گزارش میدانی جام‌جم از آنچه در یکی از مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای می‌گذرد

دکتر و مهندس‌های آماتور

از یقه سفیدی به یقه آبی

مدرک‌گرایی یکی از دردهای مبتلا به جامعه ماست. هنوز هم مردم بسترشغل را در دانشگاه جست‌وجو می‌کنند، غافل ازاین که دوره و زمانه این طرز تفکر خیلی وقت است که به سرآمده. متاسفانه بنگاه‌های آموزشی و دانشگاه‌های کشورنه تنها شغل‌ساز نیستند بلکه به شغل ضربه هم می‌زنند، چون به ازای پاس کردن هر واحد درسی از سوی افراد به سطح توقعاتشان افزوده می‌شود و تمایلشان برای احراز شغل‌های یقه سفید بالاتر می‌رود.
کد خبر: ۱۱۳۸۰۰۸
از یقه سفیدی به یقه آبی

اما واقعیت این است که ما دیگر به شغل‌های یقه سفید و پشت میز نشینی نیاز نداریم بلکه به یقه آبی‌ ها نیازمندیم و جای خالی تکنسین‌های ورزیده را بشدت احساس می‌کنیم.

البته نگاه‌ها به رشته‌های مهارتی درسال‌های اخیر بهترشده و رویکردها هم در بین مسئولان و هم درمیان مردم تا حدی تغییرکرده است.

اکنون بسیاری از دانشجویان متوجه شده‌اند مسیر را اشتباهی رفته‌اند به همین دلیل اکنون در مراکز فنی و حرفه‌ای استان تهران بیش از50 و حتی تا60 درصد متقاضیان را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

تفاوت این مراکز با دانشگاه‌ها دراین است که در دانشگاه غلبه آموزش‌ها با مفاهیم تئوری است و حتی اگر کارگاهی نیز وجود داشته باشد، آموزش‌های مهارتی در آن عمق ندارد ولی درمراکز فنی و حرفه‌ای افراد همه چیز را بخوبی لمس می‌کنند و با زوایای مختلف یک مهارت آشنا می‌شوند.

بی‌دلیل نیست که بیشتر متقاضیان مراکز فنی و حرفه‌ای دانش‌آموختگان رشته‌های نظری هستند،‌ هرچند گذر پزشکان و صاحبان مدارک دکترای رشته‌های فنی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز به مراکز فنی و حرفه‌ای بسیار می‌افتد.

رضا گرزین - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها