رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مردم قهرمان تبریز ضمن بیان دستاوردهای ارزنده جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر، با کمال صداقت و برخلاف رویه سردمداران کشورها، بدون ملاحظات معمول از کاستی و ضعف در اجرای عدالت سخن گفتند و کم‌کاری دست‌اندرکاران را متواضعانه به دوش کشیدند و همگان را متوجه این آرمان بزرگ بشری کردند که از اهداف اصلی نظام اسلامی است و گذشت زمان نباید موجب فراموشی و کمرنگ شدن تلاش‌ها برای تحقق این اصل اساسی و بنیادین گردد.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۵۲
کیمیای عدالت

درخصوص پیشرفت کشور در 39 سال گذشته در حوزه‌های مختلف علم و فناوری از جمله: پزشکی، هسته‌ ای، نانو، سلول‌های بنیادین، هوافضا و ماهواره، بیوتکنولوژی و صنایع دفاعی تردیدی وجود ندارد. اما در حوزه تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی هر چند مقایسه با اوضاع قبل از انقلاب «قیاس مع‌الفارق» است زیرا با اقدامات صورت گرفته تحولات چشمگیری را شاهد هستیم، به هر حال با نگاه به اهداف والای انقلاب، تا نیل به مقصد فاصله قابل توجهی داریم. البته توصیف عدالت ساده و اجرای آن بسیار دشوار است. آرزوی انبیاء و اولیاء و اندیشمندان دلسوز بشری همواره تحقق عدالت بوده است ولی مخالفت‌های جدی زراندوزان و قدرت‌طلبان مانع این خواسته شده است. یک نمونه از این کارشکنی‌ها و منازعات را در دوران خلافت کمتر از پنج ساله امیرالمومنین علی(ع) می‌بینیم که هر سه جنگ حضرت با قاسطین، مارقین و ناکثین به خاطر پافشاری امام بر عدالت بود و این جمله مشهور است که «قتل فی محراب عبادته لشده عدله.»

در جمهوری اسلامی هم با وجود تاکید امام و اهتمام رهبری به دلایل مختلف از جمله نگاه لیبرالی حاکم بر برخی کارگزاران نظام که قبله آمالشان نظام سرمایه‌داری غرب است و عزم و اراده‌ای برای کاهش فاصله طبقاتی، حمایت از محرومان و دستیابی به عدالت اجتماعی نداشته‌اند، این مهم تحقق نیافته است. بعضی دست‌اندرکاران در پارادوکس منافع فردی و مصالح ملی مع‌الاسف گزینه اول را انتخاب کرده‌اند و این نگرش مانع از عملیاتی شدن خواسته توده‌های مردم و رهبری شده است که امیدواریم با مطالبه عمومی و بصیرت مردم در نظام مردمسالار و تلاش تبیینی و روشنگرانه اندیشمندان دلسوز شاهد تغییرات مثبت در این زمینه باشیم و در کشوری که آرمان مردم شریفش رسیدن به مدینه فاضله و عدل مهدوی است آثار و برکات عدالت نمایان گردد.

سید محمد حسینی - دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها