نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست نماینده دائم آمریکا و با موضوع بررسی ناآرامی های اخیر در ایران برگزار شد، بدون کسب نتیجه به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۱۸
نشست شورای امنیت درباره ایران بدون نتیجه پایان یافت / اعتراض به سیاسی کاری آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل پیرامون ناآرامی های اخیر در ایران بدون کسب نتیجه ای پایان یافت.

نماینده قزاقستان به عنوان رئیس این نشست در سخنرانی آغازین گفت که «تظاهرات در ایران یک موضوع داخلی است و ارتباطی به شورای امنیت ندارد».

«فرانسوا دلاتره» نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: «برجام یکی از محورهای ثبات در منطقه خاورمیانه است. ما بایستی کاملاً به تعهداتمان مندرج در برجام پایبند بمانیم».

دلاتره با تأکید بر اینکه روند تغییر در ایران باید از داخل آغاز شود، اظهار داشت: «باید درباره برنامه موشک‌های بالستیک با ایران گفتگو کنیم و درباره مسائل منطقه ای هم باید گفتگوهای شفافی داشته باشیم».

وی در ارتباط با ناآرامی های اخیر در ایران گفت که «از دولت ایران می‌خواهیم در مقابله با تظاهرات‌ آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کند. ایرانیان باید بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند و صدای آنها شنیده شود. ما باید هوشیار باشیم و نباید از این تظاهرات در راستای منافع شخصی خود استفاده کنیم».

نماینده فرانسه همچنین تأکید کرد: «با آنکه حوادث اخیر ایران نگران‌کننده هستند؛ به خودی خود تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی بشمار نمی روند».

نماینده بولیوی نیز در این نشست، با هشدار علیه تلاش برای تغییر حکومت در ایران، خواستار احترام به حق حاکمیت کشورها شد. وی در این باره گفت: «بررسی مسائل داخلی ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت نیست. اما آمریکا شورای امنیت را به ابزاری سیاسی بدل کرده تا به موضوعاتی بپردازد که برای صلح و امنیت بین‌المللی تهدیدآمیز نیستند. برگزاری این نشست نشانه خوبی نیست و ما دخالت در امور ایران را محکوم می کنیم».

«متیو رایکرافت» نماینده انگلیس نیز در این نشست با اشاره به اینکه لندن روند تحولات در ایران را دنبال می کند، گفت: «از حکومت ایران می‌خواهیم به تعهدات حقوق بشری خود عمل کند».

وی در اظهارات مداخله جویانه خود مدعی شد که نگرانی‌های حقوق بشری انگلیس (!) در خصوص ایران، فراتر از حوادث و اعتراضات اخیر است و بنابراین از ایران خواست که به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد امکان دسترسی به این کشور برای ارزیابی وضعیت حقوق بشر را بدهد!

رایکرافت با ادعای واهی حمایت ایران از تروریسم (!) مدعی شد که «برنامه‌های امنیتی ایران گاهی اوقات به نحوی دنبال می شود که برای سایرین تهدیدآمیز است!»

نماینده انگلیس در پایان اظهارات خود با اعلام پایبندی این کشور به برجام، از پایبندی تهران به این توافق استقبال کرد.

نماینده کویت در سازمان ملل نیز در این نشست با تأکید بر اینکه جامعه بین‌المللی در پرداختن به مسائل ایران باید از پیامدهای فاجعه‌بار بهار عربی و سوریه درس عبرت بگیرد، اظهار داشت: «ایران همسایه ‏کویت است و ثبات و امنیت ایران، ثبات و امنیت منطقه و جهان است.‏ اما موضوع تظاهرات در ایران موضوعی نیست که به مسائل جهانی و خاورمیانه مربوط باشد».

نماینده سوئد در سازمان ملل نیز با تأکید بر حفظ و اجرای صحیح برجام، متذکر شد که «مسائل حقوق بشر را باید از اجرای برجام جدا کرد. سوئد و اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کنند و آن را برای ثبات جهانی مهم می دانند».‏

نماینده هلند نیز گفت که «به نظر می‌رسد اکنون اوضاع در ایران آرام شده است. امیدوارم که ثبات بیشتری حاکم شود».

نماینده لهستان نیز با اشاره به قابلیت ایران برای ایفای نقشی سازنده در برقراری صلح و ثبات در منطقه، از ایران و سایر کشورهای منطقه خواست در جهت کاهش تنش ها در منطقه با یکدیگر گفتگو و ‏همکاری کنند.

نماینده جمهوری گینه استوایی نیز بررسی مسائل حقوق بشری را در صلاحیت شورای امنیت ندانست و تأکید کرد که «با توجه به اینکه اوضاع ایران به صلح و امنیت منطقه ای مربوط نمی‌شود، بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور نیز در صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل قرار نمی گیرد. این مسائل بایستی در مکانیسم‌های مرتبط مانند کمیته سوم بررسی شوند».

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: «تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شوند. مسائل داخلی کشورها نباید در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرند». وی بر حل مشکلات منطقه ای از طریق گفت و گو و احترام به حق حاکمیت کشورها تأکید کرد.

اما «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر مدعی شد که «معترضان در ایران خواستار توقف حمایت حکومت ایران از تروریسم شده‌اند» و اینکه «دولت آمریکا در کنار معترضان ایران است. ما ساکت نخواهیم بود. سال ۲۰۰۹، دنیا در حمایت از معترضان ایران منفعل عمل کرد، اما این بار ساکت نخواهیم ماند».

در نهایت، نماینده روسیه در سازمان ملل با رد اظهارات همتای آمریکایی خود پیرامون ایران گفت: «برای همگان روشن است برنامه‌ای که امروز در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت، ارتباطی با صلاحیت و وظایف محوله این شورا ندارد. آمریکا نباید این شورا را تضعیف کند. خوشبختانه پیام‌های آمریکا باعث همبستگی مردم ایران شد».

وی خطاب به نیکی هیلی گفت: «شما به جای آنکه انرژی شورای امنیت را صرف مسائل افغانستان، سوریه و لیبی کنید، آن را برای پرداختن به مسائل داخلی کشورها صرف می‌کنید. حال که اوضاع داخلی ایران به حالت عادی برگشته است، چرا این جلسه باید برگزار شود؟»

نماینده روسیه در سخنانی طعنه آمیز با اشاره به حوادث فرگوسن و میسوری و یا جنبش وال استریت در آمریکا گفت که «طبق منطق مقامات واشنگتن، شورای امنیت باید پس از وقوع این رویدادهای داخلی در آمریکا نشست اضطراری برگزار می کرد!»

وی در ادامه خاطرنشان کرد که «دلیل برگزاری این نشست اضطراری، حقوق بشر یا سرکوب اعتراضات نیست؛ بلکه این نشست تلاشی پنهان برای تضعیف برجام است. آمریکا تدابیری به کار گرفته است که ناقض حقوق بین‌الملل هستند. آیا شما [آمریکا] ابزاری به غیر از تحریم ندارید؟!»

نماینده روسیه همچنین علیه مداخله در امور داخلی ایران هشدار داد.

‏لازم به ذکر است که «غلامعلی خوشرو» نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به برگزاری این نشست و اظهارات نمایندگان کشورهای عضو این شورا گفت: «دستان عناصری خارج از ایران در حوادث اخیر آشکار بود: تحریک به آشوب شامل مواردی همچون ترغیب مردم به استفاده از کوکتل مولوتوف، تصرف انبار مهمات و قیام مسلحانه شد».

این دیپلمات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران همچنین اقدام نماینده آمریکا برای طرح موضوع آشوبهای اخیر ایران در این نشست را سوءاستفاده از قدرت خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها