شاید سال 2018 در کلان اقتصاد جهان شرایط خاصی داشته باشد چون نه تنها برخی رویدادهای سیاسی می‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه گروهی از تحلیلگران اقتصادی براین باورند که اقتصاد دهکده جهانی با درنظر گرفتن تبعات منفی بحران اقتصادی گذشته، نشانه‌های مثبتی از خود بروز داده،‌ اما هنوز در شرایط اطمینان کننده‌ای قرار ندارد و نباید بیهوده نسبت به آینده آن امیدوارم باشیم. سال 2018 چه چیزی مقابل صاحبان سرمایه و علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد و به قول معروف،‌ تولید‌کنندگان یا فعالان اقتصادی چطور باید دودوتای اقتصادی خودشان را تنظیم کنند؟
کد خبر: ۱۱۰۷۲۲۱
اقتصاد دهکده جهانی در سال 2018

انتظارات ایجاد شده

پیش از این که بخواهیم درباره آنچه سال آینده در اقتصاد جهان ایجاد می‌شود بگوییم، بد نیست نیم نگاهی هم به دستاوردهای سال جاری داشته باشیم تا دریابیم انتظارات ایجاد شده در آینده اقتصاد جهان چه تاثیری دارد و چطور می‌تواند عملکرد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار دهد؟رشد اقتصاد جهان در سال 2017 میلادی نسبت به دوره بحران به گونه‌ای بوده که انتظار ادامه این روند را برای سال آینده بیشتر کرده است. رشد تولید ناخالص جهان در این دوره 3/7 درصد بوده که رقم قابل توجهی بالاتر است از آنچه سال قبل از آن پیش‌بینی شده بود. همین نکته عاملی است برای انتظار بالاتر فعالان اقتصادی از عملکرد سال 2018.

با درنظر گرفتن فرکانس مثبت ایجاد شده در اقتصاد بین‌المللی به واسطه عملکرد سه ماهه چهارم سال 2017 بازهم می‌بینیم انتظارات مثبت تقویت شده تاجایی که ثبت رقم 2/4 می‌تواند آینده‌ای طلایی را حداقل برای نیمه اول سال آینده به تصویر بکشد.

عملکرد مثبت پس از 6 سال

شواهد موجود، از روند اقتصادی کل جهان بیانگر آن است که اقتصاد جهانی سال آینده میلادی برای اولین بار از سال 2010 عملکرد مثبتی به خود خواهد دید و همین روند تاپایان سال در صورت عدم تغییر عوامل تاثیرگذار مثل بحران سیاسی و درگیری‌های عمده منطقه‌ای که شاخص آن بحران شبه‌جزیره کره است، ادامه خواهد یافت.

شاخصی که برخی کارشناسان برای آینده اقتصاد جهان به آن تکیه کرده‌اند، ارتقای 0/3 درصدی تولید ناخالص جهانی است، به صورتی که برآوردها این‌گونه است که سال 2018 تولید ناخالص جهانی رقم 4 درصدی را تجربه می‌کند و همین نکته، نشانه‌ای از بهبود اوضاع اقتصادی در سراسر این کره خاکی است.

البته برخی کارشناسان تاکید دارند، این ارتقای اقتصادی مدیون فعالیت اقتصادی در اقتصادهای نوظهور است که می‌تواند عملکرد نسبتا ضعیف دیگر نقاط جهان را جبران کند و کلان موضوع را در جهت مثبت اقتصادی قرار دهد.

خطری نگران‌کننده

تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی براین باورند که هرچند روند رشد تورم در اقصی‌نقاط جهان بیانگر نشاط اقتصادی و رونق تولید و اشتغال در کشورهاست، اما نیمه پنهان و نگران‌کننده این جاست که بانک‌های مرکزی توان مدیریت این نرخ تورم را نداشته باشند.

به اعتقاد این گروه درصورت ناتوانی در کنترل نرخ تورم نه تنها نشاط اقتصادی تجربه نخواهد شد بلکه رکودی نگران کننده‌تر از آنچه چندسال پیش تجربه کردیم، گریبان جهان را خواهد گرفت که برای جبران آن پتانسیل اقتصادی قابل توجهی در اختیار نداریم. نکته قابل توجه این که تاثیرپذیری بازار از عملکرد فدرال رزرو بسیار بیش از عملکرد بانک مرکزی اروپا و کشورهای G10 مانند سوئد و استرالیاست.از سوی دیگر، تحلیلگران معتقدند، سایه سنگین تهدید نظامی کره شمالی از سوی آمریکا و احتمال درگیری میان دو کشور می‌تواند تمام معادلات اقتصادی را برای سال آینده برهم بزند و روند روبه رشد را به سمت دیگر معادله یعنی نزولی شدن سوق دهد، به این دلیل که در صورت بروز چنین شرایطی همه بازارها سکون را تجربه می‌کنند و به سمت بازارهای قابل اعتمادی همچون طلا روی خواهند آورد.

تضعیف دلار

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران، تغییر رویکرد فدرال رزرو باعث خواهد شد دلار در سال جاری به میزان قابل توجهی تضعیف شود و عملکرد نامناسبی در سال 2017 از خود نشان دهد. البته این روند با درنظر گرفتن تغییر رویکرد ارزی برخی اقتصادهای بین‌المللی در زمینه حذف دلار از مبادلات اقتصادی خود تقویت خواهد شد و دلار را تحت فشار قرار خواهد داد.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها