برنامه تلویزیونی «سروستان»، سه‌شنبه این هفته با حضور نمایندگان مردم برخی شهرهای استان اردبیل در خانه ملت، از شبکه «شما» پخش شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۹۳
عزم جدی نمایندگان و مسئولان اردبیل برای اتمام پروژه راه‌آهن

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه «شما»، برنامه تلویزیونی «سروستان» سه شنبه شب 30 آبان ماه با حضور نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در خانه ملت و عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و نیز ولی ملکی نماینده مردمان شهرستان مشکین شهر و عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مهمانان این برنامه بودند.

در ابتدای برنامه طبق روال «سروستان»، از مهمانان در مورد وضعیت روستاهای حوزه انتخابیه‌شان سوال شد و ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در این زمینه گفت: زندگی در روستاها جاری است ولی مشکلاتی هم در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین هم با اشاره به وجود 400 روستا در حوزه انتخابیه خود عنوان کرد: سعی داریم هر زمان که به این شهرها رفتیم، روستاها را هم مد نظر قرار دهیم و جلساتی برای بررسی و حل مشکلات روستانشینان داشته باشیم.

وی افزود: کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم اردبیل به ویژه در روستاهاست که باید برنامه‌ای جامع برای تبدیل این پتانسیل به قدرت اقتصادی تدوین شود.

عدم تمرکز در خدمت‌رسانی عامل اصلی عدم تحقق توسعه روستاهای اردبیل

عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نهادهایی که به صورت مستقیم با روستانشینان کار می‌کنند بسیار گسترده و وسیع هستند و تمرکزی در این زمینه وجود ندارد در حالیکه تحقق توسعه پایدار روستایی، با تکیه بر تمرکز فعالیت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه 141 روستا در استان اردبیل زیر پوشش طرح آبرسانی قرار گرفته‌اند گفت: بودجه این طرح‌ها از محل صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.

فیضی خاطرنشان کرد: اشتغال مهمترین عامل جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست؛ سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت امور روستایی ریاست جمهوری، بنیاد علوی و یکی از بانک‌ها به امضا رسید تا تسهیلاتی با نرخ هشت درصد در اختیار روستاییان قرار بگیرد که نیمی از سهم استان تاکنون تخصیص یافته است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات با نرخ 6 درصد برای روستاییان و 4 درصد برای نخبگان گفت: اگر طرح‌های ارائه شده در شورای اشتغال استان‌ها تصویب شود، این تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌گیرد.



وی تصریح کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری در اردبیل یکی از خواسته‌های مردمی است، طرح یک فوریتی این مسئله زمان زیادی در مجلس به خود اختصاص داد و طی ماه‌های آینده امیدواریم با تصویب آن، هدیه‌ای به مرزنشینان دور از پایتخت داده شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالبه اصلی مردم اردبیل، اتصال به شبکه ریلی کشور است گفت: سال 1384 اولین ردیف بودجه برای این مسئله اختصاص یافته و تاکنون 322 میلیارد تومان به آن تعلق گرفته ولی برای تکمیل طرح نیازمند هزار میلیارد تومان هستیم.

وی تصریح کرد: تمام قطعات و فازهای راه‌آهن در حال حاضر در اختیار پیمانکاران است و جلسات گوناگونی با وزرای مختلف در این زمینه برگزار شده است تا شاهد تسریع در روند اجرایی کار باشیم و اخیرا وزیر راه و شهرسازی وعده اختصاص 200 میلیارد تومان برای تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل داده است.

فیضی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه یکی از اولویت‌های کاری دولت و مجمع نمایندگان استان اردبیل است گفت: همه مسئولان دولتی، نمایندگان مردم و امام جمعه اردبیل پیگیر این طرح هستند ولی نمی‌توان زمان مشخصی برای راه‌اندازی آن ذکر کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: در توزیع منابع صندوق توسعه ملی باید همه مناطق را در نظر گرفت نه اینکه فقط طرح‌ها را ملاک قرار دهیم.

وی بیان کرد: در نظر داریم از طریق فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته، این مسئله را پیگیری کنیم.

فیضی در ادامه به حوزه گردشگری اردبیل پرداخت و عنوان کرد: این استان جزو استان‌های برتر ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی است ولی برای بین‌المللی شدن آن باید محوطه‌سازی‌های تاریخی و طبیعی را در اولویت قرار دهیم که از آن جمله می‌توان به دامنه‌های سبلان و بقعه شیخ صفی‌الدین اشاره کرد.

ولی ملکی نماینده مردم شهرستان مشکین‌شهر در خانه ملت هم با اشاره به ابزارهای لازم برای رسیدن به توسعه پایدار و فراگیر گفت: بسیاری از روستاها در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب دارای جاده شده‌اند ولی مشکل آب شرب و ارتباطات مخابراتی هنوز وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از روستاهای کشور از نعمت انرژی برق برخوردار هستند و تا پایان سال جاری همه روستاهای بالای 20 خانوار در اردبیل، از نعمت گاز هم بهره‌مند خواهند شد البته اینها عواملی نیستند که بتوانند به تنهایی، مهاجرت از روستاها را متوقف کنند چرا که اقتصاد خانواده‌ها هنوز شکوفا نشده و همین مسئله، توازن جمعیت را بر هم زده است.

25 سد نیمه تمام در اردبیل وجود دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 800 هزار نفر از مردم اردبیل در شهرها و 450 هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند گفت: دامداری، کشاورزی و صنایع دستی از جمله ظرفیت‌هایی هستند که با تقویت آنها می‌توان به توسعه روستایی دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: 25 سد نیمه تمام در استان اردبیل وجود دارند که با تکمیل آنها 5 هزار هکتار زیر پوشش قرار می‌گیرند، اگر 100 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به این طرح‌ها اختصاص یابد، بسیاری از روستانشینان با امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد در محل زندگی خود باقی خواهند ماند و به شهرها مهاجرت نمی‌کنند.

ملکی با بیان اینکه بر اساس مصوبه اخیر مجلس، تمام خانه‌های روستایی سنددار می‌شوند و آن سندها به عنوان تضمین تسهیلات دریافتی مورد قبول واقع شود گفت: اجرای طرح‌های مختلف آّبیاری تحت فشار هم از جمله اقداماتی است که در صورت تحقق آنها، شاهد بهره‌وری بالاتر و افزایش تولید و به تبع آن، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم بود.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدها کیلومتر مرز مشترک خارجی استان اردبیل عنوان کرد: از طریق این مرزها، بازارهای آسیای میانه در اختیار ماست ولی باید طرح‌هایی برای به روز رسانی بازرگانی و صادرات محصول بر اساس نیازهای موجود داشته باشیم و وظیفه اصلی در این زمینه بر عهده دولت است چرا که مجلس، تنها قانون‌گذار و ناظر بر امور است.

وی ادامه داد: استانداران و فرمانداران نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرها هستند و باید اینگونه طرح‌ها را اجرایی و زمینه لازم برای استفاده از ظرفیت‌ها را فراهم کنند.

آمار واقعی بیکاری در اردبیل 14 درصد است

ملکی با اشاره به آمار بیکاری در اردبیل و اعلام نرخ 12 درصدی برای این مسئله عنوان کرد: البته نرخ واقعی بیکاری در این استان 14 درصد است؛ اشتغال تابعی از شاخصه‌های گوناگون به شمار می‌رود؛ در شرایط کنونی که دولت پولی برای سرمایه‌گذاری ندارد باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در خانه ملت با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی کشور ما بانک‌ها هستند و عامل بازدارنده به شمار می‌روند گفت: روابط سیاسی هم در این زمینه تعیین‌کننده هستند که از آن جمله می‌توان به مشکلات موجود در بخش فاینانس اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان چندین تامین‌کننده فاینانس را برای تکمیل راه‌آهن شناسایی کرده‌اند ولی در مراحل نهایی، با مشکل مواجه می‌شویم چرا که رقابت‌های سیاسی بر این مسئله سایه افکنده‌اند.

ملکی ادامه داد: کره جنوبی 45 برابر استان اردبیل جمعیت دارد ولی از نظر زمین، تنها 5.5 برابر بزرگ‌تر است، منابع نفت و گاز ندارد ولی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد را دارد و با خاکریزی در دریا، فرودگاه ایجاد کرده‌اند، آنها خلاقیت را ثروتی نامحدود می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز ارتباطات حرف نخست را می‌زند گفت: با این حال فرودگاه اردبیل چندان فعال نیست و فقط هفته‌ای دو پرواز به تهران صورت می‌گیرد.

طی چند سال آینده راه‌ آهن اردبیل تکمیل خواهد شد

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل هم مهمان تلفنی این برنامه بود که در پاسخ به سوالات مطرح شده اظهار کرد: یکی از اولویت‌های کاری موجود، تسریع در روند اجرای طرح راه‌آهن اردبیل – میانه است و سعی داریم طی چند سال آینده، آن را به سرانجام برسانیم.



وی افزود: تأمین اعتبار از راه‌های مختلف یکی از راهکارهای تسریع در این طرح است چرا که احداث راه‌آهن، جزو خواسته‌های مهم مردم استان به شمار می‌رود.

استاندار اردبیل با اشاره به تصمیمات اخذ شده برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان عنوان کرد: آب گرم سرعین از جمله این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود که در نظر داریم با اتکا به آن، تحولی در حوزه توریسم اردبیل ایجاد کنیم البته آب‌‌های گرم زیادی در روستاهای استان وجود دارد که هر یک می‌توانند ظرفیتی مهم در گسترش گردشگری و توسعه اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در حوزه گردشگری امری ضروری برای توسعه این بخش به شمار می‌رود همچنین باید زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران را برای فعالیت در یک منطقه ترغیب کند و از آن جمله می‌توان به توسعه راه‌آهن و فرودگاه‌ها اشاره کرد همچنین توسعه صنایع تبدیلی و پرهیز از خام‌فروشی اهمیت بسزایی دارد.

بهنام‌جو با بیان اینکه کاهش بوروکراسی اداری نقش مهمی در تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به یک استان محسوب می‌شود گفت: به دنبال تسهیل امور اداری در این زمینه هستیم و با بانک‌ها نیز وارد گفت‌وگوهایی برای حل این مشکلات شده‌ایم.

«سروستان» با اجرای ناصر خیرخواه و تهیه‌کنندگی مهدی خدایی، سه‌شنبه‌ها ساعت 18:00 به صورت زنده از شبکه «شما» و سیمای استانی که نمایندگان آن مهمان برنامه هستند روی آنتن می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها