از سوی دیگر بر اساس این مصوبه، مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما به ایران نیز ممنوع شده است.
موضوعی که این طرح را مهم جلوه میدهد قراردادی است که بین ایران و بوئینگ برای خرید 160 فروند هواپیما منعقد شده و معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.
همچنین باید توجه داشت که طبق قرارداد ایران با بوئینگ قرار بود سیستم پرداخت بر اساس فاینانس باشد که با این طرح انجام فاینانس نیز امکانپذیر نخواهد بود البته هنوز این طرح به یک قانون تبدیل نشده اما اگر به قانون تبدیل شود به نظر میرسد بوئینگ نو متعلق به ایران در فرودگاه فرود نخواهد آمد.
از این رو مسئولان باید به این فکر باشند که نیاز ناوگان هوایی کشور را از طریق سایر شرکتهای هواپیماساز تامین کنند و بعید است که مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.
شرایط فعلی نشان میدهد که آمریکا قصد ندارد هواپیمایی به ایران بفروشد و به همین دلیل است که بهانههای مختلف میآورد و هر روز روابط خود را با ایران محدودتر میکند.
اگر این قانون به تصویب نهایی برسد خرید از بوئینگ غیر ممکن خواهد بود اما احتمال دارد که این طرح حتی تصویب نشود.
با این حال، ایران باید با شرکتهای هواپیمایی غیرآمریکایی مذاکره کرده و در اولین فرصت قرارداد خود را با شرکتهای دیگر نهایی کند.
حمید غوابش - کارشناس هوانوردی
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد