وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ایران منبع تروریسم شیعی و بخشی از تروریسم سنّی شامل حماس، جهاد اسلامی و حتی القاعده است، و این گروه‌ها بدون حمایت ایران نمی‎توانند دوام بیاورند»
کد خبر: ۱۰۷۱۹۰۷
امپراتوری فارسی و هلال شیعی از نگاه اسرائیل

«آویگدور لیبرمن» در سخنانی در کنفرانس امنیتی «هرتزیلیا» ‎گفت: رئیس‌جمهوری سوریه بدون کمک‌های نظامی ایران امکان ادامه حیات نداشت، و حتی روسیه هم بدون ایران نمی‌توانست گروه تروریستی داعش را شکست دهد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین با اشاره به گزارش روزنامه «ایندیپندنت» درباره کمک‌های تهران به پیونگ‌یانگ، مدعی شد کره‌شمالی نیز بدون ایران نمی‌توانست سلاح هسته‌ای تولید کند.

اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از دو منظر متفاوت قابل ارزیابی است.

نخست از زاویه رویکرد ایران‎هراسانه و تلاش برای برانگیختن افکار عمومی جهانی به ویژه افکار عمومی یهودی علیه ایران اسلامی، و دوم از منظر واقعیت‎های جاری در تحولات منطقه.

ایران از نگاه اسرائیل

بازخوانی سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و ادعاهای وی علیه ایران حاکی از آن است که ایران سلسله جنبان همه تحولات خاورمیانه و حتی مناطقی فراتر از آن نظیر کره‌شمالی است، و قدرتی مانند روسیه نیز دستاوردهای نظامی خود در سوریه را با همراهی ایران حاصل کرده است.

این تصویرسازی درحالی صورت می‌گیرد که این مقام نظامی رژیم صهیونیستی همزمان تعریفی غیرواقعی و تروریستی از ایران ارائه داده و ‌کوشیده است ایران را محور همه شرارت‎ها، ناامنی‎ها و فعالیت‎های تروریستی در منطقه معرفی کند.

این دست ادعاهای واهی علیه ایران تنها محدود به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نمی‎شود و سایر مقامات صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه صهیونیستی هم از ایران به عنوان عامل اصلی بحران‌سازی و قدرت بر هم زننده معادلات امنیتی در منطقه یاد کرده و خواستار مقابله با ایران شده‎اند.

حتی فراتر از مقامات رژیم صهیونیستی، سرکردگان صهیونیسم جهانی هم تلاش مشابهی را برای ترویج ایران‎هراسی آغاز کرده و از امیراتوری رسانه‎ای صهیونیستی - استکباری برای القای این باور به افکار عمومی جهانی بهره گرفته‌اند.

سخنان اخیر هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا درباره خطر امپراتوری در حال ظهور فارسی در خاورمیانه و ضرورت جلوگیری از این رویداد بخشی از پروژه ایران‌هراسانه است که صهیونیسم جهانی در دستور کار تبلیغی خود قرار داده است.

طبعا رژیم صهیونیستی از برجسته‌سازی تهدید ایران و پیامدهایش برای منطقه، اهداف متنوعی را دنبال می‎کند:

1- تغییر زمین بازی در منطقه و قرار دادن کشورها و حکومت‎های سنی منطقه در برابر ایران است.

رژیم صهیونیستی از زمان اعلام موجودیت خود در هفتاد سال گذشته همواره اصلی‎ترین دشمن جهان اسلام قلمداد شده و ملت‎ها و کشورهای اسلامی به رغم ناهمانگی‎ها در مقابله با این تهدید در اعلام انزجار و مخالفت با رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی وحدت نظر داشته‌اند.

همچنین مبارزه با رژیم نامشروع اسرائیل در سرزمین‎های اشغالی یک منبع حرکت و انگیزش برای غالب جریان‎ها و جنبش‎های اسلامی در هفتاد سال گذشته بوده، و در حال حاضر هم جنبش‎هایی مانند حماس، جهاد اسلامی و حزب الهو لبنان اصلی ترین تهدید برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی به شمار می‎آیند.

در چنین فضایی، رژیم صهیونیستی برای برجسته سازی تهدید خودساخته ایران، می‎کوشد باور به تهدید ناشی از رژیم صهیونیستی را متزلزل کند، و ایران را دشمن اصلی ثبات و امنیت منطقه و جهان معرفی کند.


2- ایجاد جنگ مذهبی در میان کشورهای مسلمان منطقه


یکی دیگر از اهداف برجسته سازی تهدید ناشی از ایران، تاکید بر ماهیت شیعی و فرقه‎ای رفتار ایران برای تحریک ملت‎ها و حکومت‎های سنی در منطقه است. این هدف که در سال‎های اخیر با تعابیر مختلفی نظیر تهدید ناشی از «هلال شیعی» یا «امپراتوری فارسی» مطرح و پیگیری شده است.

طبعا رژیم صهیونیستی می‎کوشد با تهدیدنمایی از ایران شیعی، فنته مذهبی و قومی را در خاورمیانه اسلامی شعله‌ور سازد، و ضمن درگیر کردن کشور‎های سنی منطقه با ایران، از تمرکز این کشورها روی تهدید واقعی منطقه، یعنی رژیم اشغالگر قدس بکاهد.

3- برانگیختن احساس مشترک دشمنی با ایران در منطقه و تسهیل شرایط عادی سازی روابط با کشورهای منطقه.

رژیم صهیونیستی در سال‎های اخیر با پادرمیانی آمریکا و برخی کشورهای عرب دوست نظیر مصر تلاش کرده است مسیر عادی سازی روابط تل آویو با کشورهایی نظیر عربستان و امارات متحده عربی را هموار سازد. در این چارچوب مقابله با تهدید ایران به مثابه تهدید مشترک برای اسرائیل و حکام عرب منطقه در نظر گرفته شده است.

به گونه‎ای که حتی برخی مقامات کشورهای عربی از جمله سران سعودی در اظهارات خود ایران را اصلی‎ترین دشمن خود معرفی کرده و بر ضرورت مقابله با ایران به جای جنگ با اسرائیل تاکید کرده‌اند.

در همین چارچوب ولید بن طلال از شاهزادگان معروف سعودی که روابط تجاری خوبی با سرمایه داران صهیونیست دارد با اشاره به تهدید مشترک ایران برای عربستان اسرائیل تاکید کرد که اهل تسنن از حمله اسرائیل به ایران حمایت خواهند کرد.

4- مقابله با برجام و تاثیرگذاری منفی بر روند بهبود و ارتقای مناسبات خارجی ایران.

رژیم صهیونیستی همواره بر مخالفت با هرگونه توافق هسته‎ای با ایران تاکید کرده و تنها راه مقابله با ایران هسته‎ای را جنگ و هدف قرار دادن مراکز هسته‌ای و نظامی ایران اعلام کرده است.

این مخالفت پس از امضای برجام هم به شیوه‏ های مختلف ادامه یافته و رژیم صهیونیستی تلاش کرده افزایش تهدید ایران پس از امضای برجام را به طرف‎های هسته‎ای و متحدان منطقه‌ای خود گوشزد کند.

5- قلب واقعیت‎های مربوط به تروریسم در منطقه

رژیم صهیونیستی که خود منبع اصلی تروریسم دولتی است و بارها فهرست بلندی از اهداف‎ ترور خود را اعلام کرده است، در حالی از ایران به عنوان حامی تروریسم یاد می‎کند که در سال‎های اخیر هم بارها از تروریست‎های تکفیری در سوریه حمایت کرده و شمار زیادی از این تروریست‎ها را برای درمان یا آموزش به سرزمین‎های اشغالی راه داده است.

اسرائیل و واقعیت‏‌های تحولات منطقه

اظهارات ضد ایرانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از یک منظر دیگر، اذعان به برخی واقعیت‎های جاری در تحولات منطقه‎ای است.

به باور بسیاری از تحلیلگران، معادله چندین ساله مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق در حال ثمردهی است، و دولت‌های سوریه و عراق با تکیه بر توان داخلی و حمایت‎های کشورهایی نظیر ایران و روسیه در آستانه پیروزی نهایی در برابر تروریسم و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن قرار گرفته‌اند.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر ارشد عرب با اشاره به روند تحولات منطقه‎ای و جنگ در سوریه می‌گوید: توطئه عربستان و برخی کشورها به عنوان حامیان اصلی جنگ در سوریه دامنگیر خودشان شد، و برنده اصلی بحران در منطقه سوریه و ایران هستند که معادلات را به نفع خود تغییر داده‌اند.

رابرت فورد، آخرین سفیر آمریکا در دمشق هم اخیرا در گفتگو با روزنامه الشرق‌ الاوسط گفت: جنگ سوریه فقط یک پیروز ندارد، روسیه و ایران هم از برنده‌های این جنگ هستند، دولت بشار اسد پیروز این میدان است و آمریکا بزرگ‌ترین بازنده این جنگ نیست اما بدون شک یکی از شکست‌خورده‌ها است.

رابرت فورد گفت کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا، عربستان و ترکیه به دلیل واقعیت‎های میدانی سوریه از حمایت از معارضان مسلح سوری دست کشیده‌اند، و دیگر از ارسال کمک‌های تسلیحاتی و نظامی عربستان برای معارضان سوری که از مرزهای اردن و ترکیه انتقال داده می‌شود خبری نیست، حتی واشنگتن هم پذیرفته که اسد پیروز جنگ سوریه باشد.

آنچه مسلم است، روند تحولات منطقه به ویژه در سوریه، عراق و یمن در مسیر پیش‌ می‎رود که با سیاست‎های منطقه‎ای ایران همخوانی بسیاری دارد.

به عبارت دیگر تثبیت موقعیت دولت‎های مردمی و شکست جریان‎های تروریستی و عناصر وابسته به جبهه سعودی – صهیونیستی - آمریکایی واقعیت جاری در کشورهای سوریه، عراق و یمن است، و نشان از غلبه مقاومت مردمی بر فتنه‎های قومی، مذهبی و تروریستی دارد.

در این میان سران صهیونیسم جهانی تلاش می‎کنند، تحولات منطقه را به معنای نفوذ ایران در منطقه و تهدید ایران برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه قلمداد کنند، و ادعاهای ایران‎هراسانه خود را بر مبنای واقیت‎های تحولات میدانی بنا سازند.

این درحالی است که ایران در تاریخ معاصر خود به ویژه در 4 دهه گذشته نه تنها تهدیدی علیه کشورهای منطقه نبوده، بلکه ضامن ثبات، امنیت و متحدی قابل اتکا برای مبارزه‌ با تهدیدهای تروریستی و فرامنطقه‌ای بوده است.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها