کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

مصافحه جبیر پاسخ داد/ گام‌های ریاض برای بازگشایی سفارتخانه ایران و عربستان

کارشناس غرب آسیا با اشاره به گام‌های عینی ریاض در بهبود مناسبات با تهران گفت: چنانچه سعودی‌ها در تغییر رفتار روزهای اخیر خود نسبت به ایران شفافیت و حسن نیت داشته باشند بزودی شاهد بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۷۰۱۱۰
مصافحه جبیر پاسخ داد/ گام‌های ریاض برای بازگشایی سفارتخانه ایران و عربستان

به گزارش جام جم آنلاین، انتشار خبر سفر احتمالی هیات دیپلماتیک از عربستان به ایران در شرایطی منتشر شده است که به‌نظر می‌رسد بعد از یک دوره تنش‌آلود در روابط تهران و ریاض، عربستان به سمت روابط نرم‌تری با ایران گام برداشته است.

صدور ویزا برای حجاج ایرانی برای حضور در مراسم حج امسال و دیدار و مصافحه ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول ترکیه را بسیاری نشانه‌ای روشن از تغییر تاکتیک ریاض در قبال تهران توصیف می‌کنند.

این رویدادها در حالی رخ می دهد که در تازه ترین رویکرد سازنده مقامات ریاض، خالد الفیصل ، حاکم مکه حجاج ایرانی را برادران دینی عربستانی ها خوانده است و ابراز امیدواری کرده پس از پایان مناسک حج آنها از سعودی ها به نیکی یاد کنند.

در همین ارتباط دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسایل غرب آسیا در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: پس از شکست های پی در پی سعودی ها در صرف هزینه های گزاف در ماجراجویی در سوریه و یمن، بنظر می آید حکام ریاض به این نتیجه رسیده اند در سیاست های منطقه ای خود تجدیدنظر جدی کنند.

وی علاوه بر پیچیده شدن تومار داعش توسط محور مقاومت، شکست محاصره سیاسی قطر را از دیگر ناکامی های عربستان دانست و افزود: در چنین شرایطی دولت ریاض به این نتیجه رسیده است که با یک انزوای سیاسی محض باید دست و پنجه نرم کند. از طرفی نگاه تحقیر آمیز دونالد ترامپ که عربستان را بعنوان عابر بانک منطقه تلقی می کند، محمدبن سلمان و پدرش ملک سلمان را برآن داشت تا سیاست جدیدی در منطقه را در پیش گیرند.

تحلیلگر غرب آسیا با اشاره به نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو همکاری های اسلامی در استانبول خاطر نشان کرد: در راستای پرهیز سعودی ها از رویکرد تخریبی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از همتای ترک خود یعنی چاووش اوقلو درخواست کرد زمینه دیدار وی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان را فراهم آورد که نهایتا چنین اتفاقی در حاشیه این اجلاس رخ داد.

هانی زاده با بیان اینکه حرکت مذکور نشان می دهد عربستان در صدد نزدیکی به ایران و ترمیم پل های شکسته تهران- ریاض است، تصریح کرد: تجربه های گذشته نشان می دهد مقامات سعودی هیچگاه سیاست شفافی را در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نکرده اند و همواره خط مشی خود را با واشنگتن ترسیم نموده اند. بنابراین نمی توان بطور قطع در مورد بهبود مناسبات با ریاض نظر داد و باید منتظر گام های عملی آنها بود.

وی عدم دخالت در امور سوریه، اتمام تجاوز به یمن و همچنین عدم مداخله در مسایل داخلی عراق و لبنان را از گام های عملی ریاض در تعامل با ایران برشمرد و گفت: بطور کلی اگر عربستان در مسایل داخلی محور مقاومت دخالت نکند و شیعه هراسی را کنارگذارد، پیش بینی می شود عربستان با دنبال کردن سیاست جدیدی در منطقه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را بطور بی سابقه تحکیم بخشد.

این کارشناس سیاست خارجی سفر هیات سعودی برای بررسی وضعیت سفارت و کنسولگری خود در ایران را اقدامی سازنده در نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور بشمار آورد و عنوان داشت: در مقابل پرونده فاجعه منا برای ما همچنان باز است و اگر طرفین در حل و فصل این دو مقوله به یک جمع بندی مطلوب برسند باید گفت، گام مثبتی در روابط چند دهه اخیر دو کشور برداشته خواهد شد.

هانی زاده گفت و گوهای پیشرو مقامات عربستان در سفر دیپلماتیک به ایران را بستری مناسب برای بازگشایی سفارت در پایتخت های یکدیگر محسوب کرد و افزود: در رابطه با حضور مقامات سعودی در ایران، رسانه های ما نباید ذوق زده شوند و باید شاهد اقدامات عینی تر ریاض و دوری آنها از تخاصم با ایران باشیم، در این صورت است که می توان به رونق در آینده سیاسی دو همسایه قدیمی و همکاری های منطقه ای آنها خوشبین بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها