نسرین نصرتی بازیگر سریال پایتخت:

پدرم مرد رویاها و قهرمان زندگی‌ام است

خبر تکان‌دهنده و وحشتناک بود؛ سینما رکس آبادان آتش گرفت و همه مردمی که در حال تماشای فیلم در این سینما بودند در آتش سوختند!
کد خبر: ۱۰۶۳۸۱۱
جنایت سیاه ساواک علیه مردم

39 سال قبل در چنین روزی یکی از بزرگ‌ترین حوادثی که تاثیر زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 داشت، رخ داد. اتفاقی تلخ که مردم را شوکه کرد و سوالات زیادی را مطرح کرد که چه کسانی بانی و باعث این حادثه شوم بودند؟

آبادانی‌ها معتقدند که این شهر پایتخت سینمای ایران است. آبادان از معدود شهرهای ایران است که قبل از پیروزی انقلاب به دلیل سکونت خارجی‌‌ها بخصوص آمریکایی‌ها در این شهر صاحب مجهزترین سالن‌های سینما بود. احمد نجفی که متولد جنوب است در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: اگر در تهران مردم در زمان تماشای فیلم سیراب و شیردان می‌خوردند ما در آبادان بهترین فیلم‌های دنیا را در بهترین سالن‌ها در سکوت و ادب تماشا می‌کردیم، بدون خوردن یا سرو‌صداهای مزاحم ! و سینما رکس آبادان یکی از بهترین سالن‌ها بود که آتش گرفتنش آن‌هم در سئانس
ساعت 21 که یکی از شلوغ‌ترین سئانس‌ها بود، نظر همه مردم ایران را به خود جلب کرد و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.

نکته جالب اینجا بود که وقتی سینما رکس را آتش زدند، فیلم گوزن‌ها به کارگردانی مسعود کیمیایی در حال اکران بود؛ فیلمی متفاوت که یکی از قهرمان‌های آن در ظاهر سارق اما در اصل مبارزی انقلابی است (قدرت ـ فرامرز قریبیان) که از دست ماموران فرار کرده و به دوست قدیمی‌ و دوران کودکی‌اش ( سید) پناه
برده است. دوستی معتاد و درب و داغان که برای نجات رفیق‌اش به آب و آتش می‌زند و در انتهای فیلم هر دو کشته می‌شوند.

طبق اسناد و گفته‌های برخی، گوزن‌ها یکی از فیلم‌های سیاسی کیمیایی است که سه سال بعد از واقعه سیاهکل ساخته شد. گویا دولت وقت برای نمایش این فیلم سخت‌گیری‌های زیادی انجام داد، به همین دلیل بین ساخت و اکران آن فاصله افتاد.

در سال 57 در چنین روزی سینما رکس آتش گرفت و بیش از 600 نفر که در سالن محبوس شده بودند، زنده‌زنده در آتش سوختند. رژیم پهلوی در اولین واکنش این حادثه را به انقلابیون نسبت داد، اما امام خمینی(ره) در پیامی هوشمندانه آن را شاهکار بزرگ شاه برای بدنام کردن انقلاب نامید و آن را محکوم کرد.

سال‌ها بعد روایت‌های مختلفی از عاملان این اتفاق منتشر شد و افرادی هم دستگیر و محاکمه شدند، اما آنچه از این اتفاق به یاد ماند، نقش سفاکانه ساواک و بی‌رحمی آن در آتش زدن سینما رکس و قربانی شدن مردم بی‌گناه بود.

39 سال قبل در چنین روزی سینما رکس به آتش کشیده شد، اما این اتفاق باعث نشد سینما در ایران بعد از پیروزی انقلاب تعطیل شود، زیرا امام راحل در همان روزهای اول موضع انقلاب اسلامی درباره سینما را روشن کرد؛ ما با سینما مخالف نیستیم با مرکز فحشا مخالفیم.

طاهره آشیانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها