در زندگی مشترک لحظه‌هایی است که شاید خیلی ساده و معمولی باشند، ‌لحظه‌هایی که به دلیل تکرار هر روزه ارزش واقعی و تاثیرگذاری‌شان در زندگی را نادیده می‌گیریم، لحظه‌هایی که با از دست دادن آن تازه قدرش را درمی‌یابیم و حسرت همان همیشگی را می‌کشیم.
کد خبر: ۱۰۵۶۵۲۴

یکی از همین لحظه‌ها در هر خانه و خانواده‌ای، زمانی است که می‌خواهیم از خانه خارج شویم یا زمانی که پس از یک روز پُر مشغله به خانه بازمی‌گردیم. اتفاق‌هایی که شاید مانند روز تولد یا سالگرد ازدواج و... خیلی خاص و منحصربه‌فرد نباشد و هر روز شاهد تکرار آن باشیم، اما همین لحظه‌ها و همین توجه به جزئیات است که زندگی زناشویی را از خطر بی‌تفاوتی و سرد شدن نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام جواد گلی، کارشناس علوم مذهبی و پرورشی در این رابطه می‌گوید: ایرانی‌ها مهمان‌نوازند، احترام مهمان را فراوان نگاه می‌دارند، هنگامی که مهمان به خانه وارد می‌شود با روی گشاده و با احترام به استقبالش می‌روند، می‌ایستند، بهترین فضای خانه را برای قرار گرفتن او در نظر می‌گیرند، هنگام خداحافظی تا حد امکان مهمان را بدرقه می‌کنند، اما این عادت پسندیده و این نسخه خوب گاهی لازم است برای خود و زندگی زناشویی‌مان هم تجویز شود. در واقع از نظر اسلام، درست به همان اندازه و حتی بیشتر، اعضای خانواده در برابر هم مسئول و محترم هستند و حق‌هایی را دارند. فرقی نمی‌کند چه زن و چه مرد، هنگامی ‌که همسرش وارد خانه می‌شود، بهتر است اگر مشغول هر کاری است آن را رها کند و همسر را مورد توجه و استقبال قرار دهد. با کلامی گرم با هم سخن بگویند، ارتباط چشمی برقرار کنند، لبخند بزنند و نشان دهند که متوجه حضور یکدیگر شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: امروزه متاسفانه فشار زندگی،‌ پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات مجازی فرصت همصحبتی و همکلامی را حتی از همسران گرفته است، سفارش دادن‌های زنانه و خرید لوازم خانه هم پیامکی و اینترنتی شده است و حتی تحویل گرفتن آن هم مجازی! آفتی که اگر جدی‌اش نگیریم باعث دور شدن اعضای خانواده از هم می‌شود و آرام آرام زندگی به سردی می‌گراید. قدر این لحظه‌های تکراری، اما حقیقی را بیشتر بدانیم.

گلی می‌افزاید: هر اتفاق خوبی در زندگی باید از سوی هر دو نفر دیده شود، یکی از این موارد قدردان بودن است، مردی که به خانه می‌آید باید بداند که ممکن است همسرش نیز همانند او تا دیرهنگام با مشکلات فراوان سرکار بوده است و یا مجموعه اموری که داخل خانه انجام می‌دهد نیز دست کمی ‌از مشکلات خارج از خانه ندارد، فراموش نکنیم که زن داخل خانه بیکار نیست، وظیفه مرد در هنگام ورود به خانه داشتن داشتن همین پیش ذهنیت است که قدردانی در برابر فضای آرام خانه را فراموش نکند، خیلی از ما در برابر کوچک‌ترین محبت‌های دوستان و آشنایان و همکاران بیرون از خانه بارها و بارها چه در کلام و چه در عمل پی جبران و قدردانی هستیم اما ممکن است خیلی اتفاق‌های خوب روزمره زندگی‌مان را نبینیم و یا از سر وظیفه بدانیم.

این کارشناس در پایان تاکید می‌کند: مهم‌ترین مساله این است که هنگام وارد شدن به خانه و یا به استقبال رفتن از همسرمان سخت‌گیری بیهوده نکنیم، اگر خریدی کرده است آن را به چالش نکشیم یا با زبان تند و مستقیم دست‌کم تلاش او را زیر سوال نبریم، از طرفی مرد هم درباره شرایط خانه سنجیده سخن بگوید و انتظاراتش از خانمی‌ که دوشادوش او برای زندگی و تربیت فرزندان تلاش می‌کند متناسب باشد.

یک نسخه خوب برای زندگی

بی‌تردید هیچ‌کسی همانند خود زوج‌ها به جزئیات زندگی‌شان واقف نیست، آنها از هر نظر می‌توانند بهترین مشاوره را برای همدیگر انجام دهند. کم نیستند مردانی که سعی می‌کنند مشکلات کاری را در خانه پنهان کنند اما ناگزیر روحیه و انرژی پایین‌شان روی همسر و فرزندان هم تاثیر می‌گذارد. یکی از راهکارهای مناسب این است که مرد در همان بدو ورود به خانه مشکل را صمیمانه و بدون بزرگنمایی با همسرش در میان بگذارد و قبل از آن‌که او به‌خاطر بی‌حوصلگی و بدخلقی برنجد از خانم عذرخواهی کند. آبی به‌صورت بزند سر سفره بنشیند و هنگامی‌که آرامش برقرار شد با همسر درددل کند.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها