گزارشی از پشت صحنه سریال «در جستجوی آرامش»

داستان یک رفاقت چند ساله

قصه درباره دو دوست قدیمی است؛ دو همکار و همراه که از تمام لحظه‌های یک عمر در کنار هم خاطره دارند.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۶۷
«در جست‌وجوی آرامش» رقابت‌های امروزی و رفاقت‌‌های دیروزی

درست مثل مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ که داستان رفاقت آنها به سال‌های دور و راه‌اندازی گروه تئاتر «پیاده» برمی‌گردد. داستان دوستی این دو بازیگر پیشکسوت همچنان ادامه دارد، اما بهروز و فرزاد سریال«در جست‌وجوی آرامش» که با بازی این دو بازیگر جان گرفته‌است، رشته دوستی را به مو می‌رساند!

سریال «در جست‌وجوی آرامش» در 40 قسمت به تهیه‌کنندگی علی‌ آشتیانی‌پور و کارگردانی سعید سلطانی تولید می‌شود و از این هفته پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت 23 از شبکه پنج به نمایش می‌درآید.

سریالی که نمی‌توان رهایش کرد

«در جست‌وجوی آرامش» ماجرای زندگی دکتر بهروز امینی از دانشمندان و پژوهشگران حوزه داروسازی را روایت می‌کندکه بعد از 20 سال تلاش مداوم و دانش‌اندوزی و تحقیق و پژوهش توانسته دارویی برای درمان سرطان تولید کند که مشابه خارجی ندارد. بعد از تولید دارو، جامعه پزشکی برای بهروز امینی جشنی برپا می‌کند و آوازه نام او و شرکتش در سراسر جوامع پزشکی جهان می‌پیچد اما یک اتفاق همه معادلات دکتر امینی را به‌هم می‌ریزد و آبرویش را در معرض خطر قرار می‌دهد!

علی آشتیانی‌پور، تهیه‌کننده «در جست‌وجوی آرامش» معتقد است این سریال قصه‌پردازی جذابی دارد و می‌تواند نظر مخاطبان را به خودش جلب کند. وی به جام‌جم توضیح می‌دهد: یک گروه بزرگ مدت‌ها تلاش کرده‌اند، نویسندگان داستانی پر کشش نوشته‌اند و به نظرم این سریال می‌تواند یکی از ماندگارترین کارهای آقای سعید سلطانی باشد. فراموش نکنیم که ایشان تجربیاتی مانند «پس از باران» و «ستایش» را در کارنامه دارد.

به نظر می‌رسد تنها دغدغه این تهیه‌کننده ساعت پخش سریال باشد. آشتیانی‌پور می‌گوید: مدت‌هاست که شبکه پنج ساعت 23 سریال پخش نکرده و مردم عادت تماشای سریالی در این زمان و این شبکه را فراموش کرده‌اند، اما اگر درست اطلاع‌رسانی شود و مخاطب یکی دو قسمت از این سریال را تماشا کند، دیگر رهایش نخواهد کرد.

تصویربرداری سریال «درجست‌وجوی آرامش» همچنان ادامه دارد. البته بخش اعظم کار طی 9 ماه به انجام رسیده و این گروه بر اساس اظهارات تهیه‌کننده، فقط تا یک ماه و نیم دیگر مشغول کار خواهد بود.

آشتیانی‌پور درباره بخش‌های باقیمانده کار توضیح می‌دهد: گرچه این سریال یک اثر شهری است ولی نزدیک به 200 لوکیشن تصویربرداری داشتیم که چند مرکز تولید دارو در خارج از شهر تهران، فرودگاه، بیمارستان و چند خانه از آن جمله است. بخش‌های باقیمانده مربوط به تصویربرداری در فضای خارجی و چند صحنه در خانه برخی از شخصیت‌های سریال است.

براساس اعلام این تهیه‌کننده، تیزر و آنونس سریال توسط علیرضا برزگر ساخته شده، بهزاد عبدی در حال تکمیل آهنگسازی سریال است و تیتراژ آن با صدای محمد معتمدی بتازگی به اتمام رسیده است.

سریالی که از بیوتکنولوژی می‌گوید

«در جست‌وجوی آرامش» یک ملودرام اجتماعی خانوادگی است، اما صرفا به مسائل خانوادگی و ماجراهای انسانی نمی‌پردازد. براساس اظهارات حمید طاهری که همراه صادق خوشحال فیلمنامه این سریال را نوشته، قصه‌ها و ماجراها در بستری روایت می‌شود که برای مخاطب تلویزیون تقریبا تازه است.

این نویسنده توضیح می‌دهد: کمتر در سریال‌های تلویزیونی شاهد بوده‌ایم که فضای دارویی و فعالیت‌های حوزه داروسازی به نمایش درآید. در این سریال سعی کرده‌ایم ضمن بیان قصه‌های خانواده دکتر امینی، یک خط داستانی بربستر حرفه و تخصص او و نیز فضای کار در محیط آزمایشگاه برای تولید داروهای بیوتکنولوژی ایجاد کنیم.

طاهری توضیح می‌دهد که کشف داروی سرطان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، فقط پیشرفت‌هایی در این باره صورت گرفته است اما در قصه «در جست‌وجوی آرامش» دکتر امینی موفق به کشف آن می‌شود.

صادق خوشحال و حمید طاهری در این‌باره تحقیقاتی داشته و تلاش کرده‌اند که خرده‌ داستان‌ها و ماجراهای سریال در مسیر زندگی خصوصی و حرفه‌ای یک دانشمند داروساز به ترتیبی پیش برود که ملموس و باورپذیر باشد.

طاهری پیش از این فیلمنامه «نیاز» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی را نوشته و صادق خوشحال نیز در نگارش فیلمنامه سریال «نفس» با جلیل سامان همکاری کرده است. این دو نویسنده فیلمنامه سریال «آرماندو» را با هم نوشته‌اند که در مرحله تولید قرار دارد.

محصول اشتیاق جمعی

سعید سلطانی به‌عنوان کارگردانی که سریال‌هایش همواره مخاطبان بسیار داشته، اذعان می‌کند تلاش و زحمتی که صرف ساخت سریال «در جست‌وجوی آرامش» کرده‌ کمتر از «ستایش» یا «پس از باران» نبوده است.

این کارگردان درباره روند تولید سریال توضیح می‌دهد: فیلمنامه سریال توسط دو نویسنده جوان و خوشفکر نوشته شده و وقتی آن را خواندم احساس کردم قابلیت‌هایی دارد که باید از همه توانایی‌ام برای اجرای آن بهره بگیرم. تلاش زیادی برای شکل‌گیری یک فیلمنامه خوب صورت گرفته و امیدوارم کیفیت متن در اجرا حفظ شده و حتی توسعه پیدا کرده باشد.

سلطانی انتخاب همه عوامل پشت و جلوی دوربین، از بین بهترین‌های تلویزیون و سینما و نیز ایجاد فضای مناسب برای تولید را یکی از اتفاقات خوب در این سریال می‌داند و معتقد است «در جست‌وجوی آرامش» نتیجه و محصول انرژی و اشتیاق جمعی است.

جمعی از پیشکسوت‌ها و‌جوانان

«در جست‌وجوی آرامش» با جمعی از بهترین بازیگران تلویزیون و سینما ساخته شده است؛ به جز مهدی هاشمی که نقش دکتر بهروز امینی را برعهده دارد و داریوش فرهنگ در نقش دکتر فرزاد، استاد جمشید مشایخی نیز در نقش استاد کمال بازی کرده و پرویز فلاحی‌پور (مستوفی)، فرشته سرابندی (ناهید)، محمد متوسلانی (دکتر عنایت)، پژمان بازغی (کیوان سرمدی)، حدیث میرامینی (نگین)، کمند امیرسلیمانی (آذر)، عطا عمرانی (حسام)، زهرا سعیدی (همسر استاد کمال)، مهتاب ثروتی (سارا)، زهرا سعیدی (ملوک)، فرشید زارعی‌فر (مدیر شرکت)، صحرا اسداللهی (ملیحه)، سجاد دیرمینا (مسعود)، ساحل نامور (گیتا) و مانی حیدری (امیرعلی) از جمله بازیگران این سریال هستند.

در این سریال سینا شفیعی نیز به‌عنوان یک بازیگر جوان برای اولین‌بار مقابل دوربین رفته که به اعتقاد آشتیانی‌پور یکی از بهترین‌ بازیگران این مجموعه است و در آینده این بازیگر جوان حتما به یکی از نقش‌سازان ماندگار تلویزیون بدل خواهد شد.

حافظ نهاد خانواده

فرشته سرابندی نقش «ناهید» را در سریال «در جست‌وجوی آرامش» برعهده دارد؛ همسر یک دانشمند و البته یک روان‌شناس. سرابندی درباره این نقش می‌گوید: ناهید به‌عنوان یک زن مدرن و معاصر و دارای جایگاه اجتماعی مقبول با مشکلاتی که بر سر راه همسرش قرارمی‌گیرد، خود را در وضعیت تهدید‌آمیزی می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به‌جای آسیب‌پذیر بودن، در مقابل شرایط جدید خود را بازیابی کند.

به گفته سرابندی، این شخصیت در وهله اول به‌عنوان حافظ نهاد خانواده، نقش خود را با مسؤلیت‌پذیری هرچه تمام ایفا می‌کند، گرچه در این مسیر متحمل هزینه‌های عاطفی ناخواسته شده اما در نهایت از خلال یک تجربه‌ زیستی جدید، به خودیابی می‌رسد و هویت فردی خود را در کنار هویت جمعی خانواده مجددا کشف می‌کند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها