در بازار خودروهای وارداتی این روزهای کشور، محصولات کره‌ای و بویژه تولیدات دو برند هیوندای و کیا موتورز (و اخیرا سانگ یانگ) فروش بسیار خوبی دارند. برای مثال، خودروهایی مثل هیوندای سانتافه دی‌ام (DM) ، کیا اپتیما تی‌اف (TF) فیس لیفت، هیوندای سوناتا وای‌اف (YF) و هیوندای النترا در مقاطع مختلف زمانی، عنوان پرفروش‌ترین خودروهای رده خودشان را در بازار کشور از آن خود کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۹۹
خودروهای کره‌ای کم‌فروغ بازار
اما در میان این گزینه‌های پر فروش شرقی، محصولاتی نیز دیده می‌شوند که در قیاس با هم‌برندهای خود، اقبال چندان دندانگیری نداشته‌اند و چه در نمونه‌های صفر کیلومتر و چه در نمونه‌های دست دوم، بازار فروش ضعیفی دارند. در مطلب پیش رو، سه نمونه از این خودروها و ویژگی‌هایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کیا کارنس، خانوادگی و ایده‌آل برای سفر

بازار کشور ما ثابت کرده است، خودروهای کاربردی مثل رده ام‌پی‌وی (MPV)، ون‌های سواری و استیشن بین خریداران ایرانی محبوبیت چندان زیادی ندارند. به همین علت، کیا کارنس به عنوان یک خودروی ام‌پی‌وی بسیار خوب هم نتوانست آن‌طور که باید و شاید در بازار کشور ما موفق عمل کند.

کارنس نخستین بار سال 1378/ 1999 روی خط تولید کیا موتورز کره جنوبی قرار گرفت و از همان ابتدا، حکم یک خودروی کاربردی خانوادگی را داشت. نسل نخست آن در سال 1385/ 2006 از خطوط تولید این خودروساز خارج و نسل دوم یا همان کارنس یو.ان (UN) جایگزین آن شد. کارنس نسل دوم در بازارهای مختلف با نام‌های متفاوتی مثل یورو کارنس و روندو عرضه می‌شد، ولی در بازار کشور ما با همین عنوان حضور داشت. کارنس نخستین بار در سال 1387/ 2008 وارد بازار ایران شد. در آن زمان دو سه سالی می‌شد که واردات خودرو جان تازه گرفته بود و به همین علت، شرکت‌های خودرویی چندان زیادی در کشورمان حضور نداشتند،‌ اما کیا موتورز و هیوندای با توجه به شرایط بسیار عالی خودروهایشان، خیلی زود در میان ایرانیان جا باز کردند. کارنس با توجه به چهره، استایل، رده و البته مواردی دیگر، همچون بسیاری از برادران خود مثل سورنتو و سراتو موفق عمل نکرد. در واقع، همان طور که بالاتر اشاره شد، کارنس با توجه به قرارگیری در رده ون‌های خانوادگی سبک، در بازار کشورمان محبوب نبود و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند، با این پول سوناتا یا حتی اسپورتیج (از برند کیا) سوار شوند.

مساله این جاست که اگر اهل سفر باشید، کارنس خودرویی بسیار ایده‌آل برای آسایش بیشتر خانواده شماست. فضای داخلی بسیار مناسب این خودرو به همراه سه ردیف صندلی و البته مبلمان نسبتا خوب، شرایط ایده‌آلی برای راحتی سرنشینان ایجاد می‌کند، ولی باید به این موضوع اشاره کرد که کارنس خودروی پر امکاناتی نیست و تنها امکانات ساده و کاربردی مثل شیشه بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و مواردی از این قبیل را به شما ارائه می‌کند. همچنین این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی 2 لیتری با نهایت قدرت 145 اسب بخار و بیشینه گشتاور 188 نیوتن متری بهره می‌برد که این مجموعه قدرت و گشتاور از طریق یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موارد گفته شده در کنار وزن 1/5 تنی خودرو، شتاب صفر تا صد 12 ثانیه‌ای و مصرف سوخت ترکیبی 8/4 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای کارنس‌های موجود در ایران به ارمغان می‌آورد که این موارد برای یک خودروی خانوادگی تا حدودی کافی به نظر می‌رسد. هرچند موتور به کار رفته در این خودرو آنچنان سرحال و اغواگر نیست، اما استهلاک مناسب و مصرف سوخت نسبتا خوبی دارد.

نسل سوم: بد نیست در این بخش اشاره‌ای هم به نسل سوم این خودرو که از حدود دو سال پیش وارد بازار کشورمان می‌شود، داشته باشیم. مدل 2017 این خودرو با قیمت 167 میلیون تومان (با احتساب مالیات) به بازار عرضه می‌شود، اما توجه داشته باشید، این خودرو حتی در نسل فعلی و با وجود چهره جذاب‌تر از نسل گذشته، امکانات گسترده‌تر و البته فرمولاسیون فنی بسیار غنی‌تر، به هیچ وجه محبوب و پرفروش نیست. قیمت این خودرو آن‌قدر بالاست که انتخاب آن به عنوان یک خودروی کاربردی برای خریدار ایرانی توجیه چندان زیادی ندارد. کارنس جدید از پیشرانه 2 لیتری با فناوری GDI (پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر) و 166 اسب بخار قدرت بهره می‌برد. همچنین امکانات مدرنی همچون سنسور تشخیص نقطه کور (رادار جانبی)، گرمکن صندلی ردیف‌های اول و دوم، سیستم کمک پارک هوشمند، کروز کنترل هوشمند، صندلی‌های برقی همراه با سیستم تهویه هوا و محفظه خنک نگه دارنده روی این خودرو ارائه می‌شود.

هیوندای آی40، رقیب سوناتا

یکی دیگر از بد اقبالان شرقی بازار، هیوندای آی40(i40) است که از اواخر سال 1393/ 2014 (به عنوان مدل 2015) تاکنون در دو نسخه سدان و استیشن به بازار کشورمان عرضه می‌شود. آی40 برادر دو قلوی سوناتاست که با ظاهری متفاوت، کیفیت ساخت بالاتر و تفاوت‌های جزئی در زمینه امکانات، برای بازارهای اروپایی تولید و عرضه می‌شود. به معنای دیگر، آی40 برادر دو قلوی اروپایی سوناتاست و اصولا در بازارهایی عرضه می‌شود که سوناتا در آن حضور ندارد، اما این که چرا این دو خودرو به موازات هم به بازار کشور ما عرضه شدند، جای بحث فراوانی دارد! شرکت واردکننده با این کار یک رقیب درون خانواده‌ای برای محصول پرفروش و پرطرفدار خودرو یعنی هیوندای سوناتا تراشید که البته با توجه به قیمت بیشتر آی40 در ابتدای عرضه، هیچ توجیهی برای انتخاب این خودرو با وجود امکانات کمتر و پیشرانه ضعیف‌تر وجود نداشت. همان طور که بالاتر نیز اشاره شد، آی40 از کیفیت ساخت بهتری نسبت به سوناتا بهره می‌برد، اما مساله این است که حضور این خودرو در بازاری که سوناتا در آن یکه تازی می‌کند، کمی عجیب و دور از باور است. هرچند حضور آی40 در بازار کشورمان تنها محدود به نسخه سدان نبود و نمونه استیشن این خودرو نیز به بازار عرضه شد. آی40 استیشن تنها خودروی استیشن‌واگنی است که در این سال‌ها به بازار ایران راه پیدا کرده، ولی با توجه به این که این رده‌ها چندان محبوبیتی بین مصرف کنندگان ایرانی نداشت، آی40 استیشن به مراتب کمتر از آی40 سدان فروخت!

آی40 در هر دو نسخه سدان و استیشن با پیشرانه و امکاناتی مشابه به بازار عرضه می‌شد. این خودرو از موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ با فناوری GDI (پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندرها) به همراه جعبه دنده شش سرعته خودکار تیپ ترونیک بهره می‌برد. این مجموعه ـ که 178 اسب بخار قدرت و 213 نیوتن متر گشتاور را به زیر پای راننده ارائه می‌کند ـ قادر به ثبت شتاب صفر تا صد 8/10 ثانیه‌ای و در نهایت مصرف سوخت ترکیبی 7/6 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. همچنین در فهرست امکانات این خودرو، مواردی مثل دوربین دید عقب، نمایشگر سوپرویژن کیلومترشمار، آینه الکتروکرومیک، گرمکن فرمان و صندلی‌های جلو و عقب به چشم می‌خورد که موارد نسبتا خوبی هستند. در حال حاضر می‌توانید با بودجه‌ای حدود 140 تا 165 میلیون تومان یک هیوندای آی40 تهیه کنید. توجه داشته باشید، این خودرو کیفیت ساخت بسیار بالا و استهلاک و مصرف سوخت کمتری نسبت به سوناتا دارد، اما با توجه به شناخته‌شده‌تر بودن سوناتا در کشورمان، به دنبال بازار فروش چندان خوبی برای آی40 و بویژه نسخه استیشن آن نباشید.

کیا سول، جعبه‌ عجیب و غریب!

حالت جعبه‌ای کیا سول (Soul) نه‌تنها برای ما ایرانی‌ها، بلکه در بسیاری از بازارهای خارجی نیز اندکی عجیب و غیر‌قابل هضم است. این خودرو نخستین بار سال 1388/ 2009 به بازار جهانی عرضه شد و هرچند ظاهری عجیب دارد، در رده کراس‌اوورهای فوق فشرده (ساب کامپکت) قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم از رقبای این خودرو در بازار کشورمان نام ببریم، باید به مواردی مثل سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و پژو 2008 اشاره کنیم.

سول به هیچ وجه محبوب یا پرفروش نبود و هرچند نمونه فیس لیفت آن که از چراغ‌های ال‌ای‌دی (LED) روشنایی روز بهره می‌برد، در بازار کشورمان عرضه شد اما استایل کلی عجیب و غریب این خودرو نتوانست خریداران ایرانی را راضی نگه دارد. این محصول با پیشرانه‌ای میان رده وارد بازار کشورمان شد. موتور این خودرو از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1/6 لیتر بود که با سیستم سوخت‌رسانی ام‌پی‌آی (MPI)، نهایت قدرتی معادل 127 اسب بخار داشت و توان این پیشرانه با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد . این کراس اوور عجیب و غریب در محدوده 100 میلیون تومانی معامله می‌شود که البته چندان در بازار قابل دسترس نیست. این محصول از امکاناتی همچون شش کیسه ایمنی هوا، سیستم پارک خودرو، دوربین دنده عقب، سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و کروز کنترل بهره می‌برد که در مجموع، فهرست ایده آلی محسوب می‌شود.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها