این برنامه هر روز ساعت 18 و 30 دقیقه از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود

«هزار داستان» شهرزاد این شب‌های تلویزیون

هزار داستان، دورهمی صمیمانه‌ای است برای روایت قصه‌های واقعی از آدم‌های واقعی. کسانی از سراسر ایران مهمان این برنامه می‌شوند و در مقابل میزبانی می‌نشینند که یکی از چهره‌های سرشناس دنیای هنر یا ورزش است. امکان دارد هر قسمت از برنامه به یک یا چند مهمان اختصاص پیدا کند که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک در استودیوی برنامه حاضر شده‌اند،‌ اما معمولا هر برنامه به سه مهمان اختصاص پیدا می‌کند و داستان‌هایی روایت می‌شود که با هم اشتراک‌هایی دارند.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۹۵
«هزار داستان» شهرزاد این شب‌های تلویزیون

داستان‌های هزار داستان می‌تواند مثل قصه زندگی بسیاری از ما هم تلخ باشد و هم شیرین، اما فضای برنامه و عناصری که جو آن را شکل داده‌اند،‌ ازجمله آیتم‌ها و دکور، صمیمیت و نشاطی ایجاد کرده که بین این برنامه و برنامه‌های مشابه احتمالی تفاوت‌هایی به وجود آورده است.

هزار داستان به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی فواد صفاریان‌پور و مریم نوابی‌نژاد در ماه مبارک رمضان هر غروب حوالی ساعت 18 و 30 دقیقه به تماشاگران شبکه نسیم تقدیم می‌شود.

همه مردم ایران

مدیر شبکه نسیم در اندیشه تولید برنامه‌ای بود که نمایندگانی از تمام مردم ایران در آن حضور داشته باشند و هر کسی از هر گوشه این سرزمین بتواند خودش را در آینه این برنامه تلویزیونی ببیند. جواد فرحانی، تهیه‌کننده شبکه نسیم این حرف‌ها را از دکتر حسین کرمی شنیده بود و مترصد رسیدن ایده یا طرح متفاوتی بود که با این نگاه همسو باشد.

وقتی مریم‌نوابی‌نژاد و فواد صفاریان‌پور با یک ایده جدید از راه رسیدند، باید فرصت غنیمت شمرده و بسرعت مقدمات تولید فراهم می‌شد. به این ترتیب بود که از نشست‌ها و گفت‌وگو‌های متعدد، برنامه هزار داستان متولد شد و بلافاصله تولید آن در دستور کار شبکه نسیم قرار گرفت.

فرحانی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: در این برنامه از شهرهای مختلف ایران مهمان داریم، به بیش از 20 استان کشور سفر کرده‌ایم؛ از جنوبی‌ترین نقطه ایران تا خراسان شمالی، از خارک تا روستاهای زاهدان و از تبریز تا کردستان، چون نمی‌خواستیم برای نمایش داستان دیدنی و شنیدنی زندگی مهمانان برنامه به حضورشان در استودیو بسنده کنیم.

پایان شب سیه

هزار داستان، میزبان مردمی است که قصه‌های شنیدنی دارند، اما این برنامه درباره دردها و رنج‌ها و دشواری‌های آنها نیست. هزار داستان به گفته جواد فرحانی قصه‌ شادمانی، نشاط، فرج و امید بعد از سختی‌ها و دشواری‌هاست. به عبارتی برای اهالی هزار داستان این موضوع اهمیت دارد که حال آدم‌های هر داستان خوب است و با همه افت و خیزها به زندگی لبخند می‌زنند.

تهیه‌کننده هزار داستان می‌گوید: با تجربه برنامه‌هایی مثل خندوانه که هر سه نفر ما با آن همکاری داشتیم و در شبکه‌ای مانند نسیم، دلمان می‌خواست از فرح و بهجتی حرف بزنیم که آدم‌ها از انجام کارهای خوب تجربه می‌کنند یا از نشاط و امیدی که نتیجه صبر و تلاش است.

سلبریتی‌های میزبان

وقتی نشاط و شادمانی هدف برنامه‌ای می‌شود که قرار است داستان‌هایی از زندگی واقعی مردم روایت کند، باید به یک ساختار تازه و متفاوت اندیشید؛ ساختاری که نه شبیه خندوانه باشد و نه ماه عسل!

مریم نوابی‌نژاد، هم با ماه عسل همکاری داشته و هم با گروه خندوانه. فواد صفاریان‌پور نیز از اولین کسانی است که در راه‌اندازی برنامه خندوانه کنار رامبد جوان بود. حالا نوابی‌نژاد و صفاریان‌پور در کنار هم به این نتیجه رسیده‌اند که در مکانی صمیمانه، فضایی شاد و دوستانه خلق کنند که پذیرایی از مهمانان برعهده سلبریتی‌ها باشد.

نوابی‌نژاد در این باره می‌گوید: گفت‌وگو با هنرمندان و چهره‌های محبوب یا پرداختن به موضوعات اجتماعی و حرف‌های مردم، دو دسته از برنامه‌های تلویزیونی را شکل داده‌اند که معمولا مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و علاقه‌مندان بسیار دارد، اما به نظر می‌رسد این فرمول کمی دلزدگی ایجاد کرده و تماشاگران تلویزیون از این همه گفت‌وگوی تکراری خسته شده‌اند. برای برنامه هزار داستان به قالب‌های زیادی فکر کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چهره‌ها میزبان برنامه باشند و به جای پاسخ‌دادن به سوال‌های مجری برنامه، خودشان سوال بپرسند با مهمانان برنامه گفت‌وگو کنند.

و این چنین بود که برنامه هزار داستان یک مجری دارد به نام هومن خیاط که فقط دقایقی در ابتدا و انتهای هر قسمت او را می‌بینیم و هر شب یک میزبان دارد که از بین سلبریتی‌ها انتخاب شده‌اند. تاکنون هنرمندانی چون فرهاد آئیش، بهناز جعفری، سروش صحت، بهنام تشکر، امیرعلی دانایی، سحر ولدبیگی و نیما فلاح این برنامه را اجرا کرده‌اند.

صمیمیت و آراستگی 360 درجه

دکور برنامه هزار دستان فضای ویژه‌ای دارد؛ ستون‌های سیمانی، سقف کوتاه، پارکت و لوازم صحنه در کنار سلسله مراتب و تنوع فضایی، حس یک خانه مدرن را در این دکور ایجاد می‌کند. در این خانه چند فضا وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عوض یک سالن کوچک، سبز و شاد ایجاد شده برای پذیرایی از مهمان‌ها و گپ و گفت‌ با آنها.

مریم‌ نوابی‌نژاد، هدف از طراحی این دکور را فراهم کردن فضایی پست مدرن برای ایجاد صمیمیت و آراستگی توامان توصیف می‌کند که هم در شأن مهمانان و میزبانان و مخاطبان برنامه باشد و هم به اندازه کافی راحت و صمیمی باشد که با هم گپ بزنند و درددل کنند.

فواد صفاریان‌پور، دکور برنامه را فضایی 360 درجه توصیف می‌کند که در طراحی آن، از تختی دکورهای معمول تلویزیون فاصله گرفته شده و در عین حال،‌ امکان ثبت قاب‌های زیبا را به دوربین برنامه می‌دهد.

این کارگردان که نام هزار داستان را تداعی‌کننده قصه‌های هزار و یک شب می‌داند، درباره فضای این برنامه می‌گوید: با همفکری بهرنگ سهرابی، طراح صحنه به این نتیجه رسیدیم که به یک معماری مناسب نیاز داریم که بتوان در آن قصه تعریف کرد.

انتخاب هوشمندانه

در هزار داستان گیتی خامنه یک شب پذیرای مهمانانی بود که مثل خودش، تجربه مهاجرت و زندگی در کشوری غیر از زادگاهشان را دارند.

خامنه قبل از هر چیز تاکید می‌کند، همکاری با هزار داستان برایش بسیار دلپذیر بوده و سپس توضیح می‌دهد: یک برنامه باید مشخصه‌های متفاوتی داشته باشد که به اجرای آن علاقه‌مند شوم و هزار داستان این ویژگی‌ها را داشت. اول این که برادران صفاریان‌پور با آن که جوان هستند، همیشه آثاری طراحی می‌کنند که پشتوانه فکری قابل توجه دارد و دوم این که آنها در برنامه‌های سرگرم‌کننده حرفی برای گفتن دارند. مجری برنامه‌های کودک دهه 60، نوآوری در این برنامه را یکی دیگر از جذابیت‌های آن می‌داند و می‌گوید که در انتخاب مهمان‌ها و میزبان‌ها،‌ هوشمندی قابل توجهی صورت گرفته است. خامنه توضیح می‌دهد: مریم نوابی‌نژاد، ‌مهمانانی برای این برنامه انتخاب کرده که قصه‌های جذاب دارند. در انتخاب میزبا‌ن‌ها هم هوشمندانه عمل کرده است. من و مهمانان این برنامه تجربه‌های مشترک داشتیم و گفت‌وگوی ما با هم بسیار دلنشین بود.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها