اگر به جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در دیگر کشورهای توسعهیافته نگاه کنیم، میبینیم که گرچه در این کشورها هم هنوز تبلیغات کاغذی برای نامزدهای انتخابات وجود دارد، اما آنها برای این کار، قاعده و قانون خاصی در نظر گرفتهاند.
مثلا آنها موظفاند فقط از کاغذهای بازیافتی و کاغذهای حاصل از پسماندهای جامد استفاده کنند و حق ندارند از کاغذ معمولی و غیربازیافتی برای تبلیغات استفاده کنند. همچنین حامیان نامزدها هم پس از پایان تبلیغات انتخاباتی، کاغذهای تبلیغاتی را جمع کرده و با اتحاد و مشارکت، زمین را از وجود این کاغذهای تبلیغاتی پاک میکنند، اما در کشور ما چنین قواعد و قانونی نداریم.
اینجا خیلی اوقات میبینیم که زبالههای تبلیغاتی به حال خود رها میشود و خیلیها منتظر سازمانهای عمومی میمانند تا زبالهها را جمع کنند، درحالی که چنین رویهای در کشورهای توسعهیافته حاکم نیست. در این کشورها، حتی نوعی رقابت و سبقت هم برای جمعآوری زبالههای تبلیغاتی وجود دارد تا وجهه نامزد خود را بالا ببرند که چنین رقابتی هم در کشور ما وجود ندارد.
حجم استفاده از کاغذها در تبلیغات انتخاباتی نیز در ایران بسیار بالاست که باید برای این موضوع هم فکری شود. در کمتر کشوری میبینیم که این حجم عظیم از کاغذ برای تبلیغات انتخاباتی اسراف شود و معمولا سعی میکنند از کانالهای دیگری همچون فضای مجازی حرفشان را بزنند، اما در کشور ما میزان تبلیغات انتخاباتی به شکل تبلیغات کاغذی و تبلیغات مجازی، بسیار بالاست.
به هر حال، همه ما وظیفه داریم در حین برگزاری انتخابات و پس از آن، محیطزیست را سالم نگه داریم و سهمی در حفظ محیطزیست شهرمان داشته باشیم. البته در این زمینه، نیازمند قوانین کاملا شفاف نیز هستیم تا محیطزیست، قربانی تبلیغات انتخاباتی نشود.
دکتر بهروز دهزاد - رئیس کمیته تخصصی محیطزیست وزارت نیرو
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد