جهانگیری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما؛

سرمایه گذاری و تولید تبدیل به شغل می شود

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای به وجود آمدن یک شغل سرمایه گذاری در کنار تولید تبدیل به ایجاد شغل خواهد شد و با شعار نمی شود شغل ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۶۹
سرمایه گذاری و تولید تبدیل به شغل می شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ اسحاق جهانگیری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما و در پاسخ به این سؤال که کشور ما چه تعداد شغل پایدار لازم دارد و از چه منابعی باید سرمایه جذب شود افزود: درباره ایجاد شغل تاکنون صحبت زیادی شده و من کمتر برنامه ای درباره این موضوع از نامزدها شنیده ام اینکه چه میزان کشور ما شغل نیاز دارد ما یک انباشت بیکاری از سال های گذشته داریم در دولت گذشته بین سال 84 تا 91 شغل ایجاد شده بسیار کم بوده است و یک انباشت بیکاری بین دو و نیم تا سه میلیون بیکار وجود داشته اند که باید مشغول به کار می شدند که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است، یک مجموعه متقاضی شغل هم هر سال اضافه می شود که به طور تقریباً سالی یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی جویای کار داریم و بیشتر متولدین دهه شصتی هستند که تحصیلات دانشگاهی را به اتمام رسانده اند و به بازار کار وارد می شوند و ما باید برای آنها شرایط شغل ایجاد کنیم.

وی در ادامه گفت: ما بهترین دوران را در ایجاد شغل در دوره اصلاحات داشتیم که سالی 635 هزار شغل ایجاد شده است در این دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید سالی حدود 680 تا 700 هزار شغل ایجاد شده است ولی با این تعداد شغل نسبت به بیکارانی که جویای کار هستند باز ما یک کسری داریم البته در برنامه ششم در مواد مختلفش به ایجاد شغل پرداخته شده که در یکی از مواد باید سالی 950 هزار شغل ایجاد کنیم که عدد مهمی است از نظر تعداد شغل چون شغل نتیجه مجموعه ای از اقدامات است و آن سرمایه گذاری در نهایت تبدیل می شود به ایجاد شغل ما در دولت دوازدهم یک برنامه کاملی برای ایجاد شغل تهیه کردیم باید مجموعه ای از الزامات برای این حجم از شغل رعایت بشود.

جهانگیری افزود: در ابتدای امسال مقام معظم رهبری در مشهد فرمودند که امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال که فرمودند الزاماتی دارد از جمله سرمایه گذاری رعایت بشود حتی در دوره اصلاحات در دولت بحث کردیم که ما به یک میلیون شغل در سال نیاز داریم، گفته شد که الزامات ایجاد یک میلیون شغل مشخص بشود مجموعه ای از الزامات سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل اجتماعی دست به دست هم بدهند که بخش خصوصی وارد میدان بشود پس ما به صورت طبیعی چند کار را اولویت بندی کردیم یکی حمایت از تولید داخلی است ما اگر موفق بشویم سالی هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم این رشد اقتصادی خود به خود با خودش حجمی از اشتغال را به همراه دارد برای اینکه تولید کشور راه بیفتد نیاز به بازاری مشخص است زیرا اگر ما تولید بکنیم و بازار نباشد باید با قاچاق مبارزه بشود و تولیدات داخل کشور را بشود صادر کرد، سرمایه گذاری در داخل کشور باید اجرایی شود 950 هزار شغل پیش بینی شده که 700 هزار میلیارد تومان باید سالانه سرمایه گذاری شود که آن 700 هزار میلیارد تومان 65 هزار میلیارد تومانش از منابع خارجی است و دولتی که می خواهد این کار را انجام بدهد باید تعامل خوبی با بازار خارجی داشته باشد، رئیس جمهوری می تواند این منابع را جذب کند که قادر باشد یک دیپلماسی فعالی را فراهم کند به همین دلیل است که می بینید در زمانی که وفور درآمد در کشور بوده شغل ایجاد شده صفر بوده است یعنی به جای اینکه پرداخته شود به ایجاد شغل فکر کرده اند که شغل با اسمش درست می شود و سیاست خارجی هم یک جور دیگری هم باید طراحی بشود.

وی در ادامه گفت: در زمینه های شغل راحت ترینش شغل های دانش بنیان است ما در همین دولت تدبیر و امید 3000 شرکت دانش بنیان ایجاد کردیم که یکصد و 10 هزار شاغل دارد و پیش بینی کرده ایم در دولت آینده این شرکت ها به 10 هزار تا افزایش پیدا کند به مناطق مرزی کشور به عنوان یک اولویت جدی در دو سال گذشته به ویژه در روستاهای مرزی 340 هزار شغل ایجاد شده است و در اواخر سال گذشته یک لایحه به مجلس تقدیم کردیم که یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی پرداخت بشود به روستاییان برای پرداخت شغل که مجلس به دلیل گرفتاری هایش هنوز آن را به تصویب نرسانده است ولی آقای رئیس مجلس قول داده در روزهای آتی حتماً تصویب بشود البته میلیاردها دلار از صندوق توسعه ملی برای وام به روستاییان پیش بینی شده است که برای ایجاد شغل به آنها داده شود، صنایع کوچک و متوسط در کشورهایی که اشتغالزایی مهم ترین دغدغه آنان است هم پیش بینی شده است که جزء مهمترین اولویتی است که در دستور کار قرار دارد و به دنبال آن هستیم فضایی درست بکنیم که بخش خصوصی با رغبت بیشتری وارد کار بشوند و در برنامه های روشنی به دنبال اقداماتی هستیم که در آینده ای نزدیک به 950 هزار شغل در سال نزدیک بشویم.

امزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بخش مسکن یکی از پیشرانه های اقتصادی است گفت : با فعال شدن مسکن دهها رشته صنعتی فعال می شود .
اسحاق جهانگیری افزود : مهمترین مشکل در بخش مسکن تولید مسکن نیست زیرا الان حدود 2و نیم میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که این رقم در تهران حدود 600 هزار واحد است .

وی با بیان اینکه حدود 250 میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری در این واحد هاست گفت : این یعنی مسکن متناسب با قدرت مردم ایجاد نشده است .

جهانگیری گفت : در ده سال گذشته قیمت مسکن به صورت وحشتناک و حدود 10 برابر شده است که باعث می شود زوج های جوان برای خرید یک واحد مسکونی به اندازه کافی توان نداشته باشند .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چند اولویت برای تولید مسکن در دولت دوازدهم در نظر داریم گفت : اولین آن خانه برای خانه اولی هاست که یک صندوق سپرده گذاری مسکن در بانک مسکن برای آن پیش بینی و راه اندازی شده است .

وی افزود : بر این اساس در کلانشهر تهران 160 و در کلانشهرهای دیگر 140 میلیون تومان به خانه اولی ها داده می شود .
جهانگیری گفت : تا کنون بیش از 160 هزار زوج جوان در این صندوق سپرده گذاری کرده اند که حسن آن سود یک رقمی و بازپرداخت 25 ساله این وام است .

وی ایجاد مسکن در بافت های فرسوده را از دیگر برنامه های دولت دوازدهم با موضوع مسکن خواند و گفت : برخی از شرکت های توسعه گر که عموما خصوصی هستند در این زمینه تشکیل شده و در برخی از مناطق تهران کار خود را شروع کردند .

جهانگیری افزود : قرار است این شرکت ها با مشارکت صاحبخانه ها و از طریق منابع بانکی به ایجاد مسکن در بافت های فرسوده اقدام کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین قراراست سالی حدود 200 هزار واحد مسکونی روستایی احداث یا مقاوم سازی شود که البته این قبلا هم بوده است و استمرار می یابد .

وی با اشاره به طرح مسکن اجتماعی گفت :قرار است با کمک نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد ، بهزیستی ، خیرین و وزارت تعاون برای کسانی که حتی قادر نیستند از وام استفاده کنند این مسکن تولید شود .

جهانگیری با بیان اینکه دولت در نظر دارد به خانوارهای دارای معلول مسکن دهد گفت: براساس گزارش وزارت کار تقریبا همه خانوارهایی که دو معلول دارند سال گذشته واحد مسکونی دریافت کرده اند و امیدواریم امسال بتوانیم به خانوارهایی که یک معلول دارند و توانایی مسکن دار شدن را ندارند، به کمک دولت مسکن بدهیم .

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حجم نقدینگی هم گفت: نقدینگی در کشور 1200 هزار میلیارد تومان است که نسبت با تولید ناخالص کشور از خیلی کشورها کمتر است .

جهانگیری با بیان اینکه نقدینگی می تواند کمک کننده باشد به شرط آنکه در تولید صرف شود گفت : اگر در این راه استفاده نشود می تواند تهدید جدی باشد .

وی گفت : آنجا که مردم احساس کنند زمینه فعالیت آنها کم است و منابع در جای خود سرمایه گذاری نشود در آن زمان نقدینگی می تواند به تهدید تبدیل شود .

جهانگیری با بیان اینکه یکی از بهترین نقاط جذب سرمایه بازار سرمایه است گفت : در دولت دوازدهم یکی از سیاست ها حمایت جدی از بازار سهام است تا سهامداران آسیب نبینند .
وی گفت : اگر مردم به سیاست مداران و آینده امید خود را از دست بدهند نقدینگی مانند بهمن می تواند به سمت یک کالای بخصوص هجوم ببرد .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : همانگونه که در سال 90 و 91 شاهد بودیم وقتی اعتماد به مسئولان سیاست گذاری کشور و آینده از بین رفت قیمت ارز 3 برابر شد که علت آن این بود که مردم هر چه پول داشتند ارز خارجی یا سکه خریداری می کردند زیرا فکر می کردند این راه مطمئن تر است .

جهانگیری گفت : در هنگامی که قیمت نفت کاهش یافت همه کشورهای نفت خیز با کاهش ارزش پولی خود مواجه شدند اما ایران از محدود کشورهایی بود که از این موضوع متلاطم نشد زیرا مردم به دولت و آینده سیاست هایی که گذاشته شده بود امیدوار هستند .

وی افزود : تا وقتی که این اعتماد است و مردم امید دارند حتما نقدینگی می تواند کمک کننده تولید باشد به شرط آنکه عده ای به امید مردم آسیب نزنند .

جهانگیری گفت: هر وقت مردم مایوس شوند حتما نقدینگی می تواند به مشکل تبدیل شود و کالاهای مختلف را گران کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : موفق شدیم تورم کشور را تک رقمی کنیم و به رشد اقتصادی بالای 11 درصد برسیم.

اسحاق جهانگیری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوسیما افزود : اقتصاد کشور در 40 اخیر در مقاطعی با تورم بالای 40 درصد و البته رشد اقتصادی مثبت همراه بود و مدتی هم با رشد منفی و تورم پایین روبرو شد .

او گفت : دوره هایی هم بوده که تورم بالای 35 درصد داشته ایم اما رشد منفی 6 وهشت دهم درصد را تجربه کرده ایم حال آنکه دولت یازدهم با چنین شرایطی روبرو بود اما با سیاست درست تورم را تک رقمی و رشد اقتصادی را به گفته بانک مرکزی به 11 درصد رساند .

جهانگیری افزود : مردم به دلیل گرفتاری های دیگری سفره هایشان کوچک شد که امیدواریم در دولت دوازدهم رشد اقتصادی افزایش یابد و این افزایش را مردم هم احساس کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهمترین تصمیم دولت دوازدهم را افزایش سرعت اقتصادی کشور بیان کرد و ادامه داد اقتصاد ایران قادر به تولید شغل و حرکت معیشت مردم و پاسخ گویی نیاز اقتصادی آنهاست .

جهانگیری ادامه داد : مالیات در ایران میان کشورهای جهان بسیار پایین است این رقم در کشورمان بالای 50 بوده که به زیر 25 رسیده ،قصد ما اعتماد به تولید کنندگان کوچک و تمرکز بر تولید کنندگان بزرگی است که فرار مالیاتی را پیشه کرده اند که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و سال گذشته موفق شدیم هفت هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی را وصول کنیم .

او افزود : قاچاق از بدترین اتفاقاتی است که در کشوری روی می دهد و به تولید داخلی آسیب می رساند در ایران حجم قاچاق 25 میلیارد تومان بوده که به 12 میلیارد تومان کاهش یافته ، امروز گمرک ایران با بهره گیری از سامانه الکترونیکی می تواند واردات کالا را از صفر تا صد بارگیری ، تحویل و توزیع رصد کند .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تلاش ما بر این است که با سرعت بیشتری دغدغه قاچاق را رفع کنیم.

جهانگیری گفت : نمی توان سهم عمده تحریم را در مشکلات اقتصادی کشور نادیده گرفت اما در دوره ای به بهانه تحریم تلاطم عجیبی پدید آمد و شرایط به گونه ای شد که نمی توانستیم آینده بازار را متصور شویم البته مشکل از مدیریت بود زیرا با مدیریت خوب می توان بر رفع مشکلات اثر گذار بود .

او در مورد فساد اقتصادی هم گفت : فساد از مسائلی است که به صورت بدی دراقتصاد ایران شکل گرفته ، دولت آینده ضد فساد خواهد بود و خط قرمزی هم در رسیدگی به این معضل نخواهد داشت ، برای پیشگیری از فساد باید دسترسی اطلاعاتی بوجود آید ، فضای مجازی بهترین وسیله برای مقابله با فساد اقتصادی است زیرا در همین فضا بوده که فیش های نجومی و اختلاس های چند ده میلیاردی رونمایی شد .

جهانگیری تصریح کرد : در مسیر رفع فساد اقتصادی تعامل با قوه قضائیه شرط مهمی است .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : درون زایی استفاده از همه ظرفیت هایست و برون نگری مربوط به روابط با دنیا ، رئیس جمهور باید قادر باشد از روابط با دنیا نیازهایش را رفع کند یکی از اصلی ترین مسائل اقتصادی کشور روستاها هستند زیرا روستاها بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی به شمار می روند .

جهانگیری ادامه داد : مهمترین اقداماتی که تا پیش از سال 95 برای روستاها انجام گرفته آبرسانی 250 تا 300 روستا بوده که این رقم در سال 95 به بیش از 2500 روستا رسیده ، راه روستایی 10 هزار کیلومتر و ایجاد اشتغال در روستاها 340 هزار را ثبت نموده است .

او با بیان اینکه سرمایه گذاری در روستاها باید توسعه یابد به توسعه گردشگری در روستاها اشاره کرد وافزود : یکی از ظلم هایی که به این دولت می شود مبنی بر عدم توجه دولت به قشر ضعیف است اما طرح نظام سلامت بهترین خدمت به قشر ضعیف بوده که در این طرح نیاز سالانه 2 میلیون نفر که از عدم پوشش بیمه ای رنج می بردند رفع گردید ما در این دولت توانسته ایم 10 میلیون نفر را بیمه کنیم و به خانواده های تک نفری نیازمند 200 هزار تومان ، دو نفره 340 هزار تومان ، 4 نفره 600 هزار تومان و 5 نفره 700 هزار تومان از محل بهزیستی مستمری بدهیم .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امسال این مستمری ها 4 برابر خواهد شد ادامه داد : هرکس درآمدش کمتر از این رقم هاست برود و در کمیته امداد ثبت نام کند .

جهانگیری به ثبت نام 50 میلیون نفر در سهام عدالت اشاره کرد و گفت : کاری کردیم که مردم طعم سهامدار شدن در شرکت های بزرگ و نامی کشور را بچشند امروز ارزش سهام هر خانواده 5 نفری ایرانی 10 میلیون تومان است که از سال 96 می توانند سودشان را دریافت کنند و باقی مردم هم بزودی ساماندهی خواهند شد .

او با بیان اینکه پیش از این کدام دولت این خدمات را انجام داده است ؟ افزود : برخی با شایعه دل مردم را خالی می کنند و نسبت به اتفاقات مثبت اقتصادی روحیه جامعه را تضعیف می نمایند ، دولت آینده می تواند دغدغه اقتصادی مردم را بیش تاز پیش رفع کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح کارورزی یکی از اولویت های اصلی دولت دوازدهم به منظور ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان است.

اسحاق جهانگیری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در اجرای این طرح هر کارخانه ای که فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب کند بخشی از حقوق او را تا مدتی دولت پرداخت می کند و پس از آن فارغ التحصیل به استخدام آن واحد تولیدی درخواهد آمد.

وی گفت: این طرح در سال 96 اجرا می شود و منابع مالی آن هم تأمین شده است.

جهانگیری افزود: زیرساخت های لازم برای آی.تی و آی.سی.تی فراهم شده و آنها هم فرصت خوبی را برای فارغ التحصیلان ایجاد می کنند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون پس از تعیین تکلیف سهام عدالت بازار سرمایه بزرگی از نظر تعداد سهامداران خواهیم داشت، در عین اینکه برنامه ریزی خواهیم کرد تا سهامداران خرد آسیب نبینند، واحدهای بزرگ هم باید نقش پررنگ تری داشته باشند.

جهانگیری افزود: تعاونی ها یکی از بهترین زمینه های توسعه اقتصادی هستند و در بخش های تولیدی و خدماتی تعاونی های خوبی ایجاد شده و دولت درصدد است تا سهم تعاونی ها، به ویژه تعاونی های کشاورزی را بیشتر کند.

وی گفت: در این روزها شایعات زیادی علیه دولت ساخته می شود تا دل دین داران را خالی کنند در حالی که این دولت برای ایثارگران و خانواده های شهدا جایگاه و ارزش ویژه ای قائل است و هیچ کاری که با ارزش های دینی مغایر باشد اتفاق نخواهد افتاد.

جهانگیری افزود: دولت یازدهم بهترین رابطه را با مراجع داشته است.

وی گفت: در این روزها بیانیه 2030 مطرح شد و برخی ها طوری مطرح کردند که دولت می خواسته کاری کند که با ارزش های دینی مغایر باشد و در این راه شب نامه های دروغ منتشر کردند در حالی که این یک بیانیه است.

جهانگیری افزود: این بیانیه اگر با ارزشهای دینی مردم ایران مغایر باشد اجرا نمی شود و وزیر مربوطه هم رسماً این مسئله را به یونسکو اعلام کرده و حتی دولت بالاتر رفته و اعلام کرده است که این بیانیه نباید با طرح تحول نظام آموزش و پرورش و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایر باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم به شایعات توجه نکنند و بدانند دولت به اینکه از ارزش های دینی محافظت کند پایبند است.

جهانگیری افزود: همانگونه که دولت یازدهم به بازنشستگان توجه کرد و قدرت خرید آنان را بیش از تورم بالا برد در آینده هم به آنان و صندوق های بازنشستگی توجه ویژه خواهد کرد.
وی گفت: انتخابات موضوع مهمی است و فقط رأی دادن صرف نیست و در حقیقت فرصت گفتگو میان ملت است.

جهانگیری افزود: جوانان باید با مردم، روستاییان و اهالی شهرهای کوچک بیشتر گفتگو کنند خصوصاً آنجا که با بی انصافی خدمات این دولت زیر سؤال برده می شود دفاع کنند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان اینکه دو تفکر در انتخابات مطرح شده است گفت: انتظار داریم مردم به عملکرد و سابقه کاندیداها توجه کنند و ببینند ما به چه دولتی در این مقطع نیاز داریم.

جهانگیری افزود: ما در این مقطع به دولتی نیاز داریم که قادر باشد صاحب نظران و متخصصان را دور هم جمع کند، دیپلماسی فعال ایجاد کند و مسائل کلان کشور را حل و فصل نماید.

وی گفت: این چنین دولتی از سابقه کاندیداها بیرون می آید، کاندیدایی که حتی یک روز سابقه اجرایی نداشته است نمی دانم با چه جسارتی فکر می کند می تواند در بالاترین سطح اجرایی در چنین مقطع حساسی قرار گیرد.

جهانگیری افزود: انتظار من این است که مردم با آگاهی کامل رصد کنند، برنامه های عملیاتی را ببینند و فریب شعارهای دروغین و غیرکارآمد را نخورند.

وی گفت: مردم عملکردها را ببینند اگر با شعارها تطبیق دارد آن را انتخاب کنند و اگر تطبیق ندارد انتخاب نکنند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امیدوارم انتخابات بسیار پرشوری داشته باشیم و اطمینان می دهم پس از انتخابات با اجماع، همدلی و همراهی با هم کار کنیم و مشکلات را از پیش روی مردم برخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها