در گفت و گوی جام جم آنلاین با رییس پیشین اصل 90 مطرح شد؛

چه شد مارلبرو به ایران نیامد؟/ پیشنهاد رشوه 12 میلیارد تومانی برای واردات سیگار

دادستان عمومی و انقلاب تهران از وصول ۱۵ هزار میلیارد تومان رد مال و جزای نقدی در پرونده‌های مبارزه با فساد اقتصادی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۷۸۴۴
وصول ۱۵ هزار میلیارد تومان از مفاسد اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، عباس جعفری دولت‌آبادی در همایش دادسراهای عمومی و انقلاب تهران با موضوع نقش دادسرا در تامین امنیت اقتصادی به تعداد پرونده‌های وارده و مختومه دادستانی تهران در سال 95 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مجموعاً 670 هزار پرونده وارد و 676 هزار پرونده نیز مختومه شده است.

وی با بیان اینکه به رغم مشکلات و حجم پرونده‌های ورودی تلاش زیادی صورت گرفته تا آمار مختومه‌ها مثبت باشد، گفت: در سال 95 فقط 462 هزار پرونده اظهار نظر شده که برخی از پرونده‌ها چندین قرار داشته است.

دادستان تهران به مشکلات نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: دادستانی تهران 914 پست قضایی مصوب دارد اما از این تعداد 637 نفر شاغلند و حدود 30 درصد پست‌ها بلاتصدی است.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه 63 شعبه دادستانی تهران بدون تصدی هستند، گفت: به طور قطع این قضیه در نارضایتی عمومی تاثیر دارد زیرا مردم به شعبه مراجعه می‌کنند اما قاضی وجود ندارد.

این مقام قضایی در ادامه به کمبود نیروی اداری در دادستانی تهران اشاره کرد و گفت: دادستانی تهران 3 هزار و 306 پست اداری مصوب دارد که از این تعداد 1567 نفر شاغل هستند و به عبارتی 53 درصد از پست‌های اداری خالی است و هم‌اکنون حدود 300نفر فاقد رابطه استخدامی رسمی هستند.

وی یکی از سیاست‌های مهم دستگاه قضایی در سال 95 موضوع ساماندهی زندانیان خواند و گفت: در همین ارتباط اقدامات خوبی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تشکیل شعبه ویژه زندانیان در تمام دادسراها، رصد دائمی زندانیان در رد مال و جزای نقدی، تمرکز بر آمار زندانیان ازاد شده با منع تعقیب و برائت، تشکیل دوایر نظارت و استقرار دادیاران ناظر در زندان و تشکیل واحد مددکاری اجتماعی اشاره کرد.

دادستان تهران با اشاره به موضوع مبارزه با فساد ادامه داد: در بحث شورای حفظ حقوق بیت‌المال در سال 95 اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و برای اولین بار در کشور دادسرای انفال تشکیل شد.

به گفته جعفری دولت‌آبادی در سال گذشته در رابطه با حفظ حقوق بیت‌المال 15 هزار و 464 پرونده تشکیل و 4 هزار و 882 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد.

وی در ادامه وصول 15 هزار میلیارد تومان رد مال و جزای نقدی در پرونده‌های مبارزه با فساد در سال 95 را از جمله اقدامات دادستانی تهران در بحث مبارزه با فساد خواند و گفت: همچنین در سال گذشته در بحث مبارزه با مواد مخدر و اعتیارد 15 هزار نفر از معتادان جمع‌آوری و به 154 هزار پرونده مستلزم اعدام و حبس ابد با کشف حدود 10 تن مواد مخدر رسیدگی شد.

به گفته دادستان تهران در رابطه با امنیت عمومی و سرقت نیز در سال 95 اقدامات خوبی صورت گرفت و حدود 3 تا 9 درصد سرقت در تهران کاهش داشت و برای 27 پرونده مهم سرقت کیفرخواست حدی صادر شد.

وی جمع‌آوری 15 هزار متکدی را از جمله اقدامات دادستانی تهران در بخش آسیب‌های اجتماعی خواند و گفت: در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم نیز 393 فقره دستور در خصوص ساختمان‌های خطرناک، 1792 فقره دستور در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز صادر و 25 پرونده در خصوص تملک ساختمان‌های اراضی موردنیاز دولت تشکیل شد.

جعفری دولت‌آبادی در ادامه به تعدادی از پرونده‌های مهم دادستانی تهران در سال‌های گذشته از جمله پرونده بابک زنجانی، مه‌آفرید امیر خسروی، پرونده بانک سرمایه، پرونده ریخته‌گران و دکل نفتی اشاره کرد و گفت: هر کدام از این پرونده‌ها برای اینکه جمعی از قضات را درگیر خود کند کافی است و رسیدگی به این پرونده‌ها بار زیادی برای قوه قضائیه و دادستانی دارد.

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت از قضات دادسراها در بحث مبارزه با فساد و پرونده‌های مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت:‌امروز یکی از دغدغه‌های قضات این است که چه کسانی از آنها که وارد دل شیر می‌شوند حمایت می‌کند؟ قطعا رئیس دستگاه قضایی بارها حمایت خود را از قضات اعلام کرده اما شنیدن حمایت‌های معنوی و قضایی از قضات از زبان رئیس دستگاه قضا دلگرمی بیشتری به قاضیان می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به پرونده‌های بزرگ اقتصادی می‌طلبد که قضات شجاع داشته باشیم و قطعا یکی از راهکارها استمرار حمایت‌های رئیس قوه قضائیه همچون گذشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها