اعلام وضعیت جنگی میان آمریکا و روسیه

ریچارد بر، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا اعلام کرد واشنگتن و مسکو در وضعیت جنگ سرد به سر می‌برند.
کد خبر: ۱۰۲۳۶۷۹

به گزارش العالم، بر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی UNC-TV گفت: وضعیت کنونی مشابه شرایط دهه 80 قرن گذشته است با این تفاوت که روسیه از فناوری رویارویی به روشی متفاوت با آمریکا بهره می‌گیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک در واکنش به این اظهارات اعلام کرد، اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ABC آمریکا گفته بود سطح روابط آمریکا و روسیه در وضعیت کنونی به پایین‌ترین سطح و بدتر از دوره جنگ سرد رسیده است.

یادآور می‌شود پیش‌تر روزنامه پولتیکو به نقل از سناتور لیندسی گریم نوشت: ترامپ در حال مبارزه با روسیه است و تلاش می‌کند از نفوذ این کشور در دنیا جلوگیری کند.

اصطلاح جنگ سرد به دورانی گفته می‌شود که از پایان جنگ جهانی دوم (1945) شروع و به فرو ریختن دیوار برلین (1989) ختم شد. در این دوران جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هریک از این دو را رهبری می‌کردند. مسابقات تسلیحاتی و جنگ‌های تبلیغاتی از نمادهای رایج دوران جنگ سرد بود. هم‌اینک نیز دو کشور آمریکا و روسیه در یک وضعیت مشابه جنگ سرد به سر می‌برند و کشمکش‌های بین مسکو و واشنگتن یادآور همان دوران گذشته است.

یکی از اقدامات آمریکا برای تداوم این جنگ سرد استقرار سامانه‌های موشکی در اروپای شرقی است. آمریکا همچنین سعی می‌کند ناتو را فعال کرده و با اعزام سربازان خود به کشورهای اروپای شرقی در مقابل روسیه صف‌آرایی کند. چند روز پیش اعلام شد آمریکا پروازهای جنگنده رادارگریز اف‌ـ35 خود را از آسمان انگلیس تا کشور استونی در غرب روسیه آغاز خواهد کرد.

به گزارش سی.ان.ان، نیروی هوایی آمریکا جدیدترین جنگنده‌های خود را به عنوان بخشی از برنامه‌های این کشور پس از بحران در شرق اوکراین در سال 2014 به نزدیکی مرزهای روسیه گسیل داشته است. ناتو به سرکردگی آمریکا پس از تیره شدن روابط غرب با روسیه به انتقال تجهیزات و ادوات نظامی گسترده‌ای در حوزه بالتیک (شرق اروپا و غرب روسیه) مبادرت ورزیده است تا از این طریق بتواند به بهانه مقابله با روسیه به سیاست توسعه‌طلبی خود در این منطقه ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها