نعمت‌زاده توپ مشکلات صنعت را به زمین دولت قبل انداخت

یا تقصیر از دولت قبل است یا آمار غلط

نشست خبری محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در حالی برگزار شد که اخبا ر مکرر ورشکستگی و تعطیلی شرکت‌های مختلف و واحدهای صنعتی، مهم‌ترین موضوع بخش صنعت کشور است.
کد خبر: ۱۰۲۲۳۸۱

با این حال، نعمت‌زاده توپ مشکلات بخش صنعت و تعطیلی‌های اخیر را به زمین دولت قبل انداخت؛ دولتی که چهار سال است دیگر سر کار نیست.

به گزارش جام‌جم، نعمت‌زاده آمار بانک مرکزی را درباره منفی بودن رشد بخش معدن هم زیر سوال برد و آن را نادرست خواند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در بخش صنعت و معدن از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بودیم، گرچه در بخش معدن آمار منفی ارائه شد، اما این آمار اشکال داشت که به بانک مرکزی اعلام کردیم اصلاح کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی کارخانجات ارج و داروگر هم گفت: بی‌انصافی است و خبر نادرست مطرح می‌شود. تعدادی از این کارخانه‌ها در طول تاریخ فرسوده و تخریب شده است.

رکود نداریم

نعمت‌زاده درخصوص رکود حاکم بر بخش تولید خاطرنشان کرد: ما در رکود نیستیم. البته صنعت مشکل زیاد دارد که این هم مربوط به این دولت یا دولت قبل نیست. برخی مشکلات از دولت‌های قبل ایجاد شده که در حال رفع است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از صنایع ما در چند ماه اخیر تقاضای توسعه دارند و بزرگ‌ترین مشکل آنها زمین است. این به معنای افزایش امیدواری است. موضوع دیگر آن‌که طی چندسال اخیر سرمایه به کندی به سمت صنعت می‌آید، اما طی هشت سال گذشته انباشت سرمایه منفی بود. ما هنوز نتوانستیم این انباشت سرمایه را مثبت کنیم، ولی روند رو به تنزل آن را متوقف کردیم. ما واحدهای قبلی در حال توسعه را به واحدهای جدید ترجیح می‌دهیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی که یک روز ما را قبول نداشت، الان هر روز زنگ می‌زند و از ما آمار می‌خواهد که کدام بانک در کدام استان چه میزان تسهیلات دادند.

وی درخصوص تفاهم‌نامه‌ها و ملاقات‌ها با هیات‌های خارجی گفت: این رفت و آمدها طبیعی است. مذاکرات اولیه برای شناسایی مجدد وضعیت کشور بعد از تحریم‌ها بود.

نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص نتیجه تفاهم‌نامه و مذاکرات با شرکت‌های خودرویی دنیا گفت: تنها دو مورد داریم که بالای 90 درصد اجرایی شده است. ما در این نوع قراردادها باید منافع کشور را در نظر داشته باشیم. وی افزود: اگر خودم مذاکره می‌کردم، می‌دانستم چگونه امتیاز بگیرم.

واحدهایی که تعطیل شدند، هدفشان گرفتن تسهیلات بود

نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی برخی واحدهای تولیدی توضیح داد: در دولت قبل واحدهایی بودند که برای دریافت تسهیلات پروانه فعالیت گرفته، اما حتی یک دستگاه ماشین‌آلات نخریده بودند تا فعال شوند. این واحدها به فهرست واحدهای غیرفعال ما می‌رود و ما آنها را از فهرست فعال به تعطیل می‌بریم. به عنوان مثال باید بگویم 3800 واحد تعطیل در داخل شهرک‌های صنعتی با 35 هزار و 548 نفر وجود داشت.

وی در تشریح تعطیلی برخی واحدهای تولیدی قدیمی کشور طی سال گذشته خاطرنشان کرد: تعطیل جلوه دادن کارخانه‌ها برنامه‌ای برای زیر سوال بردن عملکرد دولت است. مشکلات 5400 واحد تولیدی و صنعتی در سال 95 رفع شد و اگر واحدهای تولیدی به سمت نوسازی و استفاده از فناوری جدید نروند، نمی‌توانند در بازار رقابت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارخانه داروگر که 70 سال پیشینه فعالیت دارد، هم‌اکنون در حال فعالیت است. کارخانه روغن نباتی جهان هم فعال است. قند دزفول که نزدیک به ده سال است متوقف شده بود، با رایزنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با جهاد کشاورزی و قوه قضاییه در حال بازسازی است که تا دوماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.

نعمت‌زاده گفت: نصف واحدهای راکد متعلق به دولت‌های قبل است و این واحدها یا بازسازی و نوسازی نشدند یا ورثه و سهامداران آنها متمایل به ادامه کار نبودند.

وی به موضوع واردات اشاره کرد و گفت: در مورد فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص واردات کالاهایی که به تولید داخل صدمه می‌زند، ما در مجلس و دولت پیشنهاداتی را ارائه کردیم. یک ماده در قانون دائمی برنامه توسعه ششم داریم که در احکام دائمی برنامه ششم آمده است درخصوص موانع کالاهای وارداتی.

نعمت‌زاده تصریح کرد: مجلس بخش مربوط به «در موارد خاص، دولت می‌تواند از ورود کالاهای وارداتی جلوگیری کند» را حذف کرده است که مجدد پیشنهاد کردیم این بخش را اضافه کند، مگر این‌که بگوییم فرمایش آقا فوق این است که در حد اظهارنظر من نیست. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که قابلیت تولید در داخل کشور دارند، گفت: در برخی موارد رهبر معظم انقلاب توصیه بر کنترل واردات داشتند و ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها