برخی فعالان بازار گوشت گوسفندی با استناد به صادرات دام زنده به کشورهای همسایه به دنبال افزایش قیمت گوشت در داخل کشورمان هستند و گروهی دیگر با اشاره به این‌که این رویه‌ای سنتی در صنعت دامپروری کشورمان بوده، معتقدند این‌گونه اظهار نظرها می‌تواند تنها به دلیل سودجویی باشد.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۰۶
کمبود گوشت قرمز نداریم، دلیل گرانی دلالی است

از این رو جام‌جم با منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام زنده گفت‌وگو کرده و نظرات وی را جویا شده است.

گروهی می‌گویند صادرات دام زنده،افزایش قیمت گوشت گوسفندی را در بازار داخلی رقم خواهد زد؛ نظر شما به عنوان رئیس شورای تامین دام زنده چیست؟

صادرات دام زنده در گذشته‌ نیز انجام می‌شده و هیچ مانعی برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز داخلی نیست. این درحالی است که چندی پیش از طریق رسانه‌ها اعلام کردیم به دلیل عرضه بیش از حد لاشه گوسفندی، بسیاری از سردخانه‌های تهران مملو از گوشت شده و هیچ خریداری برای آنها نیست. به اعتقاد من، این‌گونه اظهار نظر‌ها تنها با اهداف خاصی مطرح می‌شود که هیچ پایه منطقی یا مشخصی در آن دیده نمی‌شود، جز سوء‌استفاده از شرایط.

ببینید برخی از این اظهار نظرها به نوعی زمینه‌سازی برای اتفاق‌های آینده است درحالی که منطق اقتصادی حکم می‌کند نگاه صادراتی به تولید داشته باشیم به این ترتیب که اگر برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم،قطعا نیازهای داخلی هم تامین خواهد شد.اما اگر با این شیوه‌ها اقدام کنیم، نمی‌توان به آینده امیدوار بود،چون تولیدکنندگان هنگامی که با چالش تصمیم‌گیری مسئولان برای صادرات مازاد دام مواجه می‌شوند، نسبت به کاهش تولید در دوره بعدی اقدام می‌کنند که این نگران کننده است.

منظور شما از ثبات تصمیم‌گیری چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، تولیدکننده وقتی با قوانین مشخص مواجه شده باشد و بداند درصورت نبود خریدار داخلی می‌تواند مازاد تولیدش را بدون نگرانی به بازارهای متقاضی خارجی عرضه کند، از سرمایه‌گذاری و تولید نگرانی ندارد بلکه تشویق به تولید بیشتر نیز خواهد شد، اما اگر این‌گونه فراز و نشیب‌های غیرمنطقی داشته باشیم، کاملا طبیعی است که تولید کننده نیز انگیزه‌ای برای افزایش تولید نداشته باشد.

شما معتقدید که نباید صرفا برای نیاز بازار داخلی تولید کنیم؟

اجازه دهید پاسخ شما را با فرمایشات مقام معظم رهبری بدهم. ایشان در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که اقتصاد ما درون‌زای برون‌نگر باشد. به این معنی که باید از ابتدا نگاه صادراتی به تولید داشته باشیم. این‌گونه است که اشتغال، تولید و رونق اقتصادی رقم خواهد خورد، نه این‌که صرفا به داخل کشورمان توجه کنیم و از بازارهای موجود غافل باشیم. اصولا باید قلمرو بازارهای داخلی و خارجی را از یکدیگر مجزا کنیم و براساس اثربخشی هرکدام را متناسب با نیازها مد نظر داشته باشیم. این سیاستی است که کشورهای موفق در زمینه تولید و صادرات دام به‌کار گرفته‌اند و نتیجه‌ای کاملا قابل قبول داشته‌اند.

سیاستگذاری براساس بازارهای داخلی چگونه باعث نوسان در بازارهای صادراتی خواهد شد.

اصولا وقتی صادرات ایران متاثر از پدیده قیمت کالاها در بازار مصرفی داخل باشد و تصمیم‌های غیرمنطقی برآن حاکم باشد، قطعا بازارهای صادراتی آسیب خواهد دید.همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد این دو بازار را باید از هم تفکیک کنیم، چون هرکدام دارای شرایط مخصوص به خود هستند و نمی‌توان یکی را قربانی دیگری کرد.

شما اعتقاد دارید بازارهای صادراتی، قربانی نگاه قیمتی داخل ایران شده است؟

بله؛ اگر قصد داشته باشیم صرفا برای راضی نگه‌داشتن بازار داخلی برنامه‌ریزی کنیم، بازارهای خارجی و درآمدهای صادراتی را قربانی کرده‌ایم، این اتفاقی است که قبلا نیز هنگام افزایش قیمت گوشت تجربه شده است. در آن زمان همین بهانه برای افزایش قیمت گوشت مطرح شد، اما وقتی به اندازه نیاز بازار و حتی بیشتر از نیاز هم به بازار گوشت گرم تزریق شد، چه اتفاقی افتاد؟ آیا قیمت کاهش یافت؟ خیر. پس مشکل جای دیگری بود که دوباره هم تکرار می‌شود.

در آن دوره واردات هم صورت گرفت آیا این سیاست در راستای همان دیدگاه بوده است؟

فکر می‌کنم بله؛ چون در آن دوره حتی گوشت از کشورهای مورد تائید وارد شد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد و بازهم بازار به راه خود ادامه داد. تصمیم‌های مقطعی می‌تواند اثرات نگران‌کننده‌ای در تولید داشته باشد.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها