نقد گیم Sniper Elite 4

تک‌تیرانداز یکه‌تاز

اسنایپر الیت از آن سری گیم‌های تخصصی و بی‌نظیر است که مشابهی ندارد و به همین دلیل با تمام خوبی‌ها و کاستی‌هایش نزد گیمرها محبوب شده است.
کد خبر: ۱۰۱۶۶۵۴

حال سوال اینجاست که آیا سازندگانش توانسته‌اند در قسمت جدید پیشرفت لازم را به دست آورند؟ با نقد و بررسی اسناپر الیت 4 همراه باشید.

تخصص جنگ

قسمت جدید Sniper Elite در ایتالیای 1943 روایت می‌شود. پس از ماجراهای SE3 است و گیمر در قالب نقش کارل فربرن فرو می‌رود؛ یک مامور افسر خدمات استراتژیک که در بحبوحه جنگ جهانی دوم، وظیفه کمک به نیروی مقاومت ایتالیا علیه فاشیست‌ها به دوش او نهاده شده است.

مانند قسمت‌های قبل، گیم‌پلی از زاویه سوم شخص دنبال می‌شود و می‌توان ماهیت کلی گیم را هم شوتر تاکتیکی با عناصر مخفیکاری بیان کرد. طبق سنوات گذشته، با اقدام به ترخیص دشمنان، دوربین به حالت اشعه ایکس رفته، گلوله را تا برخورد به هدف دنبال کرده و آسیب‌های وارد شده به بدن او را با جزئیات جالبی به نمایش درمی‌آورد. این بار، مرگ‌های ناشی از ترکش، حملات دستی و مخفیانه هم توسط دوربین اشعه ایکس پوشش داده شده است.

در این گیم، روی مفهوم «افسر» تاکید شده است. به این صورت که اگر افسرهای رده بالای دشمن را همان اوایل هدف قرار دهید، نیروهایشان اقدام به عقب‌نشینی می‌کنند. در مقابل، از پا درآوردن افسر ارشد در انتهای مراحل، بشدت سختی کار را افزایش می‌دهد. امکان تله گذاشتن هم وجود دارد. حتی می‌توانید از اجساد همرزمان دشمنان به عنوان دام استفاده کنید. ماموریت‌های شبانه هم از دیگر وجوه این گیم هستند. در این مراحل با از بین بردن منابع نور می‌توانید حضور خود را از دشمن مخفی کنید. نقشه‌های این گیم از نظر وسعت تا حد قابل توجهی از قسمت سوم بزرگ‌تر بوده و از این رو بازیکن با آزادی بیشتری روبه‌رو است. ارکان گیم‌پلی پایان باز هم به همین دلیل تقویت شده‌اند. به ارتفاع نقشه‌ها نیز افزوده شده و سیستم حرکتی جدید گیم، اجازه صعود و تعامل با لبه‌های محیط را می‌دهد. نکته دیگر هم بازگشت ماموریت‌های دونفره و مولتی‌پلیر رقابتی به این سری است.

تغییری به سوی بهبود

قسمت‌های گذشته اسنایپر الیت با رویکردی تخصصی نسبت به یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین پیشه‌های نظامی، تجربه‌ای منحصر به فرد و فوق‌العاده دلچسب پدید آورده بودند. البته هر قسمت در کنار نقاط قوتش، ایراداتی هم داشت. اما قسمت جدید، توانسته بسیاری از آنها را پوشش دهد و خروجی صیقل‌یافته‌تری به مخاطبانش ارائه کند.

از قسمت سوم، خطی بودن مراحل تغییر یافت و سازندگان به سمت محیط بازتر رفتند. در این قسمت، این رویکرد در ابعادی وسیع‌تر دنبال شده است. کوچک‌ترین نقشه SE4 سه برابر بزرگ‌ترین نقشه SE3 است. دنیای این گیم سرشار است از انواع و اقسام فعالیت‌ها که می‌توانید طبق خواسته و ترجیح خودتان انجام دهید. تنوعی قابل توجه نیز در طراحی و اجرای نقشه‌ها دیده می‌شود.

سازندگان بخوبی از وسعت گیم خود بهره گرفته‌اند. برای هر حمله، چند نقطه استراتژیک وجود دارد که هر کدام، عملکرد خوشایند خاص خود را به ارمغان می‌آورند. دوربین اشعه ایکس هم که در انتهای هر کدام از تیراندازی‌های موفق فعال می‌شود، با همان جزئیات ریز و تکان‌دهنده قسمت سوم برگشته است. صحنه‌هایی که در پی تیراندازی‌ها می‌آید، اصلا برای افراد حساس مناسب نیست و بازی در کنار تفریحی که به ارمغان می‌آورد، درس‌هایی دیدنی‌ از خشونت و قهر جنگ منتقل می‌کند. نحوه رسیدن به این لحظات حساس هم خیلی روان‌تر شده است. شخصیت اصلی با مهارت و تسلط بهتری نسبت به گذشته حرکت می‌کند. صعود از ارتفاع، پریدن از روی فاصله‌های سطوح و امکان عبور و مرور از پنجره‌ها، گشت و گذار را لذتبخش‌تر کرده است. کشتارهای محیطی هم، چه بر اثر انفجار یک بشکه سوخت باشد، چه در نتیجه تخریب یک پل فرسوده در نتیجه برخورد تیر، خوب طراحی شده‌اند.

تنوع تمامیت‌طلب

تنوع این قسمت، در کاربرد تجهیزات و مهارت‌ها نیز نمود می‌یابد. گیمر می‌تواند با پرتاب سنگ، حواس دشمن را به جای دیگر پرت کند یا برایش سوت بزند تا او را به سمت خود بکشاند. مین زمینی را می‌توان جوری تنظیم کرد که با یک فشار یا دو فشار منفجر شود. اگر تنظیم اولی باشد، به محض قدم گذاردن دشمن منفجر می‌شود. اما با تنظیم دوم، لازم است دو بار روی آن قدم گذاشته شود که این یکی برای مقابله با گروه‌های دشمنان ایده‌آل است.

در قسمت‌های قبلی، امکان خفگی صدای اسنایپ وجود نداشت که این بار اضافه شده است. هنوز هم امکان استتار صدای تیر لابه‌لای صداهای محیطی وجود دارد، اما این بار به لطف صداخفه‌کن اسنایپ می‌توانید به کرات از آن استفاده کنید.

در این قسمت، درگیری‌های آشکار بسیار بهتر از قبل کار شده است. بازیکن این گزینه را دارد که بخشی را بی‌پروا طی کرده و بخش دیگر را کاملا محافظه‌کارانه. خوشبختانه محیط‌ها از یکدیگر جدا هستند و نیازی نیست نگران این باشید که به دلیل سهل‌انگاری در ابتدای ماموریت تا انتها دشمنان نسبت به حضورتان حساس باشند.

هوش مصنوعی این قسمت بهبود یافته و دشمنان بهتر نسبت به وجود شما واکنش نشان می‌دهند و در صورت شنیدن صدای شلیک، درصدد تشخیص موقعیت شما برمی‌آیند. با این حال گاهی کاستی‌هایی نیز مشاهده می‌شود که قابل چشم‌پوشی است.

مولتی‌پلیر گیم انواع و اقسام مُدها را ارائه می‌کند. در مد Control تیم‌ها برای حفظ تسلط بر یک نقطه کنترل سیار رقابت کرده و نبردها شکل و شمایلی بی‌پرواتر پیدا می‌کنند. بقیه مدها عمدتا حول محور دقت و صبوری می‌چرخند.

در مد Survival بازیکنان در مقابل موج‌های دشمن قرار می‌گیرند و باید دفاع کنند. به عهده بازیکن است که بهترین استراتژی ممکن را پیاده‌سازی کرده و در محل مناسب اختفا کند. افزون بر آن، هر چند موج، جای جعبه مهمات تغییر یافته و بازیکن وادار می‌شود محل اختفا را تغییر بدهد. به مرور، دشمنان بیشتر و سخت‌تری به بازیکن حمله می‌کنند و کار به تانک، خمپاره و نیروهای زرهپوش هم می‌کشد و دیگر، رِندی در جایگذاری تله‌هاست که نقش اساسی را ایفا می‌کند.

در کل، این قسمت پیشرفتی قابل ملاحظه‌ داشته و به یقین بهترین عنوان از این سری است. فقط توصیه می‌کنیم پیش از پرداختن به آن، به رده‌بندی سنی‌اش دقت داشته باشید.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها