ناصر رییسی فرد در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود: آن چیزی که مدنظر آقای زنگنه است برندسازی نیست. برند از کیفیت به وجود میآید. یعنی یک محصول ابتدا کیفیت مطلوب خودش را ارائه میدهد، بعد متقاضیان مختلف، این کیفیت را میپسندند و از آن استقبال میکنند و بر اثر استقبال مصرفکننده، برند توسعه پیدا میکند. درواقع کیفیت تبدیل به برند میشود.
بنابراین اگر تصمیمی را که آقای زنگنه گرفتهاند با دیدگاه درست اجرا کنند و عرضه بنزین با امکانات و شرایط درست منطبق با قوانین تجارت به بخش خصوصی منتقل شود، در مسیر تحقق اقتصاد آزاد، اتفاق بسیار مبارکی است چون یکی از راهکارهایی است که بهسرعت میتواند زمینه توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کند. البته شرکتهایی که مسئولیتها را به عهده میگیرند باید دانش کافی و تخصصهای لازم را داشته باشند و ظرافتهای تأمین و توزیع فرآورده به خاطر ارتباط مستقیم با مردم را بدانند و رسالت خدمترسانی را بشناسند.
وی درباره رقابت ناسالمی که دراین زمینه ایجاد شده است افزود: شرکت هایی که جایگاه دار نبودند برای جذب جایگاه داران برای برند شدن یک رقابت ناسالم ایجاد کرده اند و گاهی به آنها وعده هایی می دهند که امکان تحقق آنها وجود ندارد و ممکن است در آینده باعث بدبینی شود . مثلا قول می دهند اگر شما تحت برند ما قرار گیرید به جای کارمزد فعلی ، به ازاء هر یک لیتر 10 تومان اضافه تر پرداخت می کنیم این در حالیست که هنوز وضعیت مشخص نیست و وقتی هنوز مشخص نیست که خودشان چقدر می گیرند چطور می شود که وعده پرداخت لیتری 10 تومان اضافه تر را مطرح می کنند.
رییس جایگاه داران سوخت کشور گفت: سیاست اصلی شرکت ملی پخش این است که به جای قرار دادی که با 5 هزار شخصیت حقیقی دارد آن را تبدیل به 30 تا 40 شخصیت حقوقی کند تا این شخصیت های حقوقی ، شخصیت های حقیقی را تحت پوشش قرار دهند و علاوه بر این اگر زمین ها ی خالی وجود دارد برای احداث جایگاه جدید تحت اختیار آنها قرار گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که در طرح برند سازی آیا از مدل کشورهای دیگر الگوی برداری شده است بیان داشت: بله درطرح برند سازی، از سایرکشورها الگو برداری شده است با برندسازی 20 تا 30 شرکتی که توانمندی دارند طرف قرارداد با شرکت نفت قرار می گیرند و فراورده را عمده از شرکت نفت خریداری می کنند و جایگاهها چه آنهایی که موجود هستند و چه آنهایی که بعدا ایجاد خواهند شد با این شرکت ها طرف قرار داد می شوند و آن شرکت ها متعهد می شوند که در هر نقطه ای که قرار دارند متناسب با نیاز آن منطقه جایگاه جدید را هم احداث کنند این کار اگر اجرایی شود می تواند زمینه ساز اجرای اصل 44 قانون اساسی باشد.
رییسی فر افزود: باید برون سپاری واقعی انجام شود نه آنکه به بخش شبه دولتی واگذارشد. باید یک ارتباط قانونمند وحقوقی مناسب تعریف شود و در دستوالعمل ها و آیین نامه ها باید رابطه شرکت هایی که در قالب برند تاسیس می شوند با شرکت نفت و ارتباط جایگاهداران هم با این شرکتها از لحاظ حقوقی مشخص و شفاف باشد . مهمترین مطلب این است که زیر ساخت رابطه تجاری مشخص شود که آیا جایگاه داران باز کارمزد بگیر باشند و یا مشابه بخش خصوصی بر اساس ضوابط علمی برای آنها حق الزحمه ای تعیین شود که درصدی از قیمت فراورده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد