
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
1ـ ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانهای یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانههاست.
2ـ آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی
3ـ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
اولین نکته در موضوع سواد رسانهای، توجه داشتن به میزان و نحوه مصرف از هررسانه در رنگینکمان رسانههاست. در این جنبه از سواد رسانهای، باید تعیین کنیم که چه میزان از وقت و زمان خود را صرف استفاده از رسانهها نماییم و چه محتوا و خوراکی را از سبد رسانهای دریافت کنیم.
زمان استفاده از رسانهها باید به گونهای باشد که سایر فعالیتهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی ما را مختل نکند. براین اساس کسانی که دچار عارضه اعتیاد رسانهای یا مصرف بیش از حد رسانهها هستند، درواقع یک یا چند مورد از فعالیتها و اشکال ارتباطی خود را با سوءمدیریت زمان مصرف مختل کردهاند و به خود یا خانواده و اطرافیان جفا کردهاند. در این مورد، سواد رسانهای میتواند مهارتهای لازم در مدیریت زمان مصرف رسانهها را به افراد بیاموزد و به آنها یاد دهد چه میزان از وقت خود را صرف استفاده و بهرهبرداری از رسانهها کنند.
همچنین محتوای دریافت شده از رسانهها باید به رشد و تکامل عقلی و معرفتی و تعادل بیشتر در احساسات و عواطف و تقویت شخصیت فردی و اجتماعی افراد منجر شود؛ محتوایی که نتیجه آن، بههم خوردن تعادل غرایز انسان و نیز تحریک بیمورد احساسات و عواطف و عدم تعادل روحی و روانی افراد است، محتوای مناسبی نیست و حاصل آن، عدم تعادل شخصیتی و نابسامانی روحی و روانی افراد است.
جنبه دوم سواد رسانهای، توجه به این نکته است که دیدن و خواندن و شنیدن (استفاده از رسانهها) عمدتا باید از موضع انتقادی باشد. سواد رسانهای به تعبیری «خوانش انتقادی رسانهها» است.
و بالاخره سومین جنبه از سواد رسانهای، توجه به نقش دستاندرکاران و مالکان رسانههاست. شاید بتوان گفت تلقیهای نوتر و امروزیتر از سواد رسانهای، بیشتر برجنبه دستاندرکاران و مالکان رسانهها متمرکز است، لذا مقابله با کارکردهای رسانههای بزرگ و غالب را در دستور کار دارد. درواقع کالبدشکافی رسانههایی است که هدفشان تأمین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرتهایی است که خود این رسانهها محصول آنهاست.
بر این اساس ما باید ابتدا سبد مصرف و میزان آن از محصولات متنوع رسانهای سالم را برای خانوادهها در نظر بگیریم، سپس آنان را ترغیب کنیم با دید نقادانه و موشکافانه به رسانههای مورد علاقه خود بنگرند که البته این کار مستلزم یاددادن فنون و مهارتهای تفکر انتقادی به مخاطبان است و درنهایت آنها را به سطح تجزیه و تحلیل محصولات رسانهای از جنبههای مختلف (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و...) بکشانیم که این، خدمتی بزرگ به اعتلای فرهنگی جامعه اسلامیمان است.
دکتر امیر هوشنگ آذردشتی
کارشناس رسانه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: