یک هفته فیلم بی‌هدف 

جشنواره جهانی فجر می‌توانست ویترین نخست نمایش‌های مهم سال باشد، اما به فرصت‌سوزی تبدیل شد

یک هفته فیلم بی‌هدف 

۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۸

بالاخره برای چندمین بار و این بار بلافاصله پس از جلوس مدیران جدید بر صندلی ریاست سازمان سینمایی باز هم بدون دلیل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بدنه اصلی و ملی آن جدا شد و بعد از یک‌سال تأخیر، در آذر امسال تحت عنوان «چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر» برگزار گردید؛ جشنواره‌ای که مانند برخی سال‌های جدایی دور و البته دوران پیوستگی اخیر، بیشتر به یک هفته فیلم شباهت داشت تا جشنواره‌ای بین‌المللی و جهانی.

ایثار از جبهه تا سینما

ایثار از جبهه تا سینما

۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۴

ابعاد گسترده مفهوم ایثار و شهادت، بار دیگر در قالب هنر سینما مورد توجه قرار گرفته است، به‌طوری‌که در این راستا دومین جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار از ۱۵ تا ۱۸ آذر امسال به دبیری محمد کرم‌اللهی در شهر تبریز برگزار می‌شود.

از حماسه تا فرهنگ: چالش‌های سینمای ایثار 

از حماسه تا فرهنگ: چالش‌های سینمای ایثار 

۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۰۶:۴۴

سینمای ایثار و دفاع مقدس، به مثابه یک مکتب ژانریک در سینمای ایران، پیونددهنده نسل‌ها با یک میراث معنوی و تاریخی عظیم است.

سراب صد میلیاردی‌ها

سراب صد میلیاردی‌ها

۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶

همیشه یکی از جذاب‌ترین مفاهیم برای ذهن انسان، «ترین»‌های دنیای اطرافش است؛ از قدیمی‌ترین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها گرفته تا همه آن «ترین»‌های دیگری که هر روز در زندگی‌مان می‌بینیم. یکی از عرصه‌هایی که ترین‌ها در آن خیلی کاربرد دارد سینماست که در آن به عنصری برای جذب مخاطب و تبلیغات تبدیل شده‌اند؛ ترین‌هایی مثل پرخرج‌ترین فیلم، تا بیشترین دستمزد و صدالبته فیلم‌هایی که بیشترین فروش را در گیشه تجربه کرده‌اند.

آفرینش بی‌سرپرست 

واکاوی روان، فرم و اخلاق در جهان گوتیک فرانکشتاین 

آفرینش بی‌سرپرست 

۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۰۵:۵۹

فرانکشتاین ۲۰۲۵ به‌کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو، اقتباسی حماسی، گوتیک و تخیلی از رمان کلاسیک مری شلی است که رابطه خالق و مخلوق را محور قرار داده و با ترکیب جلوه‌های بصری، موسیقی، میزانسن و تحلیل روان‌شناختی، تجربه‌ای انسانی، عاطفی و تراژیک ارائه می‌دهد. فیلم روایت ویکتور و مخلوق او را دنبال می‌کند و مخاطب را به تامل درباره مسئولیت اخلاقی، تعلق و پیامد‌های خلق دعوت می‌کند، بدون این‌که جزئیات داستان لو برود.

بازنمایی زن در سینمای امروز سطحی و طنزآلود است

در دومین نشست علمی پژوهشی جشنواره  فیلم ایثار مطرح شد:

بازنمایی زن در سینمای امروز سطحی و طنزآلود است

۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۱

پژوهشگران حوزه‌های فرهنگی زنان و سینما هشدار می‌دهند که زن در روایت‌های امروز بیش از آنکه به عنوان شخصیتی واقعی و تاریخمند دیده شود به ابزاری برای پیشبرد داستان تبدیل شده و تصویر او در آثار مرتبط به جنگ بیشتر به سمت طنز و سطحی‌سازی رفته است. آنان تأکید کردند بازگشت به واقعیت تنها با پژوهش عمیق و شناخت درست از مفهوم ایثار ممکن است.

غزه نان با طعم باروت

غزه نان با طعم باروت

۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۴

 «چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر» با رویکرد نمایش فیلم‌های مقاومت، شش اثر را در بخش «زیتون شکسته» به نمایش می‌گذارد. یکی از فیلم‌های پذیرفته‌شده در این بخش «فرشته‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی است. «در روزگاری که زندگی در غزه، از حقی طبیعی به یک تکلیف تبدیل شده، مردم این سرزمین یاد می‌گیرند چگونه با سربلندی از عهده آن برآیند». این جمله کوتاه خلاصه‌ای از این مستند سینمایی است.

آرزویی که برآورده شد؟!

آرزویی که برآورده شد؟!

۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۵

خیال‌تان راحت شد آقایان! بالاخره به آرزوی نهفته‌ خود در زمینه جدا‌کردن جشنواره عظیم و با شکوه فیلم فجر به دو بخش داخلی و خارجی رسیدید اما به چه قیمتی؟ واقعا به صرف پذیرفته‌شدن در «فیاپف» می‌ارزید نه‌تنها جشنواره بلکه کل خانواده سینما و اهالی رسانه و منتقدین را از نظر فکری و روحی به چند دسته، نحله و گرایش شقه‌شقه کنید؟ که چه بشود؟

بازتاب روح بین‌المللی جشنواره فیلم فجر در «هفت»

بازتاب روح بین‌المللی جشنواره فیلم فجر در «هفت»

۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۸

چهل‌و‌سومین جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز در حال برگزاری است. در زمان برگزاری این جشنواره و در پی فضای تازه فرهنگی پس از اتفاقات سیاسی اخیر، برنامه تلویزیونی «هفت» با رویکردی نو به پوشش رویداد‌های سینمایی پرداخته است. وستا جعفرنیا، مجری برنامه هفت از اهداف، نگاه حرفه‌ای و دغدغه‌های خود در این دوره سخن گفت.

نقد در ایران هنوز مدرن نشده است

در بیستمین نشست «مدرسه نقد جام‌جم» مطرح شد

نقد در ایران هنوز مدرن نشده است

۱۰ آذر ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۰

نشست بیستم «مدرسه نقد جام‌جم» با حضور فرزاد مؤتمن، کارگردان برجسته سینمای ایران، فرصتی فراهم‌آورد تا رابطه میان فیلمسازان و منتقدان از زوایای گوناگون بررسی شود. این جلسه با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران سینما برگزار شد و برای نخستین‌بار به‌جای منتقد یا عوامل فیلم، یک فیلمساز مهمان اصلی بود.

قبلی۲بعدی