مهربانی هیأت انتخاب،کار دست جشنواره داد؟!

مهربانی هیأت انتخاب،کار دست جشنواره داد؟!

۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵

هر پدیده‌ای اگردستخوش تغییر و تحول نشود،می‌گندد مانند آب راکد وبی‌تکانه. بومی‌گیرد و عملاً وعلناً ازحیز انتفاع می‌افتد. بنابراین واکنش نسبت به تغییرات،معمولاًمثبت است ولی‌هرتغییری هم قابل دفاع نیست. بعضی اتفاقات وبرخی تلاش‌هابرای تغییر، عقب‌مانده، مذموم و از نوعی محافظه‌کاری و فقدان خلاقیت و بی‌انگیزگی برای نایستادن پای اصول ناشی می‌شود.

علت مرگ، نامعلوم دومینوی اتفاقات!

علت مرگ، نامعلوم دومینوی اتفاقات!

۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

این فیلم از آن دست آثاری است که کاراکترها را از گوشه‌و‌کنار یک منطقه‌ جغرافیایی گرد هم جمع می‌کند تا در یک مکان درگیر رخدادهای کاملا تصادفی و ابزورد شوند.یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌ها فیلم «آخرین توقف درشهرستان یوما»بود که یک رستوران بین‌جاده‌ای پذیرای کاراکترهای فیلم بود.

چه یا چگونه گفتن؛ مساله این است

چه یا چگونه گفتن؛ مساله این است

۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲

در دومین نشست از سلسله نشست‌های بررسی سینمای ایران و جهان که با حضور بهزاد زهرایی (مدرس سینما)، سیدعلی ماه (تدوینگر)، محمدامین احمدی (فوق‌لیسانس سینما و فیلمنامه‌نویس)، مهدی صالحی (مدیرمسئول رسانه) و هنرجویان مدرسه نقد در دفتر روزنامه جام‌جم برگزار شد،به موضوعاتی همچون جایگاه دانش درنقد فیلم،معضلات نقد فیلم، سلبریتی‌های منتقد،نقد و فضای مجازی و چرا دانشگاه نقد نداریم؟ پرداخته شد.

قصه سیمرغ؛ از عطار تا فجر

قصه سیمرغ؛ از عطار تا فجر

۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲

وقتی به جشنواره‌ های سینمایی در سراسر جهان، مانند برلین یا ونیز نگاه می‌کنیم، علی‌رغم تمام تفاوت‌هایی که دارند، یک وجه مشترک میان آنها خودنمایی می‌کند: جوایزی که این رویدادها به برگزیدگان خود اهدا می‌کنند، همگی المان‌هایی از حیوانات هستند، مانند خرس نقره‌ای برلین یا شیر طلایی ونیز. جشنواره فجر، که به‌عنوان جشن خرمن سینمای ایران شناخته می‌شود نیز جایزه‌ای به‌نام سیمرغ دارد که بر پایه‌ای بلورین قرار گرفته است. نکته جالب این است که از ابتدای برگزاری این رویداد، فجر آشیانه سیمرغ اسطوره‌ای نبوده و داستان‌های نهفته‌ای پشت این پرنده افسانه‌ای وجود دارد.

دشواری‌های ‌روایت غیر‌خطی فاجعه

نگاهی به فیلم «آذر ۷صبح» ساخته مسعود فرجام

دشواری‌های ‌روایت غیر‌خطی فاجعه

۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱

در«آذر ۷ صبح» یک شب از زندگی پنج جوان که تصادفا با هم آشنا شده‌اند با ساختاری غیر خطی روایت می‌شود و نگاه تجربی فیلمساز به روایت و فرم هم بر این اساس شکل می‌گیرد. دراین گونه از سینما روایت غیر خطی می‌تواند با ایجاد فرمی مبتنی بر جابه‌جایی زمان و مکان، نگاه مخاطب به شخصیت‌ها و لایه‌های زیرین روایت اثر را دگرگون کند.

بازی خون و جنون

بازی خون و جنون

۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

فصل دوم سریال کره‌ای «بازی مرکب» بالاخره به نمایش در آمد و برآیند عمومی ‌از این فصل این بود که اصرار نتفلیکس به ساختن دنباله سریال، طبق پیش‌بینی‌ها باعث شد موفقیت فصل نخست تکرار نشود و با نیمه‌تمام ماندن فصل دوم، انتظارها برای فصل سوم که قرار است در سال‌جاری میلادی منتشر شود، ادامه یابد. با تذکر این نکته که این نوشتار داستان را برای مخاطب لو می‌دهد، نگاهی داریم به بخش دوم بازی مرکب و نقدهایی که بر این قسمت وارد است.

لبخند فجر به سینمای کمدی

لبخند فجر به سینمای کمدی

۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

درحالی که تنها سه هفته به برگزاری چهل‌و‌سومین جشنواره فجر زمان مانده است، منوچهر شاهسواری، دبیر این رویداد سینمایی اسامی آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره یعنی سودای سیمرغ را اعلام کرد. فجر چهل‌و‌سوم با نمایش ۳۳ فیلم در بخش اصلی خود توانست یکی از شلوغ‌ترین ادوار این جشنواره لقب بگیرد و غیر از دوره سی‌و‌نهم که هیأت انتخاب وجود نداشت، آخرین‌بار ۱۴ سال پیش، یعنی در دوره بیست‌و‌نهم؛ جشنواره فجر میزبان ۳۳ فیلم در بخش اصلی بود.

«ماشین جنگی» استرالیا علیه هالیوود

۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶

صنعت سینمای استرالیا با کمک آلن ریچسون، بازیگر محبوب بومی کشور که با سریال «ریچر» به موفقیت فراوانی رسیده، اکشن ماجراجویانه «ماشین جنگی» را آماده نمایش عمومی کرده است. این فیلم با حال‌و‌هوای علمی ــ تخیلی و ماجراجویانه‌اش محصول مشترک دو شرکت فیلمسازی استرالیا با شرکت مستقل فیلمسازی لاینزگیت است.

‌«پروین»؛ فیلم خوب این روزها

‌«پروین»؛ فیلم خوب این روزها

۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲

علی حاتمی که فوت کرد، ستون فقرات سینمای تاریخی هم فرو ریخت. سینمای حاتمی مستندات تاریخی نداشت ولی برگرفته از تاریخ بود. کارت‌پستالی‌شدن معماری، میزانسن، آکسسوار و دیالوگ‌های پرطمطراق و‌... به‌هرحال سبک و سیاقی از تاریخ‌سازی در سینمای ما بود که پذیرفته و جا افتاد. «شعبان بی‌مخ» را دقیقا در شمایل «شعبان استخوانی» پرداخت و تاریخی شد.

مرگ سلبریتی‌ها ‌پیش از مردن

مرگ سلبریتی‌ها ‌پیش از مردن

۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱

درتاریخ سینما انگار این روال معمول شده که اغلب آثار درباره سلبریتی‌هابه زمان افول آنها یا سیر اوج تا اضمحلال‌شان می‌پردازد و در انتها، فرجامی تراژیک از آنان را به تصویر می‌کشد، همچون «ری» (تیلور هکفورد-۲۰۰۴) درباره ری چارلز، «جودی» (روپرت گولد-۲۰۱۹) درباره جودی گارلند یا «الویس» (باز لورمن-۲۰۲۲) راجع به الویس پریسلی‌.

قبلی۳بعدی