
سکوت در برابر «تهران» هندی
فیلم هندی «تهران» نمونه بارز همان بیاحترامیای است که اگر جلویش گرفته نشود، بارها و بارها تکرار خواهد شد. این فیلم به هیچوجه ارزش هنری ندارد و پر است از تحریف واقعیت و دستکاری وقایع مرتبط با ایران.
فیلم هندی «تهران» نمونه بارز همان بیاحترامیای است که اگر جلویش گرفته نشود، بارها و بارها تکرار خواهد شد. این فیلم به هیچوجه ارزش هنری ندارد و پر است از تحریف واقعیت و دستکاری وقایع مرتبط با ایران.
سعید روستایی با «ابد و یک روز» نهتنها نام خود را در میان استعدادهای تازهنفس سینمای ایران تثبیت کرد، بلکه موفق شد با نگاهی اجتماعی، زبان بصری منحصربهفرد و روایتپردازی درگیرکننده، مخاطبان و منتقدان را همزمان با خود همراه کند. دیدهشدن فیلمهایش در جشنوارههای خارج و داخل، انتظارات از فیلم سوم او را به طرز بیسابقهای بالا برده بود.
فیلم در تعریف ساده آن سلسله تصاویر و اصواتی است برای خلق معانی و برانگیختن احساسات در قالب داستان؛ مستند اما فیلمی است که هدف آن نشان دادن واقعیت یا کشف حقیقت بوده اما حتی اگر فیلم بازسازی واقعیت باشد چه داستانی و چه مستند همیشه از زاویه نگاه فیلمساز عبور میکند.
وقتی به گیشه سینما و برترین فیلمهای در حال اکران نگاهی بیندازیم، پرفروشترین اثر حال حاضر سینمای ایران فیلم «مردعینکی» (با فروش بالغ بر ۹۰میلیارد تومان) به کارگردانی کریم امینی و نویسندگی حمزه صالحی است.
دبیر و مدیران جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس (جشنواره زنان هنرمند) با دکتر علیاکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل دیدار کردند.
ایران سینمایی قابل اتکا دارد؛ سینمایی که در گرایشهای متنوع دارای جنبههایی از تأثیر بوده و میتواند باشد. سینمایی شریف و افتخارآمیز که در پروسه تاریخی خود باعث مباهات شده و همچنان این پتانسیل را دارد. مثلا حوزه اجتماعی را در نظر بگیرید که این سینما در فرآیندهایی تا تحتانیترین لایهها و اقشار مردمی نفوذ و باعث توجه و کشمکشهایی شده است.
حدود دو دهه است که در چنین روزهایی بحث و جدل برای انتخاب یک فیلم ایرانی جهت معرفی به مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا و بخش بینالمللی آن، معمول شده و در مقابل، اعتراضات و انتقادات بعدی پس از انتخاب فیلم مذکور که اگر فلان فیلم را میفرستادید بهتر بود و یا اگر بهمان فیلم را نمیفرستادید، به صلاح میشد.
دنیای کودکان بستر شکل گیری نخستین لایههای هویت فردی و اجتماعی انسان است. رسانهها، اسباببازیها و عروسکها نقشی کلیدی در ترسیم جهان خیالی و درونیسازی ارزشها و نمادهای فرهنگی برای کودکان ایفا میکنند.
در چشمانداز رسانهای امروز ایران، رقابت میان تلویزیون و پلتفرمهای نمایش خانگی (VOD) به یکی از مباحث داغ تبدیل شده است. درحالیکه تصور عمومی بر رشد انفجاری و تسخیر بازارتوسط سرویسهای اینترنتی استواراست، دادههای آماری تصویر پیچیدهتری را به نمایش میگذارند.
فعالان سینمایی در جهان با ارسال نامهای خطاب به جشنواره فیلم ونیز خواهان پرداختن به جنایات رژیم صهیونیستی در این رویداد سینمایی شدند.