از حماسه تا فرهنگ: چالشهای سینمای ایثار
سینمای ایثار و دفاع مقدس، به مثابه یک مکتب ژانریک در سینمای ایران، پیونددهنده نسلها با یک میراث معنوی و تاریخی عظیم است.
سینمای ایثار و دفاع مقدس، به مثابه یک مکتب ژانریک در سینمای ایران، پیونددهنده نسلها با یک میراث معنوی و تاریخی عظیم است.
همیشه یکی از جذابترین مفاهیم برای ذهن انسان، «ترین»های دنیای اطرافش است؛ از قدیمیترینها و بزرگترینها گرفته تا همه آن «ترین»های دیگری که هر روز در زندگیمان میبینیم. یکی از عرصههایی که ترینها در آن خیلی کاربرد دارد سینماست که در آن به عنصری برای جذب مخاطب و تبلیغات تبدیل شدهاند؛ ترینهایی مثل پرخرجترین فیلم، تا بیشترین دستمزد و صدالبته فیلمهایی که بیشترین فروش را در گیشه تجربه کردهاند.
فرانکشتاین ۲۰۲۵ بهکارگردانی گییرمو دلتورو، اقتباسی حماسی، گوتیک و تخیلی از رمان کلاسیک مری شلی است که رابطه خالق و مخلوق را محور قرار داده و با ترکیب جلوههای بصری، موسیقی، میزانسن و تحلیل روانشناختی، تجربهای انسانی، عاطفی و تراژیک ارائه میدهد. فیلم روایت ویکتور و مخلوق او را دنبال میکند و مخاطب را به تامل درباره مسئولیت اخلاقی، تعلق و پیامدهای خلق دعوت میکند، بدون اینکه جزئیات داستان لو برود.
پژوهشگران حوزههای فرهنگی زنان و سینما هشدار میدهند که زن در روایتهای امروز بیش از آنکه به عنوان شخصیتی واقعی و تاریخمند دیده شود به ابزاری برای پیشبرد داستان تبدیل شده و تصویر او در آثار مرتبط به جنگ بیشتر به سمت طنز و سطحیسازی رفته است. آنان تأکید کردند بازگشت به واقعیت تنها با پژوهش عمیق و شناخت درست از مفهوم ایثار ممکن است.
«چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر» با رویکرد نمایش فیلمهای مقاومت، شش اثر را در بخش «زیتون شکسته» به نمایش میگذارد. یکی از فیلمهای پذیرفتهشده در این بخش «فرشتهها نمیمیرند» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و تهیهکنندگی مرتضی شعبانی است. «در روزگاری که زندگی در غزه، از حقی طبیعی به یک تکلیف تبدیل شده، مردم این سرزمین یاد میگیرند چگونه با سربلندی از عهده آن برآیند». این جمله کوتاه خلاصهای از این مستند سینمایی است.
خیالتان راحت شد آقایان! بالاخره به آرزوی نهفته خود در زمینه جداکردن جشنواره عظیم و با شکوه فیلم فجر به دو بخش داخلی و خارجی رسیدید اما به چه قیمتی؟ واقعا به صرف پذیرفتهشدن در «فیاپف» میارزید نهتنها جشنواره بلکه کل خانواده سینما و اهالی رسانه و منتقدین را از نظر فکری و روحی به چند دسته، نحله و گرایش شقهشقه کنید؟ که چه بشود؟
چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز در حال برگزاری است. در زمان برگزاری این جشنواره و در پی فضای تازه فرهنگی پس از اتفاقات سیاسی اخیر، برنامه تلویزیونی «هفت» با رویکردی نو به پوشش رویدادهای سینمایی پرداخته است. وستا جعفرنیا، مجری برنامه هفت از اهداف، نگاه حرفهای و دغدغههای خود در این دوره سخن گفت.
نشست بیستم «مدرسه نقد جامجم» با حضور فرزاد مؤتمن، کارگردان برجسته سینمای ایران، فرصتی فراهمآورد تا رابطه میان فیلمسازان و منتقدان از زوایای گوناگون بررسی شود. این جلسه با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران سینما برگزار شد و برای نخستینبار بهجای منتقد یا عوامل فیلم، یک فیلمساز مهمان اصلی بود.
چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، امسال در حالی در شهر شعر و ادب، یعنی شیراز، کلید خوردکه حضور یکی از برجستهترین چهرههای سینمای جهان در رأس هیأت داوران، این رویداد را در کانون توجهات بینالمللی و البته حواشی سیاسی قرار داد.
در سالهای اخیر، صحنه سینما و سریال های شبکه نمایش خانگی، مملو از شخصیتهایی شده که روزی در حاشیه قصهها میگنجیدند.