در کنار توسعه فناوری یکی دیگر از رموز موفقیت شرکت‌های خودروساز در فروش محصولات خود، به‌روز نمودن آنهاست.
کد خبر: ۹۹۷۵۳۷
خودروهایی‌که از دیروز تا امروز تغییر کرده‌اند+عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، این مساله سبب شده خودروهای جهانی همواره در تغییر و تحول کیفی و فناوری باشند، این مطلب مقایسه‌ای است میان برخی خودروهای پرمصرف این روزهای ایران که نسل دوم همین خودروها هنوز وارد ایران نشده ولی از نظر کیفیت پیشتاز بازار جهانی خودرو هستند.

وانت مزدا

یکی از خودروهایی که سهم بسزایی در حمل و نقل تجاری بازار داخل دارد وانت مزداست. این خودرو سومین نسل از مجموعه تولیدات وانت مزدای ژاپن است که بین سال‌های 1977 تا 1985 تولید می‌شد.

این خودرو اولین بار در سال 1350 تولید شد. نسل اول آن که فامیلیا نام داشت، نتوانست در برابر وانت پیکان و نیسان جونیور خودنمایی کند، به همین دلیل نسل بعدی آن که مدل B1800 بود در دستور تولید این شرکت قرار گرفت و به دلیل توانایی‌های برتر فنی و همچنین شتاب‌گیری و داشتن وزن کمتر توانست به رقیب جدی وانت نیسان (جونیور) تبدیل شود.

این خودرو نیز همراه مدل B2000 آن همچنان در حال تولید می‌باشد، اما در بیرون از مرزهای ایران وانت مزدا همچنان به رشد و توسعه خود ادامه داد و توانست پنج نسل بعد از B1800 را نیز رونمایی و به تولید انبوه برساند.

نیسان آبی

نیسان آبی یا نیسان جونیور 2000 یکی از قدیمی‌ترین محصولات خودروسازی ایران بعد از پیکان است که البته این شانس را داشته که هر طور شده خود را روی خط تولید حفظ کند.

این خودرو که حتی در بخش بیرونی آن کمترین تغییری صورت نگرفته، کماکان با رنگ آبی به مشتریان تحویل داده می‌شود.

این وانت نیسان، نسل سوم از مجموعه خودروهای تولیدی شرکت نیسان ژاپن بود که بر مبنای پلتفرم وانت داتسون طراحی و ساخته شد.

این خودرو پس از ورود به ایران به دلیل استقبال زیاد در شرکت زامیاد، سال 1349 به تولید رسید و پس از آن در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت.

در ژاپن تولید آن تا سال 1982 ادامه داشت و پس از آن و به مدت 20 سال خبری از تولیدش نبود.

در سال 2003 اولین نسل از این وانت با ظاهری بسیار متفاوت و به نام نیسان تایتان در آمریکای شمالی رونمایی شد و تا امروز نیسان آبی محبوب ایرانی‌ها در خارج از کشور 3 بار با نام‌ تایتان پوست‌اندازی کرده و هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند.

پراید

نسل اول این خودرو از سال 1986 در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی با نام فورد فستیوا به فروش می‌رسید. در سال 1987 کیاموتورز نیز به جمع تولیدکنندگان آن اضافه گردید و در نهایت در سال 2001 خط تولید آن به سایپای ایران فروخته شد.

در طول سال‌هایی که پراید پرتیراژترین خودروی ایران بود، سایپا تلاش‌هایی برای بهبود این خودرو انجام داد، اما در نهایت اتفاق مهم و چشمگیری نه در ظاهر این خودرو بوجود آمد و نه در بخش فنی و تجهیزات رفاهی آن.

در آن روی سکه، کیاموتورز کره به تولید نسل‌های دیگری از این خودرو اقدام نمود. هرچند این پروژه به ریو تغییرنام پیدا کرد، اما اکنون پس از گذشت حدود 15 سال سه نسل متفاوت از آن به بازارهای جهانی عرضه شده است.

کیا سراتو

یکی از جدیدترین اتفاقات صنعت خودروسازی ما، مونتاژ کیا سراتو می‌باشد. این خودرو که نسل اول آن بین سال‌های 2003 تا 2008 در کره تولید می‌شد، به ایران نیز وارد شد و قرار بود به جای خودروی پرفروش زانتیا تولید شود که البته به دلایلی که هیچ‌گاه اعلام نشد و همچنین بروز تحریم‌ها ناموفق ماند.

پس از آن شرکت سایپا اقدام به تولید و مونتاژ نسل دوم آن که از 2008 تا 2013 به تولید رسیده بود، کرد و همچنان نیز تولید کم و بیش آن ادامه دارد.

این در حالی است که نسل سوم این خودرو از سال 2013 تاکنون در کشور کره جنوبی در حال تولید می‌باشد و انتظار می‌رود نسل‌های بعدی این خودرو نیز در دستور کار سازندگان داخلی قرار بگیرد.

تجربه سال‌ها ساخت خودرو در داخل، ما را متوجه این نکته خواهد کرد که به احتمال زیاد مصرف‌کنندگان داخلی همچنان باید نسل دوم سراتو را خریداری کنند و در انتظار تکرار تجربه‌هایی چون پراید و نیسان آبی باشند.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
۰
۰
ما به كجا می رویم؟؟؟

نیازمندی ها