رایزنی برای تنش‌زدایی

سفر شیخ صباح الخالد الصباح، وزیر خارجه کویت به تهران و رایزنی وی با مقامات جمهوری اسلامی ایران برآیند برخی تحولات منطقه‌ای بویژه نزدیک شدن به پایان بحران سوریه است.
کد خبر: ۹۹۴۷۴۰
رایزنی برای تنش‌زدایی

به همین دلیل به نظر می‌رسد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیدند که در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سیاست‌های تهاجمی خود را نسبت به ایران تغییر دهند و سیاستی کاملا معتدل و منصفانه را با ایران برقرار کنند.

این کشورها تلاش دارند نسبت به سیاست‌های خود با ایران تجدید نظر کنند و سیاست‌هایی کاملا معتدل و مبتنی بر منافع ملی تعریف کنند.

از آنجایی که عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نقش منفی در رخدادهای اخیر منطقه بویژه در سوریه، عراق و یمن ایفا کرد لذا سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس تابعی از سیاست‌های عربستان بود اما با گذشت زمان کشورهایی مثل قطر، امارات و کویت به این جمع‌بندی رسیدند که ادامه این روند ممکن است به منافع این کشورها آسیب برساند.

تفاوت دیدگاه برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اختلاف دیدگاه‌ها میان قطر و عربستان موجب شد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این جمع‌بندی برسند که باید با ایران مناسبات بهتری برقرار کنند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که تحولات منطقه‌ای و پیروزی محور مقاومت در بازتعریف سیاست‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کاملا موثر بود.

با وجود خوشبینی‌ها از دیدار وزیر خارجه کویت با مقامات جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌هایی نیز پیرامون این سفر وجود دارد. زیرا کویت بتازگی دفتر ناتو را در این کشور بازگشایی کرد و در واقع تاسیس دفتر ناتو در کویت نشانه مثبتی از سوی جمهوری اسلامی ایران تلقی نمی‌شود.

همچنین عربستان سعودی، برخی از کشورهای خلیج فارس را نسبت به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده است.

به نظر می‌رسد که باید با هوشمندی بالا نسبت به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حرکت کرد، زیرا اگراین کشورها بخواهند از بهبود روابط با رژیم صهیونیستی برای تقابل مستقیم با ایران استفاده کنند قطعا مناسبات ایران و کشورهای خلیج فارس بهبود نخواهد یافت و مرحله جدیدی از تنش میان کشورهای خلیج فارس و ایران به وجود خواهد آمد بنابراین این سفر اگرچه از یک جنبه کاملا مثبت است و می‌تواند به بهبود روابط میان جمهوری اسلامی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بینجامد، اما باید با احتیاط بیشتری این تحرکات را رصد کرد زیرا برقراری و بهبود روابط با اسرائیل ممکن است مقدمه‌ای برای تشدید اختلافات میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد.

حسن هانی‌زاده - تحلیل‌گر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها