به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره «ایرانساخت»، حبیب احمدزاده نویسنده کشورمان به ضرورت حمایت از تولیدات با کیفیت ایرانی اشاره کرد و گفت: معرفی صحیح و اطلاعرسانی دقیق نسبت به کالاهای دانش بنیان تولیدی کشورمان یکی از دغدغههایی است که تحقق نیافتن آن میتواند سد بزرگی بر سر راه تولید داخلی باشد
وی تبلیغات را یکی از خلاءهای جدی در ترویج فرهنگ خرید کالای دانش بنیان ایرانی دانست و افزود: از آنجاییکه نگاه غالب جامعه، محصول ایرانی را به عنوان کالای با کیفیت نشناخته است، باید ضمن حرکت به سمت تولید کالاهای با کیفیت، تبلیغات و اطلاعرسانی صحیح دستاوردهای مرغوب را به خوبی به مردم بشناسانیم و ویژگیها و مزایای خرید این کالا را بیان کنیم.
این پژوهشگر، به ریشههای فرهنگی عدم شناخت از کالای دانشبنیان ایرانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه شاهدیم که بسیاری از تولیدات ایرانی با برچسب کالای خارجی، بهتر مورد استقبال قرار میگیرند. بنابراین معضل گرایش به کالای غیرایرانی ریشههای فرهنگی دارد که در این ضعف فرهنگی صرفا مردم مقصر نیستند و این روند میباید از نهادهای متولی و اثرگذار طی یک فرآیند زمانبر اصلاح شود. جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» هم در همین مسیر حرکت می کند و به دنبال تحقق این هدف است.
وی ادامه داد: همچنان که برندسازی یک محصول زمان زیادی را طلب میکند، به همین ترتیب از اعتبار ساقط شدن یک کالا از اعتبار نیز زمان بر است، بنابراین موضوع خرید کالای دانش بنیان ایرانی اساساً موضوعی فرهنگی است و صرفاً با بخشنامه و سخنرانی به فرهنگ بدل نخواهد شد و حرکت در مسیر تولید با کیفیت، عزم جدی مردم و مدیران کشور را طلب میکند.
این نویسنده، یکی از ضرورت های خرید کالای دانش بنیان ایرانی را وجود بستههای حمایتی لازم بعد از خرید کالا برشمرد و اظهار کرد: هر ایرانی علاقمند خرید کالای دانش بنیان ایرانی است اما یکی از مسایلی که همواره ذهن خریدار ایرانی را درگیرکرده است موضوع حمایت تولیدکننده از خریدار کالا پس از خرید آن کالاست.
وی افزود: نبودن حمایت مناسب از خریدار یک کاستی عمده است و خریدار را از خرید کالا پشیمان میکند، بنابراین تولیدکنندگان ما باید توجهی جدی به خدمات پس از فروش و پشتیبانی کالای خود داشته باشند.
احمدزاده با بیان اینکه میتوانیم از مرزها فراتر برویم و به جایی برسیم که بگوییم «خارجی ایرانی بخر»، افزود: لازمه تحقق این امر ایجاد اعتمادی دوباره در خریدار است و باید با ایجاد حس اعتماد و اطمینان خاطر، خریدار کالای دانش بنیان ایرانی به ایرانی بودن خرید خود افتخار کند.
وی افزود: همان گونه که در بازی فوتبال انتظار داریم تیم فوتبال کشورمان برنده باشد آرزوی پیروزی کالای دانش بنیان ایرانی در رقابت با کالای خارجی در دل هر ایرانی هست، اما باید تیم تولید کالای کشورمان به قدری توانمند باشد که بتواند در این رقابت تنگاتنگ در عرصه جهانی حضوری پررنگ و اثرگذار داشته باشد.
این پژوهشگر، به نقش رسانهها و هنرمندان در اصلاح فرهنگی جامعه و توجه بخشی مسئولان به اهمیت این موضوع اشاره کرد و گفت: این موضوع مهم نیازمند پرداخت مستمر و جدی است و جشنواره فرهنگی «ایران ساخت» فرصتی فراهم کرده است تا بار دیگر نگاههای جامعه توسط هنرمندان کشور به این موضوع مهم جلب شود.
جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بیرویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دیماه سال جاری برپا میشود.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد