فناوری‌های هوشمند برای مهار آلزایمر

شمار مبتلایان به آلزایمر (زوال عقل) در سراسر جهان رو به افزایش است. این بیماری اکنون یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در انگلستان و وِلز به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود تا چندی دیگر شمار مبتلایان به آلزایمر در کشورهای بریتانیایی به بیش از 850 هزار نفر برسد.
کد خبر: ۹۷۴۱۳۶
فناوری‌های هوشمند برای مهار آلزایمر

با توجه به افزایش شمار مبتلایان به این بیماری پیش‌رونده، در عصر حاضر با جمعیت کثیری از فرزندان میانسالی مواجه هستیم که مسئولیت نگهداری و مراقبت از والدین‌شان را به عهده‌ دارند. اما مدتی است پژوهشگران دنیای فناوری درصدد کمک به سالخوردگان بیماری برآمده‌اند که تمایل دارند سال‌های طولانی‌تری را مستقل زندگی کنند. بستگان مبتلایان به زوال عقل می‌توانند از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک، زمان مصرف دارو یا هر مورد ضروری دیگری را به فرد بیمار یادآوری کنند. اما این روش یادآوری راهکار مطمئنی در مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر نیست.

حسگرها و ابزارهای مجهز به اینترنت اشیایی که قادر به جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در زمان واقعی هستند که می‌توانند کلید حل این مشکل باشند. حسگرهایی که به طور خاص برای مبتلایان به آلزایمر طراحی شده‌اند در مکان‌هایی مخفی از قبیل پریز برق یا لامپ‌های روشنایی جاسازی می‌شوند و قادرند به طور نامحسوس زندگی فرد بیمار را دید‌بانی کنند. این حسگرها سپس اطلاعات محیطی جمع‌آوری شده را به بستگان، پرستار یا هر شخص دیگری که مسئولیت نگهداری از بیمار را به عهده دارد، ارسال می‌کند. از جعبه قرص‌های هوشمندی که زمان و دوز صحیح مصرف دارو را هشدار می‌دهد گرفته تا صندلی‌های هوشمندی که مدت‌زمان نشستن بیمار را اعلام می‌کند، از دیگر فناوری‌های در خدمت بیماران مبتلا به آلزایمر است. اطلاعات جمع‌آوری شده با این ابزارهای هوشمند به وسیله الگوریتم‌های یادگیری ماشینی پردازش می‌شود. اطلاعات پردازش شده در نهایت در اختیار مراقبان قرار می‌گیرد.

حسگرهای هوشمند

در حال حاضر، حسگرهای تک‌کاره در بازار موجود است، اما پژوهشگران به دنبال ساخت حسگرهایی هستند که بتوانند چند جنبه‌ مختلف از زندگی بیماران را تحت نظر بگیرند. مثلا حسگر سنجش سطح آب بدن فقط به اندازه‌گیری سطح آب بدن اختصاص دارد و قادر به یادآوری دوز مصرف دارو نیست. سیستم هاوز (Hows) یک نمونه‌ آزمایشی از سیستم‌های چندکاره‌ای است که تا پایان امسال به قیمت 200 پوند (حدود 952هزار تومان) عرضه خواهد شد.

اپلیکیشن‌های کنترل‌کننده

معمولا بستگان مبتلایان به آلزایمر دقیقا نمی‌دانند چطور با فرد بیمار تعامل برقرار کنند یا چه راهکارهایی را در مراقبت از این بیماران به کار گیرند. پژوهشگران امیدوارند با عرضه‌ دستگاه‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های بیماریار بتوانند به مراقبان مبتلایان به آلزایمر کمک کنند کیفیت زندگی بیماران را افزایش دهند و راحت‌تر با این افراد ارتباط برقرار کنند.

منبع: The Guardian

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها