یادداشت اختصاصی جام جم آنلاین

3 واحد ایرانشناسی برای آقای ترامپ

سرانجام آقای ترامپ رئیس جمهور امریکا شد و احتمالا بعد از مدیریت مخالفین که وقت چندانی نمی گیرد تازه وارد گود مسائل سنگین و حل و فصل مسائل پیچیده و طاقت فرسای داخلی و منطقه ای می شود .
کد خبر: ۹۶۷۷۱۵
3 واحد ایرانشناسی برای آقای ترامپ

یکی از مهمترین مسائلی که از این به بعد آقای ترامپ با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد مسئله مواجهه و رفتار راهبردی با جمهوری اسلامی ایران است و شاید سخت ترین و پیچیده ترین موضوع خارجی فراروی وی نحوه رفتار با جمهوری اسلامی ایران باشد .
آقای ترامپ تاکنون به عنوان کسی که بیرون از گود بوده است اظهارات مختلفی راجع به مسئله برجام و جمهوری اسلامی داشته است که از نظر تحلیل گران و ناظران سیاسی به دلیل شائبه انتخاباتی بودن چندان ارزش تجزیه و تحلیل ندارد و آنچه که از دید تحلیل گران مهم تلقی می شود اظهاراتی است که وی از این به بعد خواهد داشت.
با ملاحظه ای که مطرح شد به نظر می رسد آقای ترامپ چاره ای جز این ندارد که یک دوره ویژه ایران شناسی را تحت نظر بهترین ایران شناسان دنیا بگذراند و یک بار دیگر به دقت مختصات فکری و رفتاری جمهوری اسلامی ایران را با کمال هوشمندی و درایت مرور کند .
امروزه بنا بر اذعان و اعتراف همه کارشناسان روابط بین الملل، جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین بازیگران سیاسی منطقه ای و بین المللی به شمار می رود و خصوصا در مسائل غرب اسیا بدون در نظر گرفتن نقش جمهوری اسلامی ایران تقریبا تمامی معادلات لاینحل باقی می ماند .
آقای ترامپ، امروز در جایگاهی است که کوچکترین اظهار نظر نسنجیده و غیر کارشناسی می تواند وضعیت ارتباطی موجود میان دو کشور را از شرایط فعلی نیز بدتر و آشفته تر کند و این در حالی است که وضعیت داخلی امریکا به دلیل شرایط انتخابات و التهاب ناشی از دعوای زرگری دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به شدت اشفته و ناپایدار است و این نگرانی وجود دارد که مقدار ناچیز باقیمانده از خردورزی موجود در هیئت حاکمه امریکا نیز صرف سامان دهی آشوب های داخلی شود .
آقای ترامپ باید خاضعانه پای درد و دل های آقای جیمی کارتر که واقعه طبس را در کارنامه خود دارد و آقای اوباما و جان کری که در یک سوی مذاکرات برجام بودند، بنشیند و تمامی اندوخته های مسئولین قبلی امریکا را که ثمره یک دوره طاقت فرسا کنش و واکنش با جمهوری اسلامی ایران است را با گوش جان بشنود و آنها به دور از هیاهوی رسانه ها به او خواهند گفت که با چه ملتی روبروست.
آقای ترامپ باید شناخت درستی از سابقه دشمنی ها، دسیسه ها و دخالت های امریکا در امور داخلی ایران از واقعه 28 مرداد و روی کار اوردن اردشیر زاهدی گرفته تا زدن هواپیمای مسافربری ایران و ..در یک صد سال گذشته داشته باشد .
آقای ترامپ باید شناخت درست و دقیقی از عزم و اراده ایرانیان در رسیدن به اهداف خود داشته باشد و بداند پشت برخی از لبخندهای سیاسیون تاریخی چند هزارساله و بنیان های مستحکم اعتقادی وجود دارد که بر پایه آن به آسانی می توان دنیای دیگری خارج از تصورات کارشناسان امریکایی بنا کرد.
شاید انتظار زیادی باشد ولی آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای لحاظ نمودن منافع ملی امریکا هم که شده باید به دور از احساسات جنگ افروزانه نئومحافظه کاران و کسانی که از ایران تنها اطلاعاتی نادرست و ناقص دارند وقت مبسوطی را به ایران شناسی اختصاص دهد و از محضر ایران شناسانی زبده و دانشمند ، استفاده نماید .
اگر چه آرزوی موفقیت برای دشمن امری غیرمعمول به شمار می رود ولی امیدواریم حداقل آقای ترامپ در جایگاه فعلی خود بتواند در شناخت ایران و ایرانی توفیقات روزافزونی داشته باشد .
محمد اسماعیلی دهقی
کارشناس مسائل سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عباس یزدی
-
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۰
۰
امروز مردم امریكا نشان دادند كه در صحنه واقعی انتخابات، "انتخابگر" هستند و مشاركتشان در تعیین رییس جمهور امریكا، مشاركتی واقعی است هرچند كه نوع رقابت میان كاندیداها، رقابتی مهندسی شده و محدود به بلندپایگان دو حزب دمكرات و جمهوری خواه است اما در همین رقابت محدود، گاه فرصتهایی زاده میشود كه از خلال آن میتوان فریاد اعتراض ملت امریكا به مناسبات سرمایه سالار حاكم بر ینگه دنیا را شنید.
امروز ملت امریكا ترامپ را بعنوان فردی خارج از الیگارشی حاكم انتخاب كرده و او را فرصتی برای اعمال تغییرات بنیادین در شبكه حقیقی قدرت واشنگتنی یافتند هرچند كه شاید ترامپ فاقد چنین ظرفیتهایی باشد.

نیازمندی ها