طبق مصوبه مجلس و وعده‌های مقامات دولتی، یارانه ثروتمندان باید حذف شود. ماهیت یارانه این است، افرادی که نمی‌توانند با درآمد خود زندگی مناسب و معقولی داشته باشند، دولت باید به آنها از این طریق کمک کند. اکنون بیشتر فعالان بخش کشاورزی و روستانشینان کشور با پول یارانه، روز خود را شب می‌کنند و حتی دولت باید برای اقشار متوسط و ضعیف، رقم یارانه را از 45 هزار و 500 تومان بیشتر کند.
کد خبر: ۹۶۴۱۲۹

این‌که در مدت اخیر شاهد این موضوع هستیم که بعضا افرادی که به‌عنوان ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، از قشر ضعیف و کارگری و کارمندی جامعه هستند، نشان می‌دهد دولت بانک جامع اطلاعاتی دقیقی در این زمینه ندارد. شاید بهترین و جامع‌ترین بخشی که دولت می‌تواند به آن استناد کند، حساب‌های بانکی و بررسی آن در طول یک یا دو سال است. دولت باید با تهیه بانک جامع‌تر اطلاعاتی، به حذف یارانه ثروتمندان اقدام کند.

نکته دیگر آن‌که دولت ابتدا اعلام کرده بود قصد سرکشی به حساب‌های مردم را ندارد، زیرا شاید مردم نسبت به شبکه بانکی بی‌اعتماد شوند، اما حقیقت این است که دولت نسبت به حساب‌های مردم نامحرم نبوده و همه کشورهای پیشرفته این موضوع را اجرایی می‌کنند. اگر دولت چنین تصوری دارد کاملا اشتباه بوده و مقامات قضایی و دولت باید نسبت به درآمد مردم اطلاع داشته باشند و در آن صورت است که عدالت اجرا خواهد شد. البته در بررسی حساب‌های بانکی باید توجه کافی شود تا حق مردم ضعیف ضایع نشود. بررسی یک دوره کوتاه‌مدت حساب بانکی افراد، نمی‌تواند ملاک خوبی برای حذف یارانه باشد و باید مدت‌زمان طولانی‌تری برای این کار در نظر گرفته شود.

یکی دیگر از راه‌هایی که دولت می‌تواند برای حذف یارانه ثروتمندان در نظر بگیرد، بررسی شغل و محل سکونت است. برخی مشاغل هستند که درآمد بسیار بالایی دارند و دولت، افرادی را که در این بخش مشغول فعالیت هستند، باید از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند. همچنین محل سکونت نیز می‌تواند برای حذف یارانه نقدی معیار مناسبی باشد، اما در طول سال‌های اخیر بخصوص در دو دولت اخیر، یارانه چهره سیاسی به خود گرفته و بیشتر حالت انتخاباتی دارد که باید از این نقاب فاصله بگیرد.

دولت باید یارانه ثروتمندان را قاطعانه حذف کند و مابه‌التفاوت آن را به بخش‌های موردنیاز کشور که سرمایه‌گذاری لازم دارند، اختصاص دهد.

دکتر امرالله امینی

اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها