به مناسبت هفته بهداشت روان

مدرسه، کانون آرامش در دل امید

«هفته بهداشت» روان امسال با شعار جهانی «آمادگی در برابر بلایا و بحران‌ها، تضمین‌کننده آرامش و تاب‌آوری دانش‌آموزان» فرارسیده است. این شعار، نگاه ما را از تعاریف سنتی سلامت روان فراتر برده و به نقشی حیاتی و اغلب نادیده گرفته‌شده معطوف می‌کند: نقش مدرسه به عنوان یک لنگرگاه امن و یک کارگاه آموزشی برای تاب‌آوری در برابر طوفان‌های زندگی. دیگر نمی‌توان مدرسه را صرفا مکانی برای انتقال فرمول‌های ریاضی و قواعد دستوری دانست. مدرسه امروز، در قلب جامعه‌ای که با بحران‌های گوناگون طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، باید به پناهگاهی برای آرامش و مرکزی برای پرورش «امید فعال» تبدیل شود.
«هفته بهداشت» روان امسال با شعار جهانی «آمادگی در برابر بلایا و بحران‌ها، تضمین‌کننده آرامش و تاب‌آوری دانش‌آموزان» فرارسیده است. این شعار، نگاه ما را از تعاریف سنتی سلامت روان فراتر برده و به نقشی حیاتی و اغلب نادیده گرفته‌شده معطوف می‌کند: نقش مدرسه به عنوان یک لنگرگاه امن و یک کارگاه آموزشی برای تاب‌آوری در برابر طوفان‌های زندگی. دیگر نمی‌توان مدرسه را صرفا مکانی برای انتقال فرمول‌های ریاضی و قواعد دستوری دانست. مدرسه امروز، در قلب جامعه‌ای که با بحران‌های گوناگون طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، باید به پناهگاهی برای آرامش و مرکزی برای پرورش «امید فعال» تبدیل شود.
کد خبر: ۱۵۲۲۸۹۹
نویسنده حسین صادقی - مدیر روابط‌عمومی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش
 
بحران، مهمان ناخوانده قرن بیست و یکم 
سیل، زلزله، همه‌گیری‌های بیماری، تحولات سریع اقتصادی و حتی تنش‌های اجتماعی؛ اینها دیگر واژگانی دور از ذهن نیست و بلکه بخشی از واقعیت زندگی ما وفرزندان‌مان شده‌اند.کودکان ونوجوانان، به دلیل ساختارروانی درحال رشدخود، آسیب‌پذیرترین گروه در برابر این بحران‌ها هستند. اضطراب، ترس، ناامیدی و احساس عدم کنترل، همچون سایه‌ای سنگین بر روان آنها می‌افتد و می‌تواند مسیر رشد سالم آنها را با چالش‌های جدی مواجه کند. در این میان، پرسش اساسی این است: چگونه می‌توانیم فرزندان‌مان را برای دنیایی که همواره آرام و قابل پیش‌بینی نیست، آماده کنیم؟ پاسخ، در مفهومی قدرتمند به نام «تاب‌آوری» و نهادی به نام «مدرسه» نهفته است. 
   
مدرسه؛ فراتر از آموزش، پایگاه پرورش تاب‌آوری 

تاب‌آوری (Resilience) به معنای توانایی بازگشت به حالت اولیه و سازگاری مثبت در برابر ناملایمات و تجربیات تلخ است. این یک ویژگی ذاتی و ثابت نیست بلکه مهارتی آموختنی است که می‌توان آن را همچون عضله‌ای قوی، پرورش داد. مدرسه، باتوجه به ساختار منسجم، ارتباط مستمر با دانش‌آموزان و حضور متخصصان تربیتی، بهترین بستر برای این پرورش است. در ادامه راهبردهای کلیدی مدرسه برای ساختن جامعه‌ای تاب‌آور را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.  

آموزش، سنگ بنای آمادگی:
 دانش مدیریت بحران به زبان ساده؛ مدارس باید برنامه‌های آموزشی مدونی برای آشنایی دانش‌آموزان با انواع بحران‌ها (طبیعی و غیرطبیعی) ونحوه واکنش صحیح به آنها داشته باشند.برگزاری مانورهای منظم زلزله، آموزش کمک‌های اولیه پایه، و تدوین پروتکل‌های روشن برای شرایط اضطراری،حس کنترل وشایستگی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند. وقتی یک دانش‌آموز می‌داند در لحظه خطر چه باید بکند، ترس فلج‌کننده جای خود را به اقدام مؤثر می‌دهد.  

سواد رسانه‌ای و هیجانی: 
درعصراطلاعات،بحران‌ها با سیل اخبار درست و نادرست همراه هستند. مدارس باید به دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه اخبار را اعتبارسنجی کنند، از منابع موثق اطلاعات بگیرند و تحت‌تأثیر شایعات و فضاسازی‌های اضطراب‌آور قرار نگیرند. این سواد، آنها را در برابر «بحران روانی ثانویه» که ناشی از اطلاعات غلط است، واکسینه می‌کند.  
ایجاد محیطی امن و حمایتگر:
 معلم به مثابه لنگرگاه عاطفی؛ نقش معلم در دوران بحران، فراتر از یک مدرس صرف است. معلمی که با دانش‌آموزان همدلی می‌کند، به احساسات آنها گوش می‌دهد و فضایی برای ابراز ترس‌ها و نگرانی‌ها فراهم می‌آورد، به یک «لنگرگاه عاطفی» تبدیل می‌شود. برگزاری جلسات گفت‌وگوی کلاسی پس از یک رویداد استرس‌زا، استفاده از هنردرمانی (نقاشی و داستان‌نویسی) برای تخلیه هیجانات و عادی‌سازی واکنش‌های استرس، از جمله اقدامات حیاتی است. 
 
مشاور، دیده‌بان سلامت روان:حضور فعال ودردسترس مشاوران مدرسه،ضرورتی انکارناپذیر است.مشاوران باید دانش‌آموزان در معرض خطر را شناسایی کرده، مداخلات فردی و گروهی لازم را انجام دهند و به عنوان پلی میان مدرسه، خانواده و خدمات تخصصی روان‌شناختی عمل کنند. 

تقویت مهارت‌های زندگی و امیدواری:
 حل مسأله و تفکر نقاد؛ تاب‌آوری با توانایی تحلیل شرایط و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه گره خورده است. برنامه‌های درسی باید به گونه‌ای طراحی شوند که دانش‌آموزان را به جای حفظ کردن مطالب، به چالش بکشند و مهارت حل مسأله را در آنها پرورش دهند. دانش‌آموزی که یاد گرفته یک مسأله ریاضی پیچیده را حل کند، در مواجهه با یک مشکل واقعی نیز اعتماد‌به‌نفس بیشتری برای یافتن راه‌حل خواهد داشت. 
 
پرورش امید و خوش‌بینی واقع‌گرایانه:
 امید، سوخت موتور تاب‌آوری است. مدرسه می‌تواند با معرفی الگوهای موفق، روایت داستان‌های الهام‌بخش از افرادی که بر مشکلات غلبه کرده‌اند، و تمرکز بر نقاط قوت دانش‌آموزان، این امید را در دل آنها زنده نگه دارد. این امید به معنای نادیده گرفتن مشکلات نیست، بلکه به معنای باور به توانایی خود برای عبور از آنهاست. 
 
مدارس باید کارگاه‌های آموزشی برای والدین برگزار کنند تا آنها نیز با اصول تاب‌آوری و نحوه حمایت از فرزندان‌شان در شرایط بحرانی آشنا شوند. ایجاد یک «زبان مشترک» بین خانه و مدرسه در مورد مدیریت استرس و هیجانات، اثربخشی این برنامه‌ها را دوچندان می‌کند. والدینی که خود تاب‌آور هستند، بهترین الگوی عملی برای فرزندان‌شان خواهند بود. 
   
سرمایه‌گذاری امروز برای جامعه آرام فردا 
شعار هفته بهداشت روان امسال یک هشدار و در عین حال یک نقشه راه است. سرمایه‌گذاری روی ذهن و روان دانش‌آموزان برای آمادگی در برابر بحران‌ها، هزینه‌ای اضافی نیست، بلکه حیاتی‌ترین سرمایه‌گذاری برای ساختن آینده‌ای امن‌تر و جامعه‌ای سالم‌تر است. مدرسه‌ای که امروز به دانش‌آموزانش مهارت تاب‌آوری، آرامش در عین طوفان و امید در دل تاریکی را می‌آموزد، در حقیقت در حال ساختن شهروندانی است که فردا می‌توانند نه‌تنها خود بلکه جامعه را از هر بحرانی با سربلندی عبور دهند. بیایید مدرسه را به کانون واقعی «آرامش در دل امید» تبدیل کرده و راز تاب‌آوری را در گوش نسل آینده زمزمه کنیم؛ این بهترین تضمین برای سلامت روان امروز و فردای ایران است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرصت تاریخی عبور از تحریم

دکتر مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «جام‌جم» به تشریح ظرفیت‌های دوران ‌گذار جهانی برای کشورمان پرداخت

فرصت تاریخی عبور از تحریم

نیازمندی ها