به گزارش جام جم آنلاین از دنده6 ، بدون شک اوپل Kadett جزء گروه دوم خواهد بود، زیرا با گذشت 80 سال و تغییر نام از Kadett به آسترا همچنان به کسب موفقیت ادامه داده و به عنوان محصولی استراتژیک برای کمپانی اپل شناخته می شود.
ایده اولیه تولید اپل Kadett از سال 1936 شکل گرفت و در سال 1937 این خودرو به خط تولید راه یافت. در حال حاضر اپل Kadett یازدهمین نسل خود را به بازار عرضه کرده است، اما با نام آسترا. در واقع از سال 1993 بخاطر استراتژی ها بازاریابی و فروش نام این خودرو به آسترا تغییر پیدا کرد.
در سال 1937 اولین نمونه اپل Kadett به بازار عرضه شد، که دارای نوآوری های مختص به خود بود مانند سیستم تعلیق مستقل در چرخ های جلو و بدنه یکپارچه با شاسی که این خودرو را به اتومبیلی مدرن در دهه 30 میلادی تبدیل می کرد. تولید نسل اول اپل Kadett در سال 1940 متوقف شد، زمانی که تنها 100 هزار دستگاه خط تولید کارخانه را ترک کرده بودند. از سال 1940 کارخانه اوپل بخاطر وقوع جنگ جهانی دوم به تولید سلاح و خودروهای جنگی روی آورد تا فرمان پذیر دستور هیتلر مبنی بر تغییر کاربری خودروهای خودروسازی باشد.
اما در زمان جنگ جهانی Kadett به حیات خود تحت نامی دیگر ادامه داد. کارخانه خودروسازی موسکوویچ Moskwitch که به تولید خودروهای سنگین مشغول بود، این خودرو را تحت نام موسکوویچ 400 و 420 تولید کرد. موسکوویچ بدون اعمال هیچ تغییری به تولید این خودرو تا سال 1956 پرداخت.
در سال 1962 دوباره نام Kadett بر سر زبان ها افتاد و اپل نسل دوم این خودروی زیبا را تحت نام Kadett A به بازار عرضه کرد. این خودرو با ظاهری به روز و زیبا توانست بسیار موفق عمل کند و خاطرات شوم جنگ را از سر مدیران اپل دور کند. نسخه A اپل Kadett دارای موتور 1 لیتری بود که توان تولید 40 اسب بخار نیرو را داشت. از این خودروی زیبا تعداد 650 هزار دستگاه تولید شد. دیگر نوبت به جایگزینی مدل B شده بود تا اپل بتواند با نیاز بازار حرکت کند.
در تابستان سال 1965 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت نسل جدید Kadett به نمایش در آمد. نسل جدید بزرگ تر، شکیل تر و قدرتمند تر از نسل قبل بود و دارای طراحی ای مانند خودروهای آمریکایی بود. به همین دلیل این نسل از موفقیتی به مراتب بیشتر از نسل های قبل برخوردار شد. این خودروی زیبا تا سال 1973 به تعداد 2.6 میلیون دستگاه به فروش رفت.
نسل چهارم اوپل Kadett دیگر تحت حمایت مستقیم جنرال موتورز تولید شد. سری C اپل از پلت فرم جنرال موتورز موسوم به T بهره می برد. این پلت فرم به صورت همزمان توسط کمپانی های شورلت، پونتیاک، واکسهال، هولدن و حتی ایسوزو استفاده می شد. این خودروی زیبا که چهره ای اسپرت به خود گرفته بود، دارای پیشرانه 1.9 لیتری 4 سیلندر بود که توانی برابر با 105 اسب بخار تولید می کرد. این نیرو برای رسیدن به سرعت 184 کیلومتر در ساعت کافی بود، بنابراین اوپل با ارتقای همین پیشرانه توانست با این خودرو در رقابت های اتومبیلرانی به موفقیت های بزرگی دست پیدا کند. تولید این خودروی زیبا تا 1979 ادامه داشت.
در سال 1979 پس از اتمام تولید Kadett C نسل جدید این خودرو تحت نام Kadett D به بازار عرضه شد. این خودرو که به صورت هاچبک و استیشن عرضه می شد، بر خلاف نسل های پیشین دیفرانسیل جلو بود. این خودرو طیف وسیعی از پیشرانه ها را دارا بود که شامل موتور 4 سیلندر به حجم های 1، 1.2، 1.3، 1.6 و 1.8 لیتری بنزینی و یک پیشرانه 1.6 لیتری دیزل می شد. پس از اتمام تولید سری D در سال 1984، اپل نسل جدیدی از Kadett را با پسوند E عرضه کرد. تولید این نسل نیز تا سال 1991 ادامه داشت.
در سال 1992 اوپل، Kadett را تحت نام آسترا به تولید رساند. نسل جدید آسترا موسوم به F توانست رکورد فروش در بین محصولات اپل را بشکند. این خودرو در 6 سال تولید 4.13 میلیون دستگاه فروش داشت که در تاریخ کارخانه اوپل رکورد دار است. نسل های بعدی در سال های 1998، 2004، 2009 و 2015 عرضه شدند که ادامه دهنده راه Kadett های اولیه هستند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد