گفتگوی جام جم آنلاین با یک کارشناس آموزش وپرورش

نمره ، تست و کتاب های کمکی دانش آموزان را مدرسه گریز می کند / با تغییر وزیر مشکل حل نمی شود

آموزش و پرورش کشورمان امروز باوجود همه خدمات و زحماتی که مدیران و معلمان بی نام و نشان آن در جای جای این مملکت می کشند با کاستی هایی روبرو است از این رو صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که باید به طور جدی و ریشه ای به مشکلات آن پرداخت .چراکه در سیستم کنونی نظام آموزشی بیش از اینکه به تفکر، اندیشیدن و پرسشگری پرداخته شود انتقال دانش، معلومات و محفوظات مورد توجه قرار می گیرد.
کد خبر: ۹۶۰۴۷۲
نمره ، تست و کتاب های کمکی دانش آموزان را مدرسه گریز می کند / با تغییر وزیر مشکل حل نمی شود

در این خصوص وبدنبال تغییراتی که در بالاترین مقام مدیریتی این وزارتخانه رخ داد خبرنگار جام جم آنلاین گفت وگویی را با محمد رضا نیک نژادر کارشناس آموزشی وعضو کانون صنفی معلمان تهران انجام دادکه می خوانید

کاستی های نظام آموزش وپرورش کشورما از نگاه شما به عنوان یک کارشناس آموزشی چیست؟

سیستم آموزش وپرورش ما از یک عقب ماندگی چندین دهه ای رنج می برد در واقع بی توجهی های حاکمیتی به این نهاد سبب شده که آموزش وپرورش کشورمان روز به روز ضعیف تر وناکارآمدتر شود.به همین خاطر تفاوت آموزش وپرورش کشورمان با آموزش وپرورش دیگر کشورهای جهان خصوصا کشورهای پیشرو کاملا مشهود است. این درحالیست که ماباید از تجارب این کشورها برای بهبود نظام آموزشی خودمان بهره بگیریم ولی نه تنها هیچ گونه بهره ای نبرده ایم بلکه فقط به تجربه های داخلی مان تکیه کرده ایم و نتیجه آن گریزان شدن از تحصیل و رشد کم سوادی دانش آموزان بوده است.

شما معتقدید که دانش آموزان در سالهای اخیر از افت تحصیلی برخوردار بوده اند؟

بله این افت را در آزمون ها جهانی به وضوح می توان مشاهده کرد علیرغم اینکه دانش اموزان ما از هوش بالایی برخوردارند ولی در آزمون های جهانی چندان موفق نیستند و غالبا رتبه های پایینی بدست می آورند.این بیانگر وضعیت ناگوار سیستم آموزشی ماست

چه عواملی سبب این افت شده است؟

ناشی از نوع نگاه مسئولین ما است مسئولین ما در بدو ورود وعده های خوبی برای بهبود شرایط می دهند ولی به مرور این وعده ها اجرایی نمی شود و دلیل آن یا بی توجهی است یا مشکلات آنقدر عمیق وریشه ای است که قادر به حل آن نیستند.درواقع مشکلات نظام آموزش وپرورش ما باید با همیاری وهمراهی حاکمیت و تمامی قوا حل شود دولت به تنهایی قادر به رفع آن نیست.

تغییر وتحولات اخیر در وزارت آموزش و پرورش چه بازخوردی در کادر آموزشی کشور به همراه داشته است؟

با مطرح شدن ورود آقای نجفی به وزارت شور وحال خوبی در میان معلمان بوجود آمد درواقع ورود ایشان یک خاطرات نوستالژیک را در میان معلمان زنده کرد حسی که شاید نظام آموزش وپرورش به وسیله ایشان بهبود بیابد.ولی متاسفانه با کنار رفتن ایشان این حس وحال خاموش شد وفروکش کرد.البته من معتقدم که رفتن وآمدن یک وزیر نمی تواند تاثیرات ریشه ای وکارآمد داشته باشد.درواقع اگر ما بدنبال توسعه هستیم چه توسعه انسانی و چه توسعه کشوری باید تغییرات ریشه ای ایجاد کنیم.در انتخاب وزیر هم باید با دقت عمل کرد که ایا این وزیر می تواند این کشتی شکسته را نجات دهد یا نه.

آقای دانش آشتیانی چطور؟

من نسبت به آقای دانش آشتیانی شناخت چندانی ندارم نظام اموزش وپرورش ما وزیری می خواهد که هم مدیر باشد و هم آموزش وپرورش را بشناسد.البته ناگفته نماند در کنار مدیر بودن باید آزادی عمل وامکانات نیز داشته باشد تا بتواند تغییر وتحول اساسی بوجود آورد.

همه خصوصا معلمان آقای نجفی را وزیری موفق می دانند بنظر شما نظام آموزش وپرورش ما پس از دوره ایشان چه تغییری کرده است آیا افول داشته است؟

مسلما روند نزولی داشته است اقای نجفی وزیری موفق بوده است ولی شرایط وزمان ومکان ان دوره با اکنون متفاوت بود شاید اگر ایشان الان وزیر می شد با توجه به مشکلات حاضر کار چندانی نمی توانست انجام دهد شاید هم ایشان به همین خاطر پست وزارت را نپذیرفتند

شما به افت تحصیلی دانش آموزان اشاره کردید چرا این اتفاق افتاده است در حالیکه ما می بینیم دانش آموزان ما در مدارس با حجم بالای کتب درسی وکمک آموزشی و تکالیف مواجه هستند؟

فرهنگ آموزشی ما کنکور محور ونمره مدار است معلمان وخانواده ها درتلاشند که دانش آموزان در کنکور رتبه خوب بیاورند و فقط فشار را بردانش آموزان افزایش می دهند در حالیکه وقتی به نظام آموزشی کشور فنلاند که موفق ترین ساختار آموزش یرا دارد نگاه می کنیم می بینیم که تکلیف روزانه دانش آموزان بیشتر از روزی نیم ساعت نیست هرچه فضا را به سمت شادی ونشاط وبازی افزایش هوش اجتماعی ببریم بیشتر شاهد موفقیت دانش آموزان خود خواهیم بود فشار نمره وتست وکتاب های کمک اموزشی هیچ اثری در رشد شخصی وذهنی واجتماعی دانش آموز ندارد وبیشتر دانش آموز را مدرسه گریز بار می آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
دانشجوی ارشد !
-
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
دانش آموزان ما باهوشند !!! جمله ای كه منو به فكر فرو برد ... معیار هوش چیه آقای نیك نژاد ؟ در كشور ما و در كشورهای توسعه یافته ... تحصیل علم در ایران فقط برای چشم هم چشمیه و از آن ویران كننده تر علم در ایران فروشی ست...
ق
-
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
كلا مدرسه تا راهنمایی یا همون متوسطه اول :| دیگه تمومه. توی دبیرستان نه معلم حال درس دادن داره
نه دانش آموز حال یاد گرفتن ، كنكور هم باعث شده همه به سمت كلاس های خصوصی و كتاب های
كمك آموزشی برن چون كتاب درسی آموزش و پرورش هم قدیمیه هم كفاف كنكور رو نمیده مگه یك
دانش آموز چقدر وقت داره كه مطالب و نكته های عمیق و استنباطی رو پیدا كنه بجاش میاد كتب تستی
میخونه كه نون این نوع انتشارات میوفته توی روغن .
ایرانی
-
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
تغییر سبك كنكور و المپیادی شدن آن موجب رونق گرفتن كلاسهای خصوصی و فشار بر خانواده ها شده و فاصله طبقاتی در نتیجه كنكور ملموس شده كه با تغییر وزیر این سبك می تواند تعدیل شود، شما كافی است سؤالات رشته تجربی این سه سال را با سئوالات چند سال پیش مقایسه كنید، یا از دبیران بپرسید تا مقدار سختی كنكور را به شما بگویند.
كاربر
-
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
من نظرخودمو مینویسم زمان ما اگه یه غلط املائی داشتیم یك صفحه باید مینوشتیم ولی متاسفانه الان دیگه نمره ای وجود نداره .و اكثراً با غلط های خیلی زیادی بالا میان این حالا فارسی بود.دانش آموزان جدید نسل كلاغ سفید و خانه سبز و... هستن كه سوالات رو به همراه جواب هادارن.مدارس غیرانتفاعی بخاطر اینكه پول بگیرن ودرامد داشته باشن مدیر به معلم اجبار میكنه كه دانش آموز قبول كن(تجربه شخصی خودم)به خاطر همین موضوع من دیگه تدریس گذاشتم كنار.الان بچه ها با گوشی وتبلت و... سرگرم هستن ودیگه وقتی برای درس خوندن نمیمونه

نیازمندی ها