سخنگوی وزارت خارجه: پس از تغییر ترکیب شرکت‌کنندگان، تصمیم به حضور در اجلاس گرفتیم

تاکید ایران بر حفظ تمامیت ارضی سوریه در لوزان

اجلاس لوزان درباره بحران سوریه، دیروز با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه، آمریکا، عراق، عربستان، ترکیه، قطر، مصر و استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد و شرکت‌کنندگان درباره راهکار حل بحران در این کشور رایزنی کردند.
کد خبر: ۹۵۶۵۶۰

محمدجواد ظریف که برای شرکت در این اجلاس به سوئیس رفته بود پیش از برگزاری نشست در دیدار دوجانبه‌ای با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که کشورش مواضعی نزدیک با جمهوری اسلامی ایران در سوریه دارد، گفت‌وگو کرد. ظریف همچنین دیداری دوجانبه با ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق داشت.

حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هم که به لوزان رفته بود پیش از برگزاری نشست با فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد.

اجلاس لوزان در حالی برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران همواره بر موضع اصولی خود مبنی بر ضرورت برقراری آتش‌بس در سوریه، ارسال کمک‌های انساندوستانه و ایجاد تفاهم برای مذاکرات مردم و گروه‌های سوری بدون مداخله قدرت‌ها و کشورهای خارجی، تاکید کرده است و موضوع اساسی دستور کار اجلاس لوزان نیز برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی به مردم سوریه عنوان شده بود.

تصمیم در ساعات آخر

اما با توجه به این‌که ابتدا اعلام شده بود جمهوری اسلامی ایران در نشست لوزان شرکت نخواهد کرد، بهرام قاسمی درباره چرایی حضور ظریف در این اجلاس توضیح داد. سخنگوی وزارت امور خارجه در این زمینه به خبرگزاری صداوسیما گفت: در چند روز گذشته بحث برگزاری اجلاس لوزان مطرح و از جمهوری اسلامی دعوت شده بود اما با توجه به سوابقی که از این اجلاس وجود داشت و وضع میدانی در سوریه و منطقه، احساس ما این بود که این اجلاس شاید نتواند اثرگذاری لازم را برای آتش‌بس جدی و سازنده داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سرانجام با توجه به برخی گفت‌وگوها و وعده‌هایی که وجود داشت و تغییری که در ترکیب دعوت‌کنندگان در اجلاس ایجاد شد، جمعه شب تصمیم گرفتیم با توجه به اهمیتی که برای سوریه و مسائل انساندوستانه در این کشور قائلیم در این اجلاس شرکت کنیم.

وی گفت: این اجلاس نخستین اجلاسی نیست که برای سوریه برگزار می‌شود اما در اجلاس پیشین کشورهای بیشتری حضور داشتند در حالی‌که این اجلاس با شرکت‌کنندگان محدودتر برگزار شد.

قاسمی افزود: شاید بتوان گفت با ترکیب نهایی که عصر جمعه مشخص شد، کشورهای شرکت‌کننده در نگاه کلان به دو دسته مخالفان حاکمیت سوریه و مدافع آن تقسیم می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگر کشورهای شرکت‌کننده را به‌عنوان موافقان و مخالفان حاکمیت سوریه تقسیم کنیم چهار کشور جزو مخالفان و چهار کشور نیز جزو موافقان تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه حضور دارند.

حضور ظریف پس از «تحقق شرایط ایران»

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه هم گفت: حضور آقای ظریف در نشست بین‌المللی سوریه در لوزان سوئیس، پس از محقق شدن شرایط ما انجام شد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، حضور کشورمان در اجلاس لوزان را تصمیم درستی دانست و آن را در جهت تامین حداکثری امنیت ملی کشورمان و تامین امنیت در منطقه و در سوریه ارزیابی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها