برای پلیس در نظام جمهوری اسلامی ایران سه نقش در ارتباط با یکدیگر و در برخی مواقع متفاوت از هم تعریف شده است.
کد خبر: ۹۵۳۳۲۰
پلیس مردم‌محور

نقش اول، پلیس به عنوان عضوی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که دارای نشان درجه، یونیفورم و اسلحه است و کارش، تابعیت از سلسله مراتب نظامی در کشور.

نقش دوم پلیس به عنوان ضابط دادگستری و مقامات قضایی است که تحت تعلیمات دادستان برای اجرای قوانین آموزش می‌بیند ولی مهم‌ترین نقش پلیس که در این یادداشت قصد دارم به آن بپردازم نقش مشارکتی پلیس با مردم جامعه خود برای برقراری نظم و امنیت و پیشگیری اجتماعی از وقوع جرایم است .

امروزه با اقداماتی که از اواخر دهه 70 در سازمان پلیس به صورت هدفمند شروع شد، شاهد اقدامات مشترک بین پلیس و مردم در برقراری نظم و امنیت عمومی هستیم، برای نمونه در حوزه فوریت‌های پلیسی، تلفن 110 به عنوان سلسلسه شبکه اعصاب سراسری در سازمان پلیس به مردم خدمات امنیتی و انتظامی ارائه می‌دهد.

همچنین در حوزه نظارت بر عملکرد پلیس، سامانه 197 با جمع‌آوری نظرات مردمی مانند انتقادات، پیشنهاد است و شکایات و تشویقات فعال است.

در حوزه مدیریت ترافیک هم امروز شاهد ساماندهی صدها هزار دانش‌آموز در قالب همیار پلیس هستیم و بزرگسالان هم به عنوان پلیس افتخاری با ما همکاری می‌کنند و این مدخل باعث ورود افراد علاقه‌مند و باانگیزه به کادر پلیس شده است و علاوه بر این در حوزه فضای مجازی، سایت پلیس فتا به صورت آنلاین از اطلاعات و گزارش‌های مردمی برای پی‌جویی جرایم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بهره وافر می‌برد.

مثال‌هایی از این دست امروز بسیار زیاد و قابل مشاهده هستند. مصادیقی که شاید در دو دهه پیش مطرح کردنشان باعث تعجب می‌شد.

جالب این است که حتی بخش خصوصی هم چند سالی است با پلیس همکاری جدی دارد و در اداره کردن دفاتر پلیس + 10 همکاری می‌کند یا شرکت‌های نگهبان محله را راه‌اندازی کرده است که امنیت مجتمع‌های تجاری و مسکونی را با کمک مدیریت محلات برقرار می‌کنند.

موفقیت‌ها و تلاش‌های علمی دانشگاه پلیس برای کشف و پیگیری جرایم و درعین حال ایجاد پیوندی محکم با مردم جامعه منجر به این شده است که اکنون پلیس جامعه اسلامی،‌ محل آموزش پلیس‌ های کشورهای همجوار، غرب آسیا،‌ خاورمیانه، شمال آفریقا و حتی کشورهای اروپایی باشد و همه این دستاوردها نشانگر آن است که شرط پیشرفت و حفظ جایگاه والای پلیس، ارج نهادن به مطالبات مردمی و تلاش مستمر برای کسب اعتماد عمومی است.

دکتر رضا غنی‌لو - عضو هیات علمی دانشگاه پلیس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها