یاهو می‌گوید هکرها دو سال پیش توانسته‌اند اطلاعات 500 میلیون کاربر این شرکت بزرگ دنیای وب را هک کنند. این شرکت خبر را از طریق ایمیل به اطلاع کاربرانش رسانده است. اطلاعات به سرقت رفته شامل اطلاعات شخصی کاربران مانند نام، نشانی پست الکترونیک، شماره تلفن، تاریخ تولد و رمز عبور (Password)، پرسش‌ها و پاسخ‌های امنیتی رمزگذاری‌نشده بوده است. با این حال به نظر می‌رسد اطلاعات بانکی کاربران در جریان این دستبرد در امان بوده است. کارشناسان یاهو معتقدند هکرها با پشتیبانی سازمان‌یافته یک حکومت به چنین سرقتی دست زده‌اند. فعلا سازمان اطلاعات روسیه بیشتر از همه در مظان این اتهام است.
کد خبر: ۹۴۹۱۶۲
اطلاعات 500 میلیون ‌کاربر‌ «یاهو» ربوده شد

یک ماه پیش هکری به نام پیسPeace (به معنی صلح) تلاش می‌کرد اطلاعات 200 میلیون کاربر یاهو را بفروشد؛ اما حالا به نظر می‌رسد این غول دنیای آی‌تی با رسوایی بزرگ‌تری مواجه شده است.یاهو فعلا از همه کاربران خواسته رمز عبور خود را در اسرع وقت تغییر دهند. در چند ماه اخیر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات مورد حمله‌های سازمان‌یافته سایبری قرار گرفته بودند. هک اطلاعات 359 میلیون نفر در مای اسپیس، 159 میلیون نفر در لینکدین و 152 میلیون نفر در ادوبی ازجمله این دستبردهای اینترنتی بوده است.هنوز دو ماه نگذشته که شرکت تله‌کام ورایزن با پرداخت مبلغ 8/4 میلیارد دلار (حدود 17هزار و 136میلیارد تومان) در مرداد امسال رسما مالک شرکت یاهو شد و حالا این رسوایی امنیتی به بار آمده است.

اگر حساب کاربری یاهو دارید، این کارها را انجام دهید

با توجه به این که این سرقت دو سال پیش انجام شده، این یعنی هکرها در این مدت دسترسی به اطلاعات 500 میلیون نفر کاربر یاهو داشته‌اند. با این حال چنانچه شما هم از حساب کاربری یاهو برای ایمیل و دیگر امور اینترنتی استفاده می‌کردید بهتر است مرحله به مرحله کارهای زیر را انجام دهید:

1ـ هر چه زودتر همه رمزهایتان را در یاهو تغییر دهید

برای این کار نه تنها رمز عبور که بهتر است سوال امنیتی و پاسخ آن را در یاهو و سایر حساب‌های احتمالی متصل به آن مانند فلیکر و تامبلر تغییر دهید.

2ـ یک برنامه مدیریت رمز عبور نصب کنید

بیشتر کاربران برای این که رمز عبورهایشان را فراموش یا در ذهن با هم قاطی نکنند از یک رمز عبور همیشگی و ثابت استفاده می‌کنند. این نکته ظریفی است که هکرها بخوبی از آن آگاهند و این یعنی کافی است یک حساب شما را هک کنند تا به همه رمزهای عبورتان در اینترنت دسترسی یابند. استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد مانندPassword1 به شما کمک می‌کند برای هر سرویسی در اینترنت رمز عبور جداگانه‌ای داشته باشید تا امنیت‌تان در فضای مجازی بالا برود.

3ـ از تایید دو مرحله‌ای برای ورود به ایمیل‌ استفاده کنید

اگر تا امروز این کار را نکرده‌اید، حتما تأیید دو مرحله‌ای را در حساب یاهو و دیگر سرویس‌های ایمیل مانند جی‌میل فعال کنید تا در صورت هک شدن رمز عبور، هکرها راهی دشوار برای نفوذ به حسابتان پیش رو داشته باشند.

4ـ کار سوال‌های امنیتی را تمام کنید

احتمالا می‌پرسید سوال امنیتی دیگر چیست؟! این همان سوالی است که موقع ساختن ایمیل از شما پرسیده شده بود. سوال ساده‌ای مثل این که نام اولین معلم‌تان یا رنگ اولین ماشین‌تان چه بوده است. شاید هم سوال شخصی را همانجا خودتان مطرح کرده بودید و پاسخش را داده بودید. به هر حال این سوال و پاسخ شما که در حقیقت نوع دیگری از رمز عبور بوده نیز دو سال است لو رفته و بهتر است تا بیشتر از این دیر نشده وارد بخش تنظیمات حساب یاهو خود شوید و فعلا استفاده از سوال‌های امنیتی را غیرفعال کنید تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و فعلا خطر هک شدن اطلاعات از سرتان بگذرد.

منابع: BBC، دویچه وله و The Verge

کاظم کوکرم‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها