این درحالی است که براساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون اصلی رسیدگی به بودجه جاری، کمیسیون برنامه و بودجه است و براین اساس هرگاه بررسی لوایح یا ماده واحده و اجزای آن توسط کمیسیون اصلی مطرح شود و رای بیاورد نوبت به کمیسیون فرعی نخواهد رسید، به این ترتیب نظر کمیسیون انرژی که ابقای کارت سوخت و بنزین دو نرخی بود منتفی شد و در صحن علنی مجلس نیز نمایندگان محترم به آنچه کمیسیون برنامه و بودجه تائید کرده بود، رای دادند.
اما سئوال اینجاست که حذف کارت سوخت چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت؟
1- قبل از هرگونه اظهار نظر لازم است یادآوری کنیم سامانه هوشمند کارت سوخت به عنوان یک پروژه ملی بوده که لازم است در حفاظت و نگهداری از آن دقت بیشتری داشته باشیم چون این سامانه کاربردهای بسیاری در بحث آمارهای مورد نیاز کلان کشور دارد.
2- کاهش زمینه شفاف مصرف سوخت، دومین اثر حذف کارت سوخت است که از این پس تنها سامانهای که توان اعلام آمار از مصرف سوخت را در اختیار داشت را دیگر نخواهیم داشت و همین امر میتواند زمینه اخلال در برنامهریزیهای تامین سوخت مورد نیاز کشور و همچنین ذخیره سازی منابع استراتژیک بنزین را فراهم کند.
3- قاچاق قابل رصد نیست، به این ترتیب که دیگر مسئولان امکان رصد محل بارگیری و همچنین میزان خروج سوخت از کشور را نخواهند داشت، چون همواره براین باوریم که سوخت داخل کشور مصرف شده است
4- میزان واردات؛ نکته آخر که شاید بتوان گفت مهمترین نکته درباره حذف کارت سوخت است مربوط به بحث واردات است چون با از بین رفتن سامانه کارت سوخت، مسئولان توان محاسبه میزان مصرف واقعی داخلی کشور را نداشته و نمیتوانند برای واردات برنامه مشخصی داشته باشند و در نهایت ممکن است زمینه تخلف در زمینه واردات بنزین نیز صورت پذیرد.
دکتر سید علی ادیانیراد - نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد