رئیس بخش آموزش اتحادیه بین‌المللی نجوم در گفت‌وگو با جام‌جم از اهمیت ترویج نجوم می‌گوید

آینده روشن ایران در علم نجوم

سرپرست مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه:

می‌خواهیم پلی میان پژوهشگران ایرانی و متخصصان جهان باشیم

دکتر حسین عبادی، سرپرست مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه درباره برنامه‌های گسترده این مرکز برای توسعه پژوهش‌ها به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: تاکنون علاوه بر محققان دانشگاه‌های داخل کشور، پژوهشگرانی از موسسات پژوهشی روسیه، فرانسه، ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری داشته‌اند و اولین تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز مراغه و دانشگاه‌های کشور ایتالیا اواخر مرداد منعقد خواهد شد. وی می‌افزاید: بزودی با مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی تهران و سازمان فضایی ایران نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۳۱۶۰۲

دکتر عبادی یکی از مهم‌ترین اهداف این مرکز را برقراری ارتباط علمی میان پژوهشگران ایرانی و جهانی می‌داند و تصریح می‌کند: 757 سال قبل رصدخانه مراغه با پیگیری خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شد. وی که استاد مسلم نجوم در آن زمان بود، محققان و علاقه‌مندان به نجوم را از سراسر جهان به مراغه دعوت می‌‌کرد و این افراد را آموزش می‌داد. با توجه به این که وزارت علوم با موقعیت‌سنجی مناسب این مرکز را در مراغه تاسیس کرد، در تلاشیم مرکز را به جایگاه ویژه‌ای که هفت قرن پیش در جهان داشت، بازگردانیم.

عضو هیأت علمی گروه اخترفیزیک دانشگاه تبریز، آشنا کردن پژوهشگران جوان ایرانی با دانشمندان سایر کشورها را از اهداف مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه می‌داند و می‌گوید: این مرکز تنها مرکز تحقیقاتی مستقل در زمینه اخترفیزیک در ایران است که به افتخار خواجه نصیرالدین طوسی در مراغه احداث شده است.

ما در تلاشیم دانش پژوهشگران ایرانی را افزایش دهیم و زمینه‌ای برای تبادل نظر میان پژوهشگران ایرانی و خارجی فراهم کنیم. در واقع می‌خواهیم پلی میان پژوهشگران ایرانی و متخصصان جهان باشیم؛ هدفی که خواجه نصیرالدین طوسی هم داشت.

یکی از اهداف اصلی در مطالعات اخترفیزیک، یافتن سیارات فراخورشیدی است. دکتر عبادی با اعلام این مطلب درباره اهمیت این مطالعات در زندگی مردم می‌گوید: روش‌هایی که در علم اخترفیزیک برای آنالیز امواج دریافتی از ستارگان استفاده می‌شود، در پزشکی و زمین‌شناسی نیز کاربرد دارد. پدیده‌هایی که در زمان زلزله رخ می‌دهد رویدادی کاملا فیزیکی است، بنابراین درک و دریافت یک متخصص فیزیک از امواج و فرکانس‌های زمین می‌تواند حتی دقیق‌تر از متخصصان زمین‌شناسی باشد.

دکتر عبادی با اعلام این که این مرکز به محل جدید منتقل شده است از علاقه‌مندان به علم و خیرین دعوت کرد از لحاظ علمی، معنوی و مادی با این مرکز همکاری کنند. مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه اردیبهشت 81 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مرکزی پژوهشی تاسیس شد. در نزدیک به یک دهه، فعالیت‌های پژوهشی و علمی بسیاری در این مرکز انجام شده است؛ از جمله آنها برگزاری 17 کارگاه در زمینه نجوم، اخترفیزیک و کیهان‌شناسی است. بیشتر پژوهشگران این مرکز در زمینه کیهان‌شناسی تخصص دارند و در زمینه پروژه‌های تجربی و رصدی نیز محققان این مرکز در حال بررسی داده‌های تلسکوپ‌هایی چون کپلر و ماهواره‌های کیهان‌شناسی هستند.

مریم فخیمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها