گفت‌وگو با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

کار جهانی زیر بیرق فرهنگ رضوی

فکر کنید برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری در حدود 80 کشور جهان به طور همزمان چه اندازه توان و هماهنگی بالایی می‌خواهد، شاید نه در ایران بلکه در جهان چنین نمونه‌ای را نتوان یافت، فقط یک استثنا وجود دارد که آن هم به برکت نام و آوازه حضرت ثامن الحجج(ع) توانسته در سال‌های اخیر موجی فراگیر را رقم بزند. صحبت از برگزاری جشنواره امام رضا(ع) است که مراسم پایانی آن همراه با تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی در عرصه داخلی و خارجی شنبه پیش رو برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۹
کار جهانی زیر بیرق فرهنگ رضوی

به همین مناسبت فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی کوتاه با دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشته باشیم تا او با ما درباره رویدادی سخن بگوید که همزمان در 60 کشور اجرا می‌شود.

آقای دکتر بی‌تردید، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مؤثرترین مجموعه فعال در حوزه فرهنگ در خارج از کشور محسوب می‌شود، به بهانه برگزاری جشنواره امام رضا (ع) می‌خواستم بپرسم شما چه برنامه‌هایی برای پیوند سبک زندگی مسلمانان غیرایرانی با آموزه‌های اهل بیت(ع) بویژه مفاهیم رضوی دارید؟

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مسئول روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورها و ملت‌های دیگر است و برای انجام این مسئولیت، بیش از 82 نمایندگی فرهنگی در 60 کشور جهان دارد که به شیوه‌های مختلف، فرهنگ اسلامی ـ ایرانی کشورمان را به نخبگان و عموم مردم معرفی می‌کند.

همچنین باید تو‌جه داشته باشیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، جهان ما را یعنی عموم ایرانیان را به ارادتمان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌شناسد، لذا هر گونه فعالیت فرهنگی ما طبیعتا براین‌اساس ارزیابی می‌شود، اما به صورت خاص، سازمان برنامه‌های ویژه‌ای را در این زمینه به اجرا درمی‌آورد. از اعزام مبلغان در مناسبت‌های مختلف گرفته تا اعزام گروه‌های تواشیح در ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) در کشورهای دیگر، همه و همه در این چارچوب قرار می‌گیرند. به صورت خاص در مورد مفاهیم رضوی، باید بگویم که سازمان فرهنگ و ارتباطات از دیرباز در وسط میدان است و براساس شرح وظایف خود، مسئولیت بخش بین‌الملل جشنواره امام ‌رضا(ع) را به‌عهده گرفته است. در خصوص امام رضا(ع) یک ویژگی خاص مشاهده می‌شود که در خارج از کشور، کارها را آسان‌تر کرده و آن جنبه مهربانی و عاطفی امام هشتم(ع) است. به هر حال با توجه به شرایط دوران زندگی آن امام معصوم(ع)، وجهه عاطفی امام رضا(ع) نزد مردم پررنگ‌تر شده و جهان امروز که از خشونت‌ها و جنگ‌ها خسته است، این جنبه برایش گیرایی خاص دارد از این رو، قرار‌گرفتن زیر پرچم رضوی کار هر فعال فرهنگی را در خارج از کشور تسهیل می‌کند.

یکی از مسائلی که در هر کار فرهنگی باید به آن توجه کرد، تاثیرگذاری بر وجهه رفتاری مخاطبان است که به نوعی دستاورد اصلی کار فرهنگی محسوب می‌شود، یعنی نوعی تغییر در سبک، رفتار و آداب و رسوم مردم، دوست دارم از این زاویه به جشنواره و فرهنگ رضوی هم نگاه کنید.

پس از فعالیت‌های چندین‌ساله سازمان بویژه نمایندگی‌های فرهنگی در خارج از کشور در این زمینه با دستاوردهای خوبی روبه‌رو هستیم. دوستداران امام رضا(ع) در کشورهای مختلف اکنون بسیار دلگرم شده‌اند که تلاش خالصانه آنها اینک در جایی دیده و از آن قدردانی می‌شود و پس از استقبال فراوان آنها ما مجمع جهانی خادمان رضوی(ع) را سال گذشته تأسیس کردیم که از دستاوردهای مهم این جشنواره محسوب می‌شود. شخصیت‌های برجسته غیرایرانی که علاقه‌مند خدمت به فرهنگ والای رضوی هستند در این مجمع منسجم شده‌اند تا تلاش‌هایشان در کشورهای مختلف از چارچوبی واحد و انسجامی یکپارچه برخوردار شود. ما نیز همه گونه حمایت را از این مجمع انجام می‌دهیم. پس از چند سال برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در خارج از کشور اکنون دوستداران آن حضرت(ع) در کشورهای مختلف هر سال سالروز میلادشان را انتظار می‌کشند، چراکه خاطرات خوشی برای آنان از برگزاری جشنواره رقم خورده است.

به طور مصداقی چه راهبردهایی برای جذب و همراهی حداکثری مسلمانان غیرایرانی اندیشیده‌اید؟

تمام تلاش ما اغلب در حوزه مسلمانان غیرایرانی قرار می‌گیرد. ایرانیان مقیم خارج از کشور برای مشارکت در این جشنواره به علت ویژگی ایرانی و امام‌رضایی بودن خود، زمینه بهتری دارند و گاهی اوقات به ما کمک هم‌ می‌کنند. در واقع این مسلمانان غیرایرانی هستند که ما باید برای آشنایی آنان با فرهنگ والای رضوی، تلاش کنیم. عمده تلاشمان روی این بخش است که بحمدالله با تشکیل مجمع جهانی خادمان رضوی ـ که عمدتا غیرایرانی هستند ـ در این زمینه فعال باشیم. امسال چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود. ما امسال 18 نفر از اعضای مجمع را از حوزه کشورهای اروپا و آسیا به ایران دعوت کرده‌ایم تا در اینجا نشست‌هایی را برگزار کنند. هشت نفر از خادمان رضوی هم از کشورهای مختلف، امسال مهمان جشنواره هستند و تلاش می‌کنیم هر چه بیشتر امام رضا(ع) را به مخاطب خود بشناسانیم، چون اعتقاد داریم هر که این امام عزیز(ع) را شناخت، انوار معنویت الهی بر زندگی‌اش خواهد تابید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها