مراسم بزرگداشت محمود برآبادی در سبزوار، جعفر توزنده ‌جانی در نیشابور و مفتون امینی در تهران برگزار شد

3 بزرگداشت در 3 شهر

نویسنده‌ای که خوب می‌شنود
کد خبر: ۹۲۶۹۶۰

بزرگداشت محمود برآبادی که هفتم مرداد در محل مقبره حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد، جلال معتصدی رئیس شورای شهر سبزوار گفت: من در تحقیقاتی که در حوزه سبزوار انجام می‌دادم با مقالات زیادی از سوی آقای برآبادی مواجه شدم. من از ایشان خواهش می‌کنم که به منظور آشنایی بیشتر و بهتر کودکان و نوجوانان سبزوار با تالیف کتاب‌هایی با محوریت مفاخر سبزوار دست به قلم شوند، چراکه کتاب‌هایی که درباره مفاخر سبزوار است فاقد ویژگی‌های لازم برای جذب مخاطب کودک و نوجوان این شهر است.

به گزارش ایسنا،طاهره ایبد، از نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این مراسم که با حضور حدود 50 نویسنده این حوزه همراه بود، گفت: در زبان‌شناسی بحثی به اسم همنشینی کلمات هست و من می‌خواهم در این مراسم از همنشینی حروف صحبت کنم. برخی از حروف وقتی کنار یکدیگر می‌نشینند، معنای ویژه‌ای را در ذهن ترسیم می‌کنند؛ «برآبادی» ذهن من را متوجه انسانی فرهیخته و باادب می‌کند.

معصومه انصاریان، دبیر سابق انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این مراسم خوب گوش کردن را از هنرهای این نویسنده کودکان و نوجوانان توصیف کرد و گفت: برآبادی بیشتر از آن‌که بخواهد سخن بگوید و درک شود، بیشتر گوش می‌کند و درک می‌کند.

شاعر گزیده‌گو

جلسه مردادماه انجمن شعر معاصر به بزرگداشت «مفتون امینی» در 90 سالگی این شاعر اختصاص داشت که در موسسه فرهنگی بهاران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اسدالله امرایی، مترجم کشورمان در ابتدای این مراسم صحبت کوتاهی کرد و سپس کامیار عابدی گفت:‌ مفتون به آهستگی و مدارا در حال جابه‌جایی بارِ عاطفی ذهنش است. او شاعر کم‌گوی و گزیده‌گویی است. از ایشان 17 دفتر و دو منتخب شعر منتشر شده است. یک دلیل کم‌گویی‌اش را وسواس شخصی امینی در برخورد با شعر می‌توان دانست. از دیگر سو، یک نوع وسواس نسلی در انتشار شعر داشته‌اند. او ادامه داد: ‌این نسل برای نفْسِ شعر ارزش قائل هستند و حاضر نیستند به صِرف شهرت، بیش از حد از کلام خرج کنند. افراد نسل اولِ نیمایی، افراد فرهیخته‌ای بودند و به هم نیز نگاه می‌کردند. این امر باعث می‌شد سطح کار خودشان را بالا بگیرند.

در ادامه محمود معتقدی نیز یاداشت «شعر به روایت مفتون» را خواند . سپس علیرضا طبایی بخش‌های از یاداشتی را که نوشته بود، خواند.

مفتون امینی نیز در پایان مراسم گفت:‌ من شعرهای مختلفی گفته‌ام. گاهی فکر می‌کنم این اتفاق هم حُسن است و هم حُسن نیست. مثل اردکی که هم در آب شنا می‌کند و هم در هوا پرواز می‌کند و هم روی زمین راه می‌رود، ولی هیچ‌کدام از این سه را به بهترین نحو انجام نمی‌دهد؛ کار بنده هم همین است.

نویسنده افسانه‌ها

مراسم نکوداشت جعفر توزنده جانی، نویسنده کودکان و نوجوانان با حضور برخی مقامات نیشابور در کنار آرامگاه خیام نیشابوری برگزار شد.

فریدون عموزاده خلیلی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در این مراسم با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از آثار جعفر توزنده جانی متأثر از افسانه‌ها و واقعیات شهر نیشابور است، گفت: در میان نویسندگان، نویسنده‌ای که بتواند آموخته‌هایش را در خلق جهان داستانی نیز دنبال کند، جهان داستانی عمیق‌تری را فهم و درک کرده و از این نظر آثار توزنده جانی قابل تحسین است.

دکتر مظفری فرماندار نیشابور نیز با حضور در این مراسم و در میان حدود 50 نویسنده کودک و نوجوان، گفت: خیلی از ما، بهترین دوران کودکی‌مان را با کتاب و داستان‌هایی طی کرده‌ایم که به قلم افرادی مانند آقای توزنده جانی خلق شده است.

جعفر توزنده جانی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: بسیاری از نوشته‌های من، متأثر از افسانه‌ها و خاطراتی است که در نیشابور شکل گرفته و من از این نظر به خود می‌بالم. کما این‌که از حضور خود در این جمع نویسندگان کودک و نوجوان خرسندم.

او افزود: براساس گفت‌وگوهایی که انجام شده است، چهار کار تألیفی آینده من، کتاب‌هایی درباره افراد بنام شهرستان نیشابور ویژه کودکان و نوجوانان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها