محیط زیست از آلودگی صوتی در امان نیست

آلودگی صوتی فقط روی حیات انسان‌ها تاثیر گذار نیست، جالب است بدانید آلودگی صوتی می‌تواند حیات سایر جانداران را هم به مخاطره بیندازد. مطابق تحقیقات علمی، گفته می‌شود موش‌هایی که در معرض صدای شدید قرار می‌گیرند به بیماری‌های ویروسی حساس‌تر می‌شوند و حتی احتمال فاسد شدن دندان هایشان بالاتر می‌رود.
کد خبر: ۹۲۵۴۰۹

آلودگی صوتی موجب می‌شود رفتارهای تغذیه‌ای جانداران تغییر کند و روند تولید مثلشان نیز مختل شود. ساده‌ترین و بدیهی‌ترین تاثیر آلودگی صوتی بر زندگی جانداران، جایی است که حیوانات مختلف به دلیل آلودگی صوتی بالا در زیستگاهشان به نقطه‌ای دیگر مهاجرت می‌کنند و چرخه اکوسیستم به هم می‌خورد.بروز حالت پرخاشگرانه در برخی حیوانات، خونریزی گوش، کاهش میزان شیر در حیوانات و کاهش طول عمر طبیعی برخی گونه‌های جانوری هم از اثرات دیگر آلودگی شدید صوتی است که حیات جانداران را به مخاطره می‌کشاند.

طبیعی است وقتی آلودگی صوتی، مخل آسایش جانوران شود، غرایز طبیعی این موجودات نیز در بلندمدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مثلا خیلی از جانداران مثل خفاش و دلفین با توجه بشدت صوت و تنظیم صدای محیط اطراف به شکار و پیدا کردن طعمه می‌پردازند.‌چندان دور از ذهن نیست که گیاهان هم از آلودگی صوتی در رنج باشند. در حالی که براساس منابع موثق علمی، گیاهان می‌توانند به عنوان یک منبع مهم کاهش آلودگی صدا باشند و نقش عایق را ایفا کنند، اما انسان با تخریب محیط زیست شهری، خود را از این عایق طبیعی محروم کرده است و به همین سادگی، روز به روز بر حجم آلودگی صوتی محیط پیرامونش می‌افزاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها