از این پس هرگونه طرح توسعه‌ای و گردشگری در لوت تحت نظارت خواهد بود

ثبت جهانی، راهی برای نجات لوت

با مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در استانبول

شانس نخستین میراث طبیعی ایران برای جهانی شدن

چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از یکشنبه گذشته در استانبول آغاز شده، با یک خبر شیرین برای ایرانی‌ها همراه بود: پرونده یازده قنات ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسید. قرار است امروز، پرونده کویر لوت به‌عنوان دومین پرونده ایران در این اجلاس بررسی و درباره ثبت آن تصمیم‌گیری شود. با دکتر فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی که در این اجلاس حضور دارد درباره اهمیت ثبت جهانی دو پرونده ایران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۹۲۲۰۰۵

از طرف روزنامه جام‌جم ثبت پرونده قنات‌ها را به شما و دیگر دست‌اندرکاران میراث فرهنگی تبریک می‌گویم. وضعیت دیگر پرونده ایران، یعنی پرونده کویر لوت به چه صورت است؟

خواهش می‌کنم. ثبت جهانی قنات‌های ایران رویداد مهمی است که باید آن را به مردم شریف و مسئولان کشور تبریک گفت. قرار است پرونده کویر لوت در جلسه امروز بررسی شود و امیدواریم این پرونده هم به ثبت جهانی برسد.

آیا شانس جهانی شدن بیابان لوت هم زیاد است؟

پیش‌بینی آن کار سختی است. اما تمام تلاشمان را خواهیم کرد و امیدواریم. اما این‌که چه وضعیتی خواهد داشت کمی دشوار است. البته اگر این بیابان ثبت شود، نخستین پهنه میراث طبیعی کشور است که به ثبت جهانی می‌رسد و از این نظر بسیار برای ما اهمیت دارد، چرا که یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های میراث طبیعی کشور و شاید جهان باشد که گستره آن به سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی می‌رسد.

یعنی پیش از این هیچ‌کدام از مواریث طبیعی ایران در یونسکو ثبت جهانی نشده‌اند؟

متأسفانه پیش از این پرونده‌های آثار طبیعی کشورمان در یونسکو رد شده بودند. در واقع با ثبت بیابان لوت اولین میراث طبیعی ایران به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه می‌شود و سرآغازی می‌شود برای ثبت دیگر آثار طبیعی کشور تا با ثبت این آثار همه جهانیان از طریق فهرست میراث جهانی یونسکو به ظرفیت‌های طبیعی اقلیم ایران پی ببرند. چرا که با ثبت آثار تاریخی ایران تصورها بیشتر در مورد غنای تاریخی و فرهنگی کشورمان است، اما شاید خیلی‌ها آگاه نباشند که ایران یکی از غنی‌ترین کشورها از نظر اقلیم طبیعی و تنوع جانوری نیزهست.

در خاورمیانه کشوری توانسته میراث طبیعی خود را در یونسکو ثبت کرده باشد؟

این کشورها بیشتر منظرهای طبیعی و فرهنگی را به ثبت رسانده‌اند. مانند کشور ما که پیش از این منظرهای طبیعی بم و میمند را به ثبت رسانده بود. تا جایی که اطلاع دارم درغیاب تلاش موثر ما در این زمینه، عربستان پیش از این بیابانی را به‌عنوان یک میراث طبیعی صرف در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده است.

ثبت این آثار از نظر گردشگری چه تأثیری دارد؟

بسیار مؤثر است و به‌گونه‌ای تبلیغی برای کشور به‌شمار می‌آید. ما باید مهم‌ترین‌های ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی کشور را در این فهرست ثبت کنیم تا گامی مؤثر برای معرفی کشورمان برداشته باشیم.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها