یکی از مواردی که باعث نگرانی در مردان می‌شود، انحراف آلت تناسلی است یک اختلال نسبتا شایع که زیاد دیده می‌شود و گاهی هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی،‌ روانی مشکلاتی در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۹۱۸۳۳۷
یک اختلال نسبتا شایع در آقایان
باید بدانید، آلت‌تناسلی در آقایان یک عضو کاملا عروقی است که از ترکیب سه جزو استوانه‌ای تشکیل می‌شود؛ دو عدد اجسام غاری در طرفین که همان بافت نعوظی مرد را تشکیل می‌دهد و یک عدد جسم اسفنجی که در قسمت تحتانی آلت مابین اجسام غاری قرار می‌گیرد و از وسط آن مجرای ادرار عبور می‌کند.

وقتی مردی تحریک جنسی می‌شود،‌ اجسام غاری پر از خون می‌شود و حالت نعوظ به مرد دست می‌دهد. حالا اگر یک قسمت از بافت نعوظ در مردان بنا به عللی قابلیت انبساط و گشاد شدن خود را از دست بدهد، بافت فیبری ایجاد می‌شود که سفت و غیر‌قابل انعطاف است. هنگام نعوظ، آن قسمت از آلت‌تناسلی بدون خون باقی می‌ماند و ضمن کوتاه کردن آلت‌تناسلی، باعث کج شدن آن به طرف بافت فیبری می‌شود که به بافت فیبری ایجاد شده در اصطلاح پلاک می‌گویند.

مادرزادی یا اکتسابی؟

این مشکل در آلت‌تناسلی به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شود: مادرزادی یا اولیه و اکتسابی یا ثانویه که پیش‌آگهی، تشخیص و درمان آنها کاملا متفاوت است؛ این اختلال آلت تناسلی به صورت مادرزادی یا اولیه یک بیماری تقریبا شایع محسوب می‌شود و بسیاری از آقایان با آن مواجه‌اند و می‌تواند به طرف پایین، بالا، راست، چپ یا ترکیبی از آنها مثلا به طرف پایین و راست باشد.

اگر پلاک فیبری در قسمت تحتانی آلت‌تناسلی ایجاد شود، آلت‌تناسلی به طرف پایین منحرف می‌شود که در اصطلاح به آن کوردی(Chordee) می‌گویند. اگر بافت فیبری در قسمت فوقانی آلت‌تناسلی ایجاد شود، آلت ‌تناسلی به طرف بالا گرایش پیدا می‌کند. در مورد انحراف به طرفین، موضوع فرق می‌کند. همان طور که قبلا اشاره کردیم، اعضای نعوظ آلت، اجسام غاری هستند که به شکل دو استوانه متساوی در طرفین آلت‌ تناسلی قرار می‌گیرند. حال اگر به طور مادرزادی یکی از این استوانه‌ها کوچک‌تر از طرف مقابل باشد، آلت‌تناسلی به طرف استوانه کوچک‌تر منحرف می‌شود.

آیا جراحی لازم است؟

بد نیست بدانید، میزان انحراف آلت‌تناسلی را بر حسب درجه می‌سنجند. یک مرد از نظر زناشویی دارای دو جنبه است: توانایی باروری و توانایی برقرار کردن رابطه زناشویی یا همان نزدیکی و نکته مهم این است که چنین مشکلی به خودی خود، سبب آسیب به قدرت باروری مرد نمی‌شود. اگر مقدار انحراف بیش از 30 درجه باشد، هم نزدیکی مشکل می‌شود و هم این که ممکن است برای همسر بیمار مشکلاتی ایجاد کند که این موارد نیاز به جراحی دارند.

برای اصلاح این اختلال یک عمل جراحی بسیار مؤثر وجود دارد. البته گاهی انحراف به اندازه‌ای نیست که مانع نزدیکی یا درد همسر شود، ولی به علت ظاهر نامناسب از نظر روحی و روانی، زوج‌ها دچار مشکل می‌شوند.

این موارد را نیز می‌توان با جراحی اصلاح کرد که مثل جراحی زیبایی برای بینی است. خیلی از افراد ظاهر بینی نامناسبی دارند، ولی هیچ مشکلی با آن ندارند، ولی عده‌ای ترجیح می‌دهند عمل جراحی انجام دهند. بنابراین در مورد این نوع اختلال هم تصمیم بر عهده بیمار است که بخواهد جراحی کند یا خیر.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها