نگاهی به فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»

جذابیت ناب قهرمانی حقیقی

یک مغز متفکر در جنگ‌های دشوار، یک قهرمان با لباس ساده خاکی، یک سردار ثابت‌قدم و جدی بدون درجه و همراه و همدل؛ مردی که گویا از همان بچگی برای کارهای سخت انتخاب شده. با همه این اوصاف قهرمان فیلم ایستاده در غبار یک قهرمان سینمایی نیست. تصور ما از قهرمان‌های سینمایی اغلب آدم‌هایی با زور و بازوی زیاد و توانی مافوق تصور است؛ کسی که برای موفقیت همه کار می‌کند و حتی وقتی شکست می‌خورد، قهرمانانه شکست می‌خورد. قهرمان سینمایی، یک موجود خیالی است؛ یک توهم که با جادوی تصویر متحرک و صدا و موسیقی در ذهن ما ساخته می‌شود، اما احمد متوسلیان قهرمان فیلم ایستاده در غبار یک قهرمان شبیه به این قهرمان‌هایی که سینما خلق می‌کند، نیست. نه فقط به این دلیل که شخصیتی حقیقی و تاریخی است و از واقعیتی ملموس در زمانه ما آمده است. این قهرمان سینمایی نیست چون مثل ماست. مثل من و شما.
کد خبر: ۹۱۶۷۹۲

ایستاده در غبار تصویری از یک قهرمان ارائه می‌دهد که تصویری نادیده است، حتی در سینمای دفاع مقدس هم به هزار و یک دلیل سینمایی و غیرسینمایی قهرمان‌ها چنین تنها، خودمانی و دست‌یاب نبوده‌اند. با این‌که می‌توان گفت ایستاده در غبار یک فیلم شبه‌مستند است و قهرمانش یک مرد واقعی است، اما ما با این مرد همدل و همراه می‌شویم، دوستش می‌داریم حتی چیزی بیشتر از دوست داشتن، چراکه قهرمان‌های سینمایی هم اغلب دوست‌داشتنی هستند، اما متوسلیان را بیشتر از آن‌که دوست بداریم، آشنا و دوست خود می‌پنداریم. او به ما نزدیک است، شبیه رزمنده‌ای است که در همسایگی ما می‌زیسته و همیشه مثل باقی آدم‌های محل بوده، اما تودارتر و کاری‌‌تر و محکم‌تر.

سینمای جهان بخصوص سینمای رویاپرداز و خیال‌انگیز برای رسیدن به چنین تأثیری از یک شخصیت به مجموعه‌ای از حقه‌های داستانی و دراماتیک و انواع کلک‌ها و تکنیک‌های بصری رومی‌آورد. جلوه‌های ویژه و خودنمایی‌های زیادی را به کار می‌گیرد تا قهرمان بسازد. جالب این‌که خیلی‌ها در ایران فکر می‌کنند باید همین فیلم‌های صنعتی رویاپرداز و گاه توهم‌زا را الگو قرار دهند تا به قهرمان برسند، اما محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان ایستاده در غبار چنین نمی‌کند. او در ایستاده در غبار تا می‌تواند تبحر و تکنیک به کار می‌برد تا خودنمایی نکند و مثل متوسلیان ساده باشد. اینجا این سردار عجیب و متفاوت است که همه تکنیک‌ها و پیچیدگی‌های دراماتیک را در سادگی خود حل می‌کند و جذابیت ناب انسانی حقیقی با گوشت و پوست و استخوان را به رخ می‌کشد. جذابیت نابی که با دوربین 16 میلی‌متری، دیالوگ‌های کم، احساسات‌گرایی نه‌چندان افراطی و خلاصه با واقعیت به دست آمده است. واقعیت را مهدویان تلاش کرده با همه جزئیات و دقیق و فارغ از نگاه خود بازسازی کند تا به حقیقتی به نام احمد متوسلیان برسد.

انسان پس از دیدن ایستاده در غبار دوست دارد اغلب فیلم‌هایی را که به او وهم و خیال فروخته‌اند، دور بریزد و به شکوه یک انسان متحقق شده بیندیشد، به مردی که در تنهایی و کم‌حرفی و استقامت خود، شکوهی از نوع دیگر را بازآفرید. دوست دارد همه قهرمان‌های وهم‌آلود سینما را رها کند و با یک دوربین قدیمی و نگاهی فارغ از زمانه بی‌قهرمان اکنون، در تاریخ به جست‌وجوی قهرمان‌های واقعی برود؛ سردارانی تنها و غیرسینمایی مثل احمد متوسلیان.

علیرضا نراقی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها