داستان یک تجربه

اتاق فکر یا Think Tank در دنیای مدیریت مفهوم تازه ای نیست. نیاز به پژوهش، تحلیل و تعیین دستورالعمل‌هایی برای اجرای درست کارها از الزامات سازمان‌های موفق محسوب می‌شود. استفاده از خرد جمعی به جای تصمیم‌گیری‌های فردی و یکسویه علاوه بر بالابردن ضریب موفقیت، حس ارزشمند بودن و سهیم شدن در اداره امور را میان افراد سازمان تقویت می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۸۰۶
داستان یک تجربه

تشکیل اتاق‌های فکر در رادیو و شبکه‌های مختلف آن مدت‌هاست مورد توجه مدیران و برنامه‌سازان قرار گرفته اما اتفاقی که در این اتاق‌های فکر می‌افتد، چقدر با مفهوم اصلی آن مطابقت دارد؟ چگونه می‌توان اثر بخشی جلسات اتاق فکر را بیشتر کرد و نمود آن را بوضوح در برنامه‌ها شاهد بود؟

شبکه رادیویی ایران چند ماهی است تجربه جدیدی را در این خصوص مد نظر قرار داده است. از آنجا که برنامه سازی بر اساس دستورات و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، یکی از وظایف ویژه این شبکه تعریف شده است روند انجام این وظیفه مهم و اساسی، تشکیل یک اتاق فکر کار آمد و چابک را ضروری ساخته است تا در سریع‌ترین زمان ممکن و به درست‌ترین شکل، منویات ایشان در رسانه تجلی یابد.

سخنرانی‌های هفتگی و مناسبتی رهبر معظم انقلاب دارای نکات مهم و ارزشمندی است که باید در برنامه‌سازی برای حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. شبکه رادیویی ایران بعد از پخش هر یک از سخنرانی‌های ایشان، جلساتی را به صورت فشرده و در بازه زمانی یک هفته به این ترتیب برگزار می‌کند: ابتدا تیمی‌ مامور جمع‌آوری و بازخوانی نکات کلیدی بیانات می‌شود که نتایج آن در ابتدای هر هفته و در جلسه ای با حضور مدیران شبکه و کارشناسانی از استادان دانشگاه و صاحب‌نظران، مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا خطوط اصلی که برای کار برنامه‌سازی هفتگی مورد نیاز است تعیین شود. در جلسه روز دوم اعضای جلسه با به بحث گذاشتن این خطوط اصلی، شاکله موضوعات برنامه‌سازی را مشخص کرده و در جلسه‌های سوم و چهارم، برنامه‌هایی را که ظرفیت پرداخت هنرمندانه موضوع دارند تعیین می‌کنند. از آنجا که حضور عوامل برنامه‌ساز و بدنه اصلی شبکه در تصمیم‌سازی‌ها ضامن اجرای درست مصوبات است در جلسه پنجم و نهایی هفته که با حضور برنامه‌سازان تشکیل می‌شود، شیوه‌های پرداخت و جزئیات آن مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا این نکات در قالب‌های متنوع و مناسب رادیویی و با بسته‌بندی‌های جذاب به مخاطب عرضه شود.

برای ایجاد وحدت رویه در شبکه و استفاده درست، بجا و منطقی از فضاهای جدول پخش برنامه‌ها، با هم‌اندیشی تمام کارکنان شبکه و از طریق فراخوان، شعاری مناسب و در خور موضوع انتخاب و در بازه زمانی یک هفته‌ای مورد استفاده واقع می‌شود.

به‌عنوان نمونه می‌توان به موضوع «قاچاق کالا» با شعار «بیکارم چون کالای قاچاق می‌خری» یا موضوع «ادب در فضای مجازی» با شعار «ادب را به اشتراک بگذاریم» و موضوع «شبهات در فضای مجازی» با شعار «شبهه موریانه‌ای در فضای مجازی» اشاره کرد که همگی از میان بیانات اخیر مقام معظم رهبری استخراج شده‌اند .تجربه شبکه رادیویی ایران در برگزاری جلسات اتاق فکر و بازتاب آن در میان تمام کارکنان و در نهایت خروجی این اتفاق مبارک می‌تواند به گسترش فرهنگ هم‌اندیشی، روان‌تر شدن فرآیند تصمیم‌سازی و در نهایت ارتقا و پویایی این مجموعه بینجامد.

بهنام احمدپور

مدیر رادیو ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها