گزارش جام‌جم از برنامه سحرگاهی شبکه 2 سیما

«نوسفران» و پاسداشت روزه‌گیران نوجوان

«نوسفران» همراه سحرگاهی روزه اولی‌ها

بزرگ‌ترها هرکدام به نوعی خاطره‌ای از اولین سحری و روزه‌داری خود دارند خاطره‌ای که بعضاً برایشان زیبا و به‌یادماندنی هم شده است؛ زمانی که خود نوجوان بودند و چیز زیادی از نماز و روزه نمی‌دانستند. شبکه دو سیما با توجه به ضرورت انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به نسل جدید جامعه و به اصطلاح روزه اولی‌ها، برنامه «نوسفران» را ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان برای سحرخیزان نوجوان و خانواده‌های آنان تهیه دیده و به صورت زنده پخش می‌کند.
کد خبر: ۹۱۴۳۸۷
«نوسفران» همراه سحرگاهی روزه اولی‌ها

نوسفران، اخلاق به زبان بچه‌ها

تهیه‌کننده «نوسفران» با اشاره به این‌که سن نوجوانی زمان بسیار حساسی است، به جام‌جم گفت: شخصیت و آینده افراد در نوجوانی شکل می‌گیرد. تربیت دینی و فراگیری امور اخلاقی در این سن بسیار با اهمیت است و به کار زیربنایی نیاز دارد.

اصغر مهدی ابهری افزود: برنامه سحرگاهی «نوسفران» برای این‌که نوجوانان و سحراولی‌ها را با لطافت روزه، شناخت خدا، فرصت‌های عبادت و در کل مفهوم ماه رمضان آشنا کند، طراحی و تولید می‌شود. از اهداف این برنامه می‌توان به توجه ویژه به قشر نوجوان، انتقال باورهای دینی به این نسل و همراهی بزرگسالان با نوجوانان در لحظه‌های سحر اشاره کرد.

وی با بیان این‌که برنامه نوسفران از دو بخش اصلی تشکیل شده است، گفت: یک بخش به صورت زنده توسط سیدجواد هاشمی به عنوان مجری برنامه پخش می‌شود و بخش دوم مربوط به آیتم‌های تولیدی است که در بخش‌های مختلف برنامه روی آنتن می‌رود.

آیتم‌های متنوع

این تهیه‌کننده درباره آیتم‌های تولیدی برنامه توضیح داد: آیتم ادعیه شامل پخش فرازهایی از دعا و مناجات است که نوجوانان با آنها آشنا می‌شوند.

قسمت‌هایی از مناجات حضرت امیر(ع)، ابوحمزه ثمالی، دعای سحر و جوشن‌کبیر از این نمونه است. آیتم دوم مربوط به معارف است که شامل احکام ماه رمضان، شرایط روزه‌داری، رفتار والدین نسبت به روزه اولی‌ها و غیره می‌شود.

آیتم سوم نیز مربوط به نمایش است که در آن قصه‌ها، احادیث و روایت‌های اخلاقی به صورت نمایشی اجرا می‌شود. آیتم چهارم، زیرنور ماه نام دارد. به عبارتی والدین با بچه‌های خود در دکوری که نشان‌دهنده گوشه‌ای از شهر است صحبت می‌کنند و به سوالات نوجوان خود درباره چگونگی طی کردن ایام ماه مبارک پاسخ می‌دهند.

همچنین مدافعین حرم، پنجمین آیتم نوسفران است که در آن نماآهنگی دو دقیقه‌ای از صحبت فرزندان شهدای مدافع حرم همراه با عکس‌های آنان روی آنتن می‌رود.

ابهری میزان اقبال مخاطبان را با توجه به ساعت پخش برنامه بسیارخوب توصیف کرد و گفت: هر شب بیش از 1500 پیامک از خانواده‌ها دریافت می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در روزهای آینده بسیار افزایش یابد. این تعداد پیامک غیر از پیامک‌های بسیاری است که برای مجری شناخته شده برنامه فرستاده می‌شود.

تکلیف اخلاقی یک مجری

در ادامه سیدجواد هاشمی به عنوان مجری نوسفران تصریح کرد: روزه اولی‌ها عزیزترین نسل مورد خطاب ما هستند و اسم برنامه مزین به موقعیت سنی آنان یعنی نوسفران است.

نوسفرانی که دعوت شده‌اند در این ماه مبارک، بزرگ‌ترهای خود را در روزه گرفتن همراهی کنند؛ لذا بیشترین توجه و آیتم‌های برنامه به نوجوانان و روزه اولی‌ها مربوط می‌شود. این مجری نام‌آشنا درباره انگیزه خود در برنامه‌سازی برای این قشر خاص گفت: من 30 سال سابقه معلمی برای قشر نوجوان را دارم. معتقدم هر پیشرفتی در زندگی و کارهای هنری داشته‌ام به‌واسطه کار برای نوجوانان بوده است. به نوعی کارکردن برای بچه‌ها را یک تکلیف دینی و اخلاقی برای خود تصور می‌کنم.

وی افزود: رسالت من در وادی هنر، تلاش برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به نوجوانان است چراکه آینده کشور به تربیت صحیح نوجوان امروز بستگی دارد. امروزه در آموزش و پرورش، آموزش وجود دارد اما پرورش بسیار کمرنگ شده و برای همین است که شبکه‌های معاند و ماهواره‌ای در برنامه‌سازی برای قشر نوجوان و جوان ما بیشترین سرمایه‌گذاری را کرده‌اند.

هاشمی از این‌که شب‌های رمضان را نمی‌خوابد و برای بچه‌ها برنامه‌سازی می‌کند، گفت: احساس بسیار خوبی دارم از این‌که سحرهای ماه رمضان بیدارم و به صورت مستقیم با نوجوانان و سحراولی‌ها حرف می‌زنم.

در نوسفران داستان‌های اخلاقی و پندآموز را به صورت نمایش یک نفره برای بچه‌ها تعریف می‌کنم. از قصه‌ها نتایج اخلاقی می‌گیرم و به بچه‌ها منتقل می‌کنم.

بچه‌ها قصه را دوست دارند و پیام‌های نمایشی را بهتر دریافت می‌کنند. قصه‌هایی که گفته می‌شود بیشتر درباره اخلاق، سلوک و زندگی ائمه‌اطهار، شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، شخصیت‌های تاریخی، علمی و معنوی است.

این برنامه‌ساز تلویزیونی افزود: در نوسفران طرف صحبت‌های من پدر و مادرها هم هستند و احادیث فراوانی را در باب تربیت صحیح فرزندان و مسئولیت والدین در قبال فرزندان بازگو می‌کنم.

بچه‌ها مثل فرشته‌ها

کارگردان نوسفران نیز گفت: این برنامه طوری طراحی شده که هم آیتم‌های کودک و نوجوان و هم بخش‌های بزرگسال دارد، چراکه مخاطب آن در زمان سحرگاهی تمام اعضای خانواده هستند.

علی مختارزاده افزود: از کارشناسان روحانی و غیرروحانی استفاده شده و آنان مسائلی از قبیل بلوغ، احکام روزه، لذت و تأثیر روزه بر روح انسان، نقش والدین در تربیت و شکل‌دهی شخصیت فرزندان و بسیاری دیگر را مطرح می‌کنند.

وی گفت: برای کودکان و نوجوانان آیتم «مثل فرشته‌ها» تعریف شده که بچه‌ها با زبان کودکانه خویش درباره نماز، عبادت خدا، روزه و ماه رمضان صحبت می‌کنند.

دل این بچه‌ها آنچنان پاک و بی‌آلایش است که بسیاری از مواقع عوامل تهیه برنامه در پشت صحنه بواسطه دعاهای زیبا و ساده آنان، گریه می‌کنند و حال و هوای عجیبی در استودیو حاکم می‌شود. برخی مواقع حرف‌های بچه‌ها آنچنان عمیق و زیبا می‌شود که برخی فکر می‌کنند متن مورد نظر را ما به بچه یاد داده‌ایم، در حالی‌که این‌طور نیست و حرف‌ها همه از ضمیر پاک بچه‌ها بیرون می‌آید.

این کارگردان تلویزیونی تصریح کرد: به جرأت می‌توانم بگویم برنامه‌ای مخصوص سحر ندیدم که این همه آیتم متنوع برای یک برنامه نیمه شبی داشته باشد.

وی همکاری مدیران شبکه دو سیما با عوامل تهیه نوسفران را بسیار خوب توصیف کرد.

خاطره بازی با روزه اولی‌ها

ابهری: یکی از بهترین بخش‌‌های برنامه، آیتم «خاطره‌ها» است. در این قسمت یکی از چهره‌های شناخته شده تلویزیونی بویژه در بخش کودک و نوجوان مانند خانم گیتی خامنه به بیان خاطره‌هایی دلنشین و زیبا از سحرهای ماه مبارک و تجربه اولین روزه‌ها می‌پردازد. در این بخش، کودکان و نوجوانان با خاطرات بزرگ ترها که مربوط به سه یا چهار دهه قبل است آشنا می‌شوند. خاطراتی که سبک زندگی، اخلاق و رفتار سال‌های گذشته مردم را در ماه مبارک رمضان یادآوری می‌کند.

محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها