امروز در مراسمی در مرکز همایش های صدا وسیما

حکم رهبر انقلاب به رئیس جدید رسانه ملی اهدا شد

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در مراسم تکریم و تودیع و معارفه روسای رسانه ملی ضمن قرائت حکم رهبر معظم انقلاب ، آن را به رئیس جدید سازمان صدا و سیما اهدا کرد.
کد خبر: ۹۰۵۶۹۰
حکم رهبر انقلاب  به رئیس جدید رسانه ملی اهدا شد

به گزارش جام جم سیما ، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی نماینده رهبر انقلاب اسلامی، متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دکتر علی عسکری رئیس جدید رسانه ملی را قرائت کرد.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌ عسکری دام توفیقه
نظر به استعفای جناب آقای محمّد سرافراز و با تشکر از تلاشهای انقلابی و ارزشیِ دلسوزانه‌ی ایشان که هرگز نباید فراموش شود، جنابعالی را که برخوردار از پیشینه انقلابی و تجربیات مدیریتی در رسانه ملّی، هستید، به ریاست سازمان صداوسیما منصوب می‌کنم.
آنچه باید توصیه شود، در حکم اینجانب به جناب آقای سرافراز به تفصیل آمده است. لذا مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید.
توفیقات شما را از درگاه ربوبی مسألت می‌کنم.
سیّد علی خامنه‌ای
22 اردیبهشت
95
پس از قرائت متن حکم مقام معظم رهبری، این حکم توسط حجت الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی و با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به دکتر علی عسکری رئیس جدید رسانه ملی اهدا شد.



در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به علت انجام عمل جراحی، حضور نداشت.

آقای سرافراز بنیانگذار تلویزیون برون مرزی در کشور است

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما در مراسم تودیع و معارفه ریاست رسانه ملی با اشاره به دو دهه مسئولیت دکتر سرافراز در رسانه ملی وی را بنیانگذار تلویزیون برون مرزی در کشور خواند.

اخگری گفت: شبکه برون مرزی در گذشته با تعداد محدودی رادیو آغاز به کار کرد و در زمان مسئولیت آقای سرافراز این رادیوها به 34 زبان توسعه یافت که در عرصه وب و فضای مجازی نیز فعال شدند.

وی افزود: تلویزیون برون مرزی با شبکه سحر بنیان نهاده شد و سپس با شبکه العالم توسعه یافت و با راه اندازی شبکه های برون مرزی پرس، آی فیلم و هیسپان تی وی رشد و تعالی یافت.

اخگری گفت: رسانه برون مرزی زبان گویای انقلاب اسلامی شد و روز به روز بر اقبال جهانی آن افزوده شد و بر اساس آمارسنجی و افزایش چشم گیر آمار سایت ها، شبکه های برون مرزی به پیشرفت های زیادی دست یافت.

وی افزود: اثرگذاری بالای شبکه های برون مرزی موجب شد کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی برای خاموش کردن صدای این رسانه تلاش کنند که می توان به تلاش اخیر عربستان برای ممانعت از یکی از این شبکه های پویا و اثرگذار اشاره کرد.

معاون برون مرزی رسانه ملی با اشاره به برخی از توفیقات خبری شبکه های برون مرزی که امروز در دنیا جریان ساز هستند، گفت: همه این موفقیت ها مدیون تلاش های بی وقفه آقای دکتر سرافراز است که باعث برانگیخته شدن خشم دشمنان نظام و انقلاب شد تا نام ایشان را در لیست تحریم قرار دهند.

کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون تنها به کشور ما محدود نمی شود

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما گفت: کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون تنها به کشور ما محدود نمی شود.

اخگری به وضعیت رسانه اشاره کرد و افزود: وضعیت امروز و مخاطب امروز را نسل HD یا نسل اپلیکیشن می نامند و مخاطب برودکست یا رادیو و تلویزیون از فضای گذشته به فضای رسانه همراه یعنی گوشی تلفن همراه کوچ کرده است.

وی گفت: تولید و پخش استودیو وارد موبایل شده است بنابراین برای این نوع رسانه باید تولیدی جدید داشت و برودکست و وبکست نمی تواند از هم جدا باشد، بلکه باید توأمان با هم حرکت کنند تا بتوانند تأثیرگذار باشند.

اخگری افزود: کاهش مخاطبان تلویزیونی و رادیویی فقط به کشور ما محدود نمی شود بلکه همه رسانه های بزرگ دنیا با این مسئله یعنی با رسانه های نوپدید روبرو هستند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی گفت: بنابراین من از همه همکاران در سازمان صدا و سیما می خواهم که برای رسیدن به این هدف و برای به انجام رساندن مأموریت ریاست جدید سازمان برای حضور موفق در فضای مجازی همه ما باید تلاش کنیم و این خطاب مقام معظم رهبری مطمئناً صرف رئیس سازمان نیست بلکه خطاب به همه کارکنان سازمان صدا و سیماست و امیدواریم بتوانیم با تلاش و نوآوری در این مسئولیت خطیر رئیس جدید را یاری کنیم.

معاون سیمای رسانه ملی: سرافراز برای اصلاح نظم ساختاری تلاش کرد

معاون سیما در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید رسانه ملی گفت: رهبر معظم انقلاب بیش از 14 صفت را در وصف دکتر سرافراز برشمردند.

علی اصغر پورمحمدی افزود:‌ بنده قرار نبود در این مراسم سخنرانی کنم اما گفتند چون پیرمرد جلسه شورای معاونان هستید سخنرانی کنید؛ هرچند که سخنران خوبی نیستم، اما قبل از انقلاب سخنرانی پرشوری داشتم.

وی تصریح کرد:‌ دکتر سرافراز پدیده بود و هست، ‌همان طور که دکتر علی عسکری هم پدیده است و در سن 16 سالگی وارد دانشگاه شد، آقای ضرغامی هم پدیده بود و هست.

معاون سیما افزود: دکتر سرافراز خدمات ارزشمندی را انجام داد که برخی عملیاتی شد و برخی هم به سرانجام نرسید.

وی با اشاره به مشکلات و مسائل رسانه ملی تاکید کرد:‌ کارکردن در رسانه ملی ایران با سایر کشورها تفاوت دارد، ما فرستندگان پیام از سطح مدیریت با هم از لحاظ ارزشی، نگاه به ارزش ها و فرهنگ متفاوت هستیم و مخاطبان گوناگونی هم داریم.

علی اصغر پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم هماهنگی با نهادها و سازمان های مختلف گفت: ان شاءالله دکتر علی عسکری در این مسیر سخت و طولانی و دشوار موفق و موید باشند.

معاون سیمای صدا و سیما در بخش پایانی سخنانش گفت: تلاش برای اصلاح نظم ساختاری در سازمان، ایجاد شفافیت کاری و مالی،حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، شایسته سالاری در تنفیذ مدیران، تمرکز بر تولیدات بهتر به جای کمیت، توجه به سلایق مختلف در جامعه، چابک سازی و تلاش برای حرکت رسانه ای گوشه ای از اقدامات دکتر سرافراز در صدا و سیماست و من هم از مجاهدت های خاموش ایشان تشکر می کنم.

سرافراز: مهمترین چالش سازمان مشکلات مالی بود

رئیس سابق رسانه ملی در این مراسم گفت: جناب آقای علی عسکری می تواند همه بدهی های سازمان را بپردازد و از این مرحله عبور کند.

محمد سرافراز با تبریک عید نیمه شعبان گفت: ابتدا راجع به مسائل مهمی که سازمان در این مدت دست به گریبان بود مروری می کنم و خیلی سریع به آن ها می پردازم.

وی افزود: در آبان سال 93 که بنده مسئولیت ریاست سازمان را برعهده گرفتم شاید مهمترین چالش سازمان بحث مشکلات مالی بود چون در این شرایط بودجه سازمان حدود 1800 میلیارد تومان بود اما مخارج سازمان 2700 میلیارد تومان بود که یک رقم کسری بزرگ بودجه وجود داشت و در همان سال 93 کمک یک میلیارد دلاری دولت به صدا و سیما نیز تمام شده بود و از این به بعد باید برای هزینه های سازمان فکری می شد چون مخارج آن خیلی بیشتر از عددی بود که در بودجه آمده بود.

سرافراز گفت: سه راهکار شامل کاهش هزینه ها، افزایش کمک دولت و افزایش درآمدها برای این مشکل پیش بینی شد.

وی افزود: در این شرایط همه بخش های سازمان بدهی داشتند به ویژه حوزه سیما نزدیک 200 میلیارد تومان بدهی داشت و هنرمندان و تهیه کنندگان و مدیران شبکه ها با هر کدام که صحبت می شد مسئله شان این بود که اول بدهی ما را بپردازید و بعد اگر قرار است کار جدیدی انجام دهیم و یا تحول ایجاد کنیم وارد عمل شویم.

رئیس سابق صدا و سیما گفت: برای راه های برون رفت کاهش هزینه ها به مقدار زیادی در همان سال اول انجام شد و درباره افزایش کمک دولت شفاهی قول هایی داده شد اما به هر حال عمل نشد و در مورد افزایش درآمدها نیز کمی توضیح می دهم.

وی افزود: موضوع افزایش درآمدها یک بحث نظری نیز هست یعنی اینکه آیا سازمان صدا و سیما یک سازمان فرهنگی است و باید نظام برای آن هزینه کند یا اینکه سازمان درآمدزاست و باید خودش را اداره کند، نگاه رئیس جمهور محترم این بود که باید درآمدزا باشد و خودش از طریق درآمدها خود را اداره کند.

سرافراز گفت: این فشارها و مشکلات به جایی رسید که سازمان مجبور شد تغییر رویکرد بدهد و در شش ماهه دوم سال 94 ما بعد از مشورت ها و صحبت های مختلف به این جمع بندی رسیدیم که سازمان را درآمدزا کنیم.

وی افزود: در کنار آن مسیر صرفه جویی در هزینه ها ادامه داشت که در یک برنامه ریزی چند ماهه فراز و نشیب هایی پیدا کرد و وارد سال جدید شدیم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما گفت: خوشبختانه این مدل برای سازمان به نتیجه رسید و اکنون قراردادهایی که برای درآمدزایی سازمان بسته شده است چیزی حدود 2300 میلیارد تومان است، آنچه که تبدیل به چک زماندار در طول سال شده 1350 میلیارد تومان است که با این درآمد که تا پایان سال تحقق پیدا می کند و با آن کمک دولت که مجلس نیز کمی به آن اضافه کرد که هر چند در سه چهار سال اخیر عدد آن ثابت بود امسال اگر آن (کمک دولت) تحقق پیدا کند 1200 میلیارد تومان می شود که با آن 2300 میلیارد تومان در مجموع 3500 میلیارد تومان می شود و سازمان به خوبی می تواند اداره شود و جناب آقای علی عسکری می تواند همه بدهی های سازمان را بپردازد و از این مرحله عبور کند.

چابک سازی از اولویت های کاری من بود

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه چابک سازی از اولویت های نخست کاری من بود گفت: یکی از اقداماتی که در این 18 ماه انجام شد، تبدیل ساختار اداری رسانه ملی به ساختار رسانه ای بود.

سرافراز افزود: تلاش شد با کم کردن پست های مدیریتی و کم کردن فاصله رأس سازمان با بدنه که تا حدی محقق شد گردش کاری میان صف و ستاد کاهش یابد.

وی گفت: با تشکیل شورای محتوایی بین همه حوزه ها ارتباط افقی برقرار شد و ارتباط عمودی کاهش یافت و سازمان صدا و سیما رسانه ای تر شد.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما افزود: به عنوان مثال در معاونت خبر تعداد مدیران کل کم و به جای آن سردبیر ارشد و سردبیر اضافه شد.

سرافراز گفت: یکی از موضوعات و دغدغه های جدید رسانه ملی موضوع مخاطب است که در این جهت تلاش شد در جهت افزایش مخاطبان گام برداشته شود و همچنین ضریب نفوذ رسانه ملی در شبکه های اجتماعی افزایش یابد.

وی افزود: در این مدت در اغلب شبکه های رادیویی و تلویزیونی مخاطبان افزایش و در برخی به صورت چشمگیر افزایش یافت که به عنوان مثال در شبکه دو که در گذشته تعداد مخاطبان افت کرده بود، وضعیت بهتر شد و جزو شبکه های برتر قرار گرفت.

رئیس سابق رسانه ملی گفت: تعداد مخاطبان شبکه خبر نیز با تغییر ساختار و رویکرد افزایش یافت و همچنین شبکه مستند با تبدیل به پخش اچ دی و بهبود برنامه ها و همچنین شبکه های آی فیلم و نسیم با افزایش مخاطبان روبرو شدند.

سرافراز همچنین افزود: شبکه پنج نیز در جهت اقتصاد مقاومتی و ارزش کار، قدم های مؤثری برداشته است.

وی گفت: ارتقای کیفی برنامه ها و تأکید بر نحوه صحیح پخش برنامه ها و همچنین تکمیل زنجیره تولیدات و حضور در شبکه های اجتماعی در دستور کار قرار داشت که توفیقاتی نیز در این زمینه داشتیم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما اختصاص دو کانال به گروه خردسال و کودک را دیگر اقدام خود در این مدت بیان کرد و افزود: خردسال و کودک دو گروه سنی مجزا با دو نیاز متفاوت هستند که این دو کانال برای آنها اختصاص یافت و زمینه سازی برای راه اندازی شبکه نوجوان نیز انجام شده است.

سرافراز حرکت به سمت پخش اچ دی شبکه های تلویزیونی را از دیگر اقدامات 18 ماه گذشته بیان کرد و گفت: به لحاظ فنی، شبکه های پرس تی وی، آی فیلم، تهران و مستند چهار شبکه ای هستند که با کیفیت اچ دی پخش می شوند و همزمان فرستنده دیجیتال سوم در مراکز استانی صدا و سیما راه اندازی شد و با توجه به نزدیک بودن المپیک، برنامه ریزی ها برای اچ دی شدن پخش شبکه سوم سیما نیز انجام شده است.

وی افزود: در گذشته شبکه ها با فرمت چهار به سه پخش می شد که هم اکنون به 16 به 9 ارتقاء یافته است.

رئیس سابق رسانه ملی گفت: سازمان صدا و سیما 100 سایت اینترنتی دارد که تلاش شد این سایت ها با هویت مشخص کار کنند.


در این مراسم که با آیاتی از قرآن کریم آغاز شده است آقایان ولایتی،‌ لاریجانی،حسین محمدی، حجت الاسلام رسولی محلاتی و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حاضرانی از بیت شریف آیت الله شاه آبادی و فرماندهان عالی رتبه، ‌سرداران نیروی انتظامی، ‌هنرمندانی همچون جمشید مشایخی، ‌داریوش ارجمند، ‌علی نصیریان و ‌محمدعلی کشاورز حضور دارند.



در این مراسم 200 تن از مهمانان خارج از سازمان در کنار‌ معاونان و مدیران رسانه ملی حضور به هم رسانده اند و معاونان دوره ریاست آقای ضرغامی نیز در این نشست حضور دارند.



دکتر علی عسکری رئیس جدید رسانه ملی دارای دکترای مهندسی صنایع با گرایش سیستم و بهره وری از دانشگاه علم و صنعت است.



معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عاملی سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، مدیرعاملی بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی و مشاور رئیس قوه قضائیه بخشی از تجارب مدیریتی رئیس جدید رسانه ملی است.

-

-

-

-

-

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها