مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص:

561 مصوبه مخل کسب و کار درکشور شناسایی شده است

چند روز پیش طرحی با نام «حرکت» از سوی مسئولان دولت برای کاهش نرخ بیکاری تا پایان سال آینده ارائه شد که براساس این طرح قرار است با اجرایی شدن برخی مصوبه‌ها اشتغال باید با گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقصی نقاط کشورمان ایجاد شود.
کد خبر: ۸۹۹۷۵۶
فضای کسب و کار را به جای «حرکت» دریابیم

این درحالی است که نباید فراموش کنیم به‌بار نشستن سیاست‌های این مصوبه، بدون تردید اگر تمام شرایط و زیرساخت‌‌هایش فراهم باشد، به بیش از یک سال زمان نیاز داشته و دولت یازدهم فقط یک سال زمان در اختیار دارد تا بتواند با استفاده از سیاست‌های «حرکت» زمینه کاهش میزان بیکاری را در ایران مهیا کند.

حال پرسش اینجاست که اگر از تمام موارد و نقدهای موجود بر این طرح بگذریم؛ بهترین راهکار چیست و مسئولان چگونه می‌توانند بیشترین نتیجه را از «حرکت» برای اشتغال ایران به دست آورند؟ پاسخ این پرسش در یک کلام به بهبود فضای کسب و کار منتهی خواهد شد و برای رسیدن به این فضای مثبت، بخصوص در دورانی که امیدهای بسیاری به فضای شکل گرفته در پسابرجام ایجاد شده لازم است دقیق‌تر و حساس‌تر سیاستگذاری کنیم. پس برای رسیدن به آن لازم است موارد زیر را مبنای سیاست‌های اشتغالزایی ایران شناخته و برایش برنامه‌ای مخصوص طراحی کنیم و دور از ذهن نیست اگر بگوییم فضای کسب و کار را به جای «حرکت» دریابیم.

1ـ حضور قدرتمند قوه قضاییه: همگان می‌دانیم برای شکل گرفتن فضای ایمن و مناسب کسب و کار نیازمند شفاف بودن اقتصاد هستیم که در آن نقش رانت، فساد و البته سودجویی‌های گروهی بسیار کمرنگ است و هر آنچه برای رشد و رونق وجود دارد در گرو رقابت سالم خواهد بود، به همین دلیل از آنجا که شفافیت مورد نیاز در ایجاد فضای سالم کسب و کار اکنون در کشورمان زیاد دیده نمی‌شود، شاید بیشترین مسئولیت برای بهبود فضای کسب و کار برعهده قوه قضاییه باشد تا با برخورد قاطع با مفسدان زمینه سودجویی‌های آینده را به صفر برساند تا پس از آن سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل برای کشورمان به ارمغان آید.

2ـ استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور: پس از ایجاد فضای مثبت کسب و کار بدون تردید سرمایه‌گذاری داخلی قابل‌توجهی در اقتصاد کشور صورت گرفته که به دنبال آن سرمایه‌گذاران خارجی هم خواهند آمد. اما نکته کلیدی اینجاست که با این شرایط بهترین فرصت برای استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور است چون حتی اگر بتوانیم 10 درصد از این سرمایه را که برآورد شده بیش از 400 میلیارد دلار است وارد کشورمان کنیم، یعنی به اندازه 40 میلیارد دلار شغل ایجاد کرده‌ایم.

دکتر مهدی پازوکی - استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها