با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس‌

گلستان خوانی از فارس به مدارس دیگر استان‌ها می‌آید

پیش از این و در سال‌های نه چندان دور، روی تاقچه خانه‌های ایرانی و در کنار هر کتاب قرآن و حافظ، یک گلستان سعدی هم جا داشت و حتی مردم کوچه و بازار او را با حکایت‌های تربیتی والبته ضرب المثل‌هایش می‌شناختند.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۸
گلستان خوانی از فارس به مدارس دیگر استان‌ها می‌آید

آوازه این شاعر و عارف ایرانی اما نه فقط در گوشه و کنار این سرزمین، که در جای جای عالم پیچیده است و دستمایه سخنوری بسیاری از نویسندگان و شاعران غیرایرانی قرار گرفته و هم‌اکنون نیز نقل زبان بسیاری از سیاستمداران جهانی است، طوری که بخشی از شعر سعدی حسن ختام نامه خانم موگرینی (مسئول عالی سیاست خارجی اروپا) را تشکیل می‌داد که چند روز پیش به ایران سفر کرده بود؛ آنجا که به آغاز یک تحول جدید در رابطه ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: «همان‌گونه که سعدی شاعر بزرگ ایرانی می‌گوید: پس از دشواری آسانی است ناچار ـ ولیکن آدمی‌را صبر باید». با این همه متاسفانه جای سعدی بزرگ و سعدی خوانی اکنون در کشور و مدارس ما بسیار خالی است؛ هرچند آموزش و پرورش فارس در تلاش است که این جای خالی را دوباره پر کند و یاد و خاطره سعدی را با انتشار آموزه‌ها و حکایات ادبی و تربیتی اش در جامعه و البته از طریق مدارس زنده کند. در این زمینه گفت‌وگویی داشته‌ایم با علی عسکرجمشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس که در ذیل می‌آید:

گفته می‌شود آموزش و پرورش فارس تلاش می‌کند برای اجرای طرح گلستان خوانی در مدارس کشور، وزارت آموزش و پرورش را متقاعد کند. این طرح چیست و چه منظور و هدفی را دربردارد؟

در گذشته، گلستان در کنار قرآن در مکتب خانه‌ها تدریس می‌شد، اما این امر پسندیده بتدریج به فراموشی سپرده شد. از آنجا که سعدی بیش از هر شاعر دیگری به مسائل تربیتی اجتماعی پرداخته، ما هم سعی کردیم آموزه‌های وی را ترویج دهیم. از سویی اساس تربیت در دوران کودکی شکل می‌گیرد، بنابراین ما هم طرح خود را برای دوره آموزشی ابتدایی تدوین کردیم.

آیا این طرح در خود استان فارس به مرحله اجرا در آمده است؟

بله. ما اجرای این طرح را از استان خودمان و از مهر سال گذشته در تمام مدارس ابتدایی شروع کردیم که با استقبال خوب اولیا و معلمان همراه شد. 180 هزار دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی چهارم، پنجم و ششم تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و 9000 معلم نیز در سراسر استان در اجرای این طرح ادبی تربیتی، با آموزش و پرورش همکاری کردند. براساس این طرح مقرر شد دانش‌آموزان علاوه بر افزایش مهارت خواندن گلستان، هر ماه یک حکایت کوتاه را نیز حفظ کنند. به این ترتیب در طول دوره شش ماهه طرح، هر دانش‌آموز شش حکایت را حفظ کرده است. البته علاوه بر خوانش صحیح و حفظ، اجرای تئاتر با موضوع و محتوای حکایت‌های گلستان نیز جزوی از طرح بود. به منظور ترغیب و تشویق دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه بیشتر در آنان نیز جشنواره پایانی گستان خوانی را در سطح هر شهرستان برگزار کردیم که منتخبان که 480 نفر بودند در روز بزرگداشت سعدی و در محضر استاد سخن به اجرای برنامه و رقابت با یکدیگر پرداختند.

بازخوردها و میزان استقبال از این طرح در سطح استان چگونه بود؟

اجرای این طرح با استقبال خوب دانش‌آموزان، معلمان و حتی والدین دانش‌آموزان مواجه شد، طوری که در مدت شش ماهه اجرای طرح والدینی را مشاهده می‌کردیم که در کنار فرزندان خود به گلستان خوانی، حفظ و یادگیری حکایت‌های گلستان مبادرت می‌کردند. این طرح حتی به کلاس‌های اول، دوم و سوم دبستان هم کشیده شده و حتی مدارس استثنایی و دانش‌آموزانی که با اختلالات یادگیری مواجه بودند نیز ازآن بخوبی استقبال کرده‌اند.

آیا این طرح سال آینده نیز به همین صورت اجرا خواهد شد؟

بله، هرچند امسال دانش‌آموزان سه پایه مقطع ابتدایی فقط بخشی از حکایت‌های کوتاه تربیتی و اجتماعی را حفظ کردند، اما برای سال آینده در نظر داریم دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی استان دیباچه گلستان را خوانده و حفظ کنند.

طرحی که برای اجرایی شدن گلستان خوانی درتمام مدارس کشور به وزارت آموزش و پرورش دادید چه بود و آیا مورد موافقت قرار گرفت؟

پیشنهاد ما به وزارت آموزش و پرورش این بود که در وهله اول گلستان خوانی در تمام مدارس کشور به اجرا درآید که البته اکنون طرح در وزارت در دست بررسی است. پیشنهاد دیگری هم داشتیم، این که اگر طرح گلستان خوانی به اجرا درنیامد، حداقل استان‌های مختلف کشور به اقدامی‌مشابه دست زده و طرح تدریس کتاب مفاخر استان خود را در مدارس شان اجرا کنند، به‌طور مثال خراسان بزرگ می‌تواند طرح شاهنامه‌خوانی را به اجرا درآورد یا دو استان آذربایجان‌غربی و شرقی، طرح شهریارخوانی را داشته باشند تا بهانه‌ای شود برای رونق شعر و شعرخوانی و همچنین ترویج آموزه‌های تربیتی در جامعه.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها